Hej!

Motorn till min bordssåg gav vika. Svag och blixtrar. När jag tog isär så föll även kolen.

Frågan är om det bara är kolen, eller om motoren också är bränd. Det är svarta delar på motorn, men jsg kan inte avgöra.

• 20260703_222054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260703_222048.jpg
    Skapa konto
  • 20260703_222041.jpg
    Skapa konto
  • 20260703_222039.jpg
    Skapa konto
Jag hade provat byta kolen, är ju inte så dyrt. Putsa upp kollektorn med fint sandpapper alternativt svarva om du har en svarv. Se till så det inte ligger kvar bitar av kol någonstans som kan kortsluta

M Momathothiasos skrev:
Jag hade provat byta kolen, är ju inte så dyrt. Putsa upp kollektorn med fint sandpapper alternativt svarva om du har en svarv. Se till så det inte ligger kvar bitar av kol någonstans som kan kortsluta
Jag får prova det!

Är en triton bordsågsmodul v 1.0 (TWX7CS001). Var rätt dyrt att köpa originalet då de som sagt konkat.
Men de är 7 mm tjocka, 17 mm breda. Just nu är det 17-15 m långa. Så köpte ett par 7x17x17 mm. Längden kan man ju fila ner. Provar och byta så får vi se.

Någon som vet om man kan, och i så fall vart, gå in med en elmotor och de kanske kan hitta en snarlik som kanske kan passa?

Den där behöver som sagt svarvas och få nya kol.
Det kan klara sig med fint slippapper också, men då får man inga garantier att det blir runt.
Skrapa försiktigt mellanrummen mellan blecken för att inte ha något som kan kortsluta.
Titta till kolen samtidigt.
Se till att kolen löper lätt utan för mycket spel i kolhållarna, och att fjäderkraften är tillräcklig.

Jag vet inte på raken var man eventuellt kan få tag i en ny motor.

Rickard.
Om nya kol inte funkar så lär det väl finnas någon elmotorverkstad där nere också som kan i alla fall kan kolla på den.

Jag har inte använt den lokala för privata saker men jag vill tro att dom är lite extra snälla när det uppenbart handlar om hobbygrejer. En hel omlindning är kanske inte aktuell men en test och svarvning BORDE inte ska behöva kosta skjortan.

Rickard. Rickard. skrev:
Om nya kol inte funkar så lär det väl finnas någon elmotorverkstad där nere också som kan i alla fall kan kolla på den.

Jag har inte använt den lokala för privata saker men jag vill tro att dom är lite extra snälla när det uppenbart handlar om hobbygrejer. En hel omlindning är kanske inte aktuell men en test och svarvning BORDE inte ska behöva kosta skjortan.
Hej! Jo, men de var rätt tydliga med att det inte är lönt. För dyrt.

Men det verkar löst sig! Triton är uppköpta av timbecom. Jag fick svar från dem att de ska återlansera i augusti, men att de hoppas börja med reservdelar i juli.

Så det kanske löser sig!

Iaf så funkade inte nya kol. Sprakar och blixtrar

Har du rengjort ”banorna” som kolen glider mot på denna?

1783682807464.jpeg
Skapa konto

R roli skrev:
Har du rengjort ”banorna” som kolen glider mot på denna?

[bild]
Är knappast lönt att hålla på mer med den. Bilderna tidigare såg tveksamma ut även för delar av statorns lindningar.

Den ser typiskt överhettad ut........även om man får igång den med nya kol så är risken överhängande att det är kortis i lindningen nu. Så jag skulle tro att den gjort sitt.

Rickard.
En trasig 1-fas borstmotorer är ju en bra möjlighet att konvertera till 3-fas som såklart är 3 gånger bättre (😅).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.