Hej
Går och klurar på en liten offgrid solcells lösning då jag fått några battier som skulle kunna passa för lagring. Syftet skulle vara att driva vår vattenpump, Grundfos SQ, en fas, en liten stund.
Hur som helst har jag klurat på hur systemet skulle jordas.

Men sen kom jag på att ett litet elverk kanske inte är jordade?

Så det är min fråga hur löser man jord med ett litet bensin eller diesel elverk?Eller är det så att man inte behöver jord då? Jag tänker att det måste väl vara vanligt att man kör någon maskin typ borrmaskin och då vill man väl ha den jordad?
Mvh
Fredrik

Du får väl slå ner ett jordspett.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaret. Ja jag har klurat på det i min eventuella anläggning.
Men gör man alltid det då man vill köra något som har en jordad kontakt då man ansluter den till ett elverk?

Eller är det så att man liksom inte kör saker som har en jordad stickkontakt med ett elverk?

Mvh
Fredrik

Det är riktigt att små elverk inte har en fungerande skyddsjord - jag antar att det är vad du menar med "jordad". Att slå ned ert jordspett hjälper då inte utan ger bara falsk säkerhet.

Små elverk är avsedda att driva en mindre antal enskilda förbrukare, både dubbelisolerade och sådana som är avsedda att skyddsjordas. För detta behöver elverket inte har en fungerande skyddsjord utan man får utmärkt säkerhet i alla fall.

Men man ska inte försöka driva "hela huset" med ett sådant elverk.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är riktigt att små elverk inte har en fungerande skyddsjord - jag antar att det är vad du menar med "jordad". Att slå ned ert jordspett hjälper då inte utan ger bara falsk säkerhet.

Små elverk är avsedda att driva en mindre antal enskilda förbrukare. För detta behöver de inte har en fungerande skyddsjord utan man får utmärkt säkerhet i alla fall.

Men man ska inte försöka driva "hela huset" med ett sådant elverk.
Skulle du säga att det är direkt olämpligt att använda ett elverk med utrustning som normalt är jordade? I mitt fall tänker jag att i en nödsituation skulle det vara bra om jag kan köra min vattenpump.

Med "jordad utrustning" menar du klass I-apparater som är avsedda att skyddsjordas? Nej, det är inga som helst problem att driva ett sådant från ett litet elverk. Du får faktiskt är bättre säkerhet än om apparaten drivs från nätet och därmed också blir ansluten till skyddsjord.

Men du ska inte driva fler sådana apparater än absolut nödvändigt för då börjar riskerna öka. Några få förbrukare. Små dubbelisolerade lampor och mobilladdare och dylikt har inte denna begränsning.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Jag tänker att det måste väl vara vanligt att man kör någon maskin typ borrmaskin och då vill man väl ha den jordad?
Det var länge sedan sådana maskiner var jordade.
Ta en titt på kontakten på dina maskiner så ser du att det finns ingen jord på shukokontakten.

För att det ska vara farligt måste det finnas en alternativ väg tillbaka till elverket och det finns det inte om du inte skapar den.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
I elnätet vi har i Sverige är neutralledaren sammankopplad med sann jord vid transformatorn och har galvanisk kontakt med skyddsjorden. Det ger en hög säkerhet i felfallet kortslutning mellan fasledare och skyddsjord då den låga impedansen till skyddsjord säkerställer att säkringar löser snabbt vid kortslutning till jord. Men detta system måste ovillkorligen ha en anslutning till sann jord. I ett portabelt elverk kan man inte räkna med att det alltid finns ett jordtag. Det är tvärt om vanligt att det används utan jordtag. Och då måste säkerheten lösas på annat vis.

I de enkla portabla elverken finns ingen neutralledare. Generatorns båda poler är galvaniskt isolerade från jord. Det är säkrare under omständigheterna. Men det får följden att en fasledare från generatorn kan kortslutas mot skyddsjord utan att någon säkring löser. I stället fungerar allt som normalt tills det eventuellt uppstår ett andra fel. Tittar du i dokumentationen till en bensingenerator kommer det troligen att stå att den bara skall användas till en apparat åt gången. Sedan är det nog många som inte håller på det i händelse av ett strömavbrott.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
De här har jag precis läst på en hel del på jobbet då en kund ville ha ett dieselaggregat som reservkraft ifall det blev ett längre strömavbrott. Reservkraft/dieselaggregat osv ska ha jord. Detta görs med att slå ner jordspett och mäta jordmotståndet. Max 100 ohm vid djupjord (spett) eller under 50 ohm vid ytjord (ex kopparplatta som begravs). Beroende på markförhållanden kan fler spett behövas. För min kund krävdes 2 spett. Lycka till!

