Är det det?

• Brutet och ihåligt trädgren i ett snötäckt skogslandskap med en svart rem i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Döda växtstammar och grenar i ett snötäckt trädgårdsområde bredvid en byggnadsvägg.
    Skapa konto
Ser ut så.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Fler bilder.

• Visar torra, vissna växtstammar mot marken med frost, framför en vit byggnad.
    Skapa konto
  • Trasig trästolpe under vintern omgiven av vissna löv och snö i en trädgård.
    Skapa konto
  • En frostskadad trästolpe omgiven av döda löv i en vinterträdgård med stålstängsel och träbänk i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Frosten täcker vissna växtstammar och blad i en trädgård, med trästöd och upphöjda odlingslådor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Torr vinterträdgård med snötäckt mark och trästöd för växter.
    Skapa konto
  • Torkade växtrötter och grenar under ett tak, omgivna av trästöd, med ett hus i bakgrunden. Snö och frost täcker marken.
    Skapa konto
Det är rabarber

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Claes Sörmland och 16 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det är rabarber
Edit. Hmmm... Jag vet inte om någon ens hann se mitt oredigerade inlägg. Oavsett så får jag be om ursäkt till i första hand Genomklok då jag... ehum... uttryckte mitt missnöje över att denne skrev att det där var rabarber när det så uppenbart inte alls är rabarber. Att dessutom göra det när risken är att det är parkslide... Vid närmare inspektion är det nog snarare högst troligt att det är just rabarber och resterna av blomstänglarna (om de nu heter så på rabarberspråk) som står kvar. Man ser vad som borde vara resterna av rabarberblad på marken också.
Rabarberplantor med stora gröna blad och blomstänglar i en trädgård med blommor och små träd i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Aha! Okej, rabarber alltså. 😅🫣

Var på visning och blev fundersam!

Rabarber ruttnar väl ner helt? Inte blir det den typen av stammar.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Tas inte blomstänglarna bort, som dom ska, dom tar häftigt med näring från det som ska skördas,så ser det ut så där. Bladen blir som en gegga men stänglarna står kvar och torkar, samt är ihåliga. Bara att rensa så inget finns kvar. Kommer nytt till våren

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Prova att laga paj på dem! Smakar det rabarb är det parkslide! 😉

• Haha
  • Gilla
Hempulare och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Rabarber ruttnar väl ner helt? Inte blir det den typen av stammar.
Jo, blomstänglarna blir det.

Alldeles oavsett är det helt klart inte parkslide som visas på bilderna. Parkslide har inte smågrenar som växer ut, är inte räfflade, växer inte i en vinkel vid noderna och är inte trådiga i stammen som på en av bilderna.

Dessutom ser man gamla rabarberbladsstammar som håller på att ruttna på marken och stora, svarta blad som har vissnat.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Tydlige
Kan gå ut och fota mina rabarber som ser ut exakt så där och har gjort så varje höst/vinter i minst 35 år.

mikethebik mikethebik skrev:
Kan gå ut och fota mina rabarber som ser ut exakt så där och har gjort så varje höst/vinter i minst 35 år.
Gör gärna det!

Det är garanterat rabarber.

• Gilla
Cecilia Möller och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ihåliga, som vass och parkslide? Någon form av undergrupp då, typ sugrörsrabarb.

• Haha
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Blomställningarna ser ut så.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.