A
Fairlane Fairlane skrev:
Låg, väldigt låg, men hur vet din telefon att det finns en nyare version att installera om den aldrig är uppkopplad?
Det kommer upp en bild om detta flera gånger dagligen som jag raderar.

Fairlane
maxmsm skrev:
Det kommer upp en bild om detta flera gånger dagligen som jag raderar.
Men då vet telefonen att det finns en nyare version, så telefonen har rimligen varit uppkopplad?

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Xiaomi är mycket riktigt en telefon från Kina.

Om du vara använder telefon, SMS och kamera så kan du slå av både mobildata och WiFi så "ska" den inte kunna skicka något till Google (eller någon annan).

Grundfrågan, om det är lagligt antar jag att du är med på nu, att det är för att du ska ha bättre kontroll.
2G och 3G är snart borta (nästa år utom möjligen 2G som fått respit till 2027 hos vissa), därefter försvinner gamla protokollen för röstsamtal och allt körs via mobila bredbandet, dvs 4G. Telefonen måste klara VoLTE eller VoWiFi annars blir det inga fler samtal.

Snabbgooglat: https://www.induo.com/b/vad-ar-lte/

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
det tyder på att man "lånar" användarnas info från deras enheter utan lov.
Att bilder som tas med en iOS-enhet laddas upp till iCloud (molnet) är enligt avtal, helt normalt och inget som görs utan lov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jag ska faktiskt köpa en av deras datorer för att prova om de är vettigare än pyttemjuks.
Vad gör Microsoft för datorer?

MrJay
Det är tyvärr inte DITT OS. Det är ingen som stoppar dig från att utveckla eget dock.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Vad gör Microsoft för datorer?
De flesta PC har deras operativsystem där av mitt uttryck.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Att bilder som tas med en iOS-enhet laddas upp till iCloud (molnet) är enligt avtal, helt normalt och inget som görs utan lov.
Men om användaren raderar sina bilder då förutsätter nog de flesta att de även raderas från molnet.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Men då vet telefonen att det finns en nyare version, så telefonen har rimligen varit uppkopplad?
Sannolikt under sambons användande då.

maxmsm skrev:
Sannolikt under sambons användande då.
Va säger du, låter du hon ansluta den till internet?!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
2G och 3G är snart borta (nästa år utom möjligen 2G som fått respit till 2027 hos vissa), därefter försvinner gamla protokollen för röstsamtal och allt körs via mobila bredbandet, dvs 4G. Telefonen måste klara VoLTE eller VoWiFi annars blir det inga fler samtal.

Snabbgooglat: [länk]
Jag läste på något fordons relaterat att just 2G skulle försvinna vilket ställde till det en del för vissa bilägare bla MB för att en del av funktionerna i bilens system skulle försvinna.

A
FredrikR FredrikR skrev:
Va säger du, låter du hon ansluta den till internet?!
Henne!
Min sambo använder sina grejer som hon vill, hon är vuxen om man bortser från storleken...

maxmsm skrev:
De flesta PC har deras operativsystem där av mitt uttryck.
De flesta ja men inte alla. De flesta av mina har Linux. Kanske något för dig?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
När jag skulle radera bilder från MITT SD-kort i MIN mobil så kom detta upp!!!
Är detta verkligen lagligt??
Jag har aldrig fått upp detta tidigare fan ta gååggel!

[bild]
Är det din mobil, eller sambons?

Har du fört över din oro för vad uppdateringar av telefonen skulle kunna medföra till sambon också?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
De flesta ja men inte alla. De flesta av mina har Linux. Kanske något för dig?
Jag har funderat på detta länge men jag har inte kommit till skott.
Vilken kapacitet behöver datorn för detta?
Räcker en I5 på ca 2,5GHz och 8Gb RAM?
Är det säkrast att klona original disken om man ångrar sej?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.