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Isabell Osju Isabell Osju skrev:
De här har jag precis läst på en hel del på jobbet då en kund ville ha ett dieselaggregat som reservkraft ifall det blev ett längre strömavbrott. Reservkraft/dieselaggregat osv ska ha jord. Detta görs med att slå ner jordspett och mäta jordmotståndet. Max 100 ohm vid djupjord (spett) eller under 50 ohm vid ytjord (ex kopparplatta som begravs). Beroende på markförhållanden kan fler spett behövas. För min kund krävdes 2 spett. Lycka till!
Om han har reservkraft så har han ju skyddsjord från elnätet?🤔

• Arg
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om han har reservkraft så har han ju skyddsjord från elnätet?🤔
Reservkraften ska ej gå på elnätets jord.

"Förutom nätägarens jordtag måste separat jordtag enligt starkströmsföreskrifterna anordnas. Detta är en viktig säkerhetsåtgärd för att undvika problem med jordning.

Vägledning till metoder för beräkning av jordelektroders resistans SS 436 40 00"

• Gilla
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
TS är inte ute efter reservkraft.
TS vill driva några enstaka apparater.
TS fråga handlar om skyddsjord från elverket vs klass I-förbrukare.
"Jord" och "jordtag" är inte aktuellt här.
Var snäll och var tydlig med vad ni menar. Man kan inte slänga sig med enbart ordet "jord" i dessa sammanhang.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Grundfos SQ
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS är inte ute efter reservkraft.
TS vill driva några enstaka apparater.
TS fråga handlar om skyddsjord från elverket vs klass I-förbrukare.
"Jord" och "jordtag" är inte aktuellt här.
Var snäll och var tydlig med vad ni menar. Man kan inte slänga sig med enbart ordet "jord" i dessa sammanhang.
Bara ett par apparater så är de ju lugnt, men nu var det även en vattenpump som ska jordas. Jag tolkade ts att denna vattenpump redan finns på plats och då ansluten, och då blir det lite automatiskt reservkraft som är aktuellt :)

Isabell Osju Isabell Osju skrev:
Bara ett par apparater så är de ju lugnt, men nu var det även en vattenpump som ska jordas. Jag tolkade ts att denna vattenpump redan finns på plats och då ansluten, och då blir det lite automatiskt reservkraft som är aktuellt :)
Pumpen är högst sannolikt enfas 700 - 1600 w och kan då anslutas med vanlig stickpropp vilket väl kan anses troligt att man förberett om man vill kunna köra med ett enfas elverk.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej alla,
Enormt tack för alla svar.
Ja @Dilato ,du slår huvudet på spiken. I händelse av katastrof/nödläge t ex kri..huh! så är ju vattentillgången viktig. Vi har precis som ni skrev en enfas vattenpump i vår brunn på 90 meters djup. Toppen vore om jag skulle kunna köra denna i någon halvtimme t ex var fjärde dag. Inget annat bedömer jag lika viktigt i en sådan situation.
Vad jag förstår är ju vattenpumpen förmodligen jordad. Så jag tänkte att då kanske ett reservkraft elverk eller en offgrid solcellslösning med batteri måste erbjuda jord.
Lösningen innebär ju att vattenpumpen måste ha någon stickkontakt så man lätt kan koppla ur/i den, kanske även hydroforen. Vid vår första installation av vattenpumpen såg jag till att det blev en stickkontakt till vattenpumpen. Men sen så bytte vi varmvattenberedare och då tyckte elektrikern att det var så knasigt med en stickkontakt så han bytte till en kopplingsdosa, suck.

Precis, när jag tittar på mina maskiner är ju INGEN jordad, ha ha ha. Alla har ju plasthöljen så jag gissar det är därför. Möjligen är min kompressor från biltema säkert jordad.

Mvh
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.