37 475 läst ·
52 svar
37k läst
52 svar
Är ELONs Nordanro köksserie något att ha?
Jag hoppas inte att du har valt Nordanro kök?C cap skrev:Vi valde Nordanro med lite samma anledning som ni att vi önskade göra vissa anpassningar i stommarna som Ikea och övriga hade svårt att uppfylla.
Själva köket är det inget större fel på men Elon som vi köpte vårat kök från kan jag verkligen inte rekommendera. Allt var frid och fröjd när vi designade köket och skrev kontrakt och givetvis en saftig handpenning.
Sen när halva leveranstiden gått kontaktade säljaren oss och meddelade att Tyskland (fabriken) inte kunde bygga våra anpassningar så vi får istället en massa passbitar olika höjd på socklar mm.
Hur vi än påtalade att vi inte godtog detta så kom leveransen med dessa avvikelser.
Själva leveransen var Ok men snickarna hade ett smärre HE att bygga ihop allt för det finns inga instruktioner och alla beslag ligger bara i en stor hög. Som tur va valde vi den dyrare serien där stommarna ändå var monterade från fabrik annars vette 17 hur det slutat.
Efter 4 omleveranser och 6 månaders försening har vi ett klart kök även om det inte blev det som vi beställde från början.
Sammanfattat kan man säga att Elon som vi köpte utav inte kan påverka något i själva leveransen från Tyskland utan dom traidar enbart dessa kök.
Sen när vi kommer till det ekonomiska så är dom inte ett dugg intresserade att inse att leveransen ej är uppfylld samt alla extrakostnader vi haft utan väljer att driva in betalning via inkasso, kronofogden osv
Slutligen har vi konstaterat att det finns ytterligare en nackdel med Elon som leverantör då inga inredningsdetaljer till lådor och skåp finns hemma utan allt är beställningsvara.
Jag köpte bara för att dem kunde erbjuda ränta fri betalning. Den sämsta jag har varit med . Vi är jätte besvikna på köket . Så jag vill bara meddela att ingen ska köpa den här köket.boihus123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
B Bobbar skrev:
Kan det vara skillnad på om man väljer Nordanro Premium eller Nordanro Flex?Hus tomte skrev:
https://nordanro.se/kok
De har 3st olika prisklasser premium som är färdigmonterade och har många val, Flex som man sätter ihop själv kanske lite enklare kvalitet. Samt Nya Luckor som kan göra luckbyte eller specialmåttsatta kök, detta är svensktillverkad!
Erfarenheter av kök från Nordanro: Det är nu 22/10 och köket beställdes i Maj. Köket än ännu inte färdiglevererat. Vi hoppas att köket är färdigt till jul! Räkna med säkert dubbel kostnad för hantverkare, felaktiga leveranser, knepiga och ibland helt felaktiga ritningar, leveranstider på >2 veckor för att komplettera när något blivit fel (vilket det blivit >4 gånger). Så här långt har snickaren lagt ca tre hela arbetsveckor på att bygga köket där >30% av tiden varit på grund av strul från leverantören. Även elektrikern har haft stora problem att montera in ljuset i köksön efter medföljande manualer. Räkna inte heller med att köket kommer se ut som det man beställer. Säljaren lovar en hel del som inte går att uppfylla. Det enda som kommit i god tid långt innan köket var levererat var slutfakturan. Detta ställer köparen i beroendeställning till säljaren inte minst då det blir svårare att reglera fakturan på grund av leveransskador och andra fel.
Otroligt tråkigt, jag upplevde samma sak rekommenderar inte alls 😔U Ulkelaug skrev:Erfarenheter av kök från Nordanro: Det är nu 22/10 och köket beställdes i Maj. Köket än ännu inte färdiglevererat. Vi hoppas att köket är färdigt till jul! Räkna med säkert dubbel kostnad för hantverkare, felaktiga leveranser, knepiga och ibland helt felaktiga ritningar, leveranstider på >2 veckor för att komplettera när något blivit fel (vilket det blivit >4 gånger). Så här långt har snickaren lagt ca tre hela arbetsveckor på att bygga köket där >30% av tiden varit på grund av strul från leverantören. Även elektrikern har haft stora problem att montera in ljuset i köksön efter medföljande manualer. Räkna inte heller med att köket kommer se ut som det man beställer. Säljaren lovar en hel del som inte går att uppfylla. Det enda som kommit i god tid långt innan köket var levererat var slutfakturan. Detta ställer köparen i beroendeställning till säljaren inte minst då det blir svårare att reglera fakturan på grund av leveransskador och andra fel.
Min erfarenhet med Elon och Nordanro (premium) är mestadels bra. Fick allt levererat på utsatt tid, men som många nämnt en del monteringstillbehör och beslag i en separat låda, men minns inte att instruktionerna var så bristfälliga. Det jag dock kan tycka att man bör få med ett premiumkök är färdigsågade täckskivor, iaf delvis. Har fått såga en hel del socklar, täckskivor på sidorna samt upp mot taket och ut mot väggar själv, men förstår väll delvis varför det är så då det kan finnas ojämnheter etc på väggar, tak och golv som man vill kunna anpassa sig till.
Vi bestämde oss vid montering för att ändra på ett överskåp, vilket innebar en ny beställning, tror att det levererades inom fyra veckor. Förstod jag det rätt från Elon så tillverkades allt i Tyskland, typ samma fabrik som Marbodal. Det är för övrigt väldigt likt vårt förra kök vi hade från Marbodal (finish och känsla), så det kan stämma.
Vi är nöjda med kvalitén och alla tillval man kan göra, som t.ex insatser i lådor samt belysning av olika slag. Det vi kan tycka kan vara bättre är priset på tillbehör samt att de måste beställas.
Själva planeringen kunde ha varit bättre, allt gick fort att få, men fick väldigt lite input och förslag på det vi önskade och hade som förutsättningar. En erfaren köksplanerare hade nog fångat upp en del saker som vi inte tänkte på, typ höjd på kombiugn/micron som nu är i högsta laget sett till att luckan öppnas nedåt som på en ugn.
Vi monterade dock allting utom elen själva, så behövde inte synka med snickare.
Skickar med några bilder på helhet, insatser samt lådbelysning. På dessa bilder saknas dock täckskivan upp mot taket., hade inte monterat den då.
Vi bestämde oss vid montering för att ändra på ett överskåp, vilket innebar en ny beställning, tror att det levererades inom fyra veckor. Förstod jag det rätt från Elon så tillverkades allt i Tyskland, typ samma fabrik som Marbodal. Det är för övrigt väldigt likt vårt förra kök vi hade från Marbodal (finish och känsla), så det kan stämma.
Vi är nöjda med kvalitén och alla tillval man kan göra, som t.ex insatser i lådor samt belysning av olika slag. Det vi kan tycka kan vara bättre är priset på tillbehör samt att de måste beställas.
Själva planeringen kunde ha varit bättre, allt gick fort att få, men fick väldigt lite input och förslag på det vi önskade och hade som förutsättningar. En erfaren köksplanerare hade nog fångat upp en del saker som vi inte tänkte på, typ höjd på kombiugn/micron som nu är i högsta laget sett till att luckan öppnas nedåt som på en ugn.
Vi monterade dock allting utom elen själva, så behövde inte synka med snickare.
Skickar med några bilder på helhet, insatser samt lådbelysning. På dessa bilder saknas dock täckskivan upp mot taket., hade inte monterat den då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto