P paralun skrev:
Jo men det är mycket fult av kinatilverkare som DJI att inte använda Appstore eller Google Play.
Det blir bara en stor mjukvaruröra inkl "onda" appar om man inte får stopp på utvecklingen.
Jag tänker generellt utifrån hela tråden i mitt inlägg där det blandas helt olika förutsättningar, lite privatlagrade bilder till säkerhetsklassat/sekretess.
Har varit i båda världarna, är kvar i det privata, och är helt olika förutsättningar, är själv fd säkerhetsklassad.
 
Fairlane
maxmsm skrev:
Monopol kallas det, samma som pyttemjuk blev fällda för.
Ja, monopol, samma sak som Microsoft, Apple och många andra bolag fällts för. Det är dock inte samma sak som att de samlar på sig information om dig utan att tala om det, vilket väl frågan rörde?

Google samlar på sig en väldig massa information, men de talar om det, om man läser. Numera lite tydligare än förr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det är mycket fult av kinatilverkare som DJI att inte använda Appstore eller Google Play.
Det blir bara en stor mjukvaruröra inkl "onda" appar om man inte får stopp på utvecklingen.
Det kan ju vara så att de inte får lägga ut sina saker där, eller att de inte vill av ekonomiska skäl. Det är väl upp till var och en som köper sig en drönare att välja om man tycker det är ok eller inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
maxmsm skrev:
Med min Huawei Mate 10 Lite så gick det att skicka bilder utan att aktivera internet.
Det funkar inte med mina Moto.
Det låter märkligt. Bilder skickas inte som SMS.
Kanske hjälpte din telefon dig i bakgrunden och aktiverade utan att fråga dig?
Förr frågade ju inte apparna om behörighet, men det gör de numera som du märkt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju vara så att de inte får lägga ut sina saker där, eller att de inte vill av ekonomiska skäl. Det är väl upp till var och en som köper sig en drönare att välja om man tycker det är ok eller inte.
Jo de får säkert lägga upp sin app i Appstore eller Google Play men appen kanske innehåller någon kod som inte är acceptabel? Sen jovisst har då främst Apples Appstore varit hårt kritiserad för sina regler, bla av Spotify. En olycklig utveckling hursomhelst, imho.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo de får säkert lägga upp sin app i Appstore eller Google Play men appen kanske innehåller någon kod som inte är acceptabel? Sen jovisst har då främst Apples Appstore varit hårt kritiserad för sina regler, bla av Spotify. En olycklig utveckling hursomhelst, imho.
Det kan vara skadlig kod ja, men det kan också vara att man vill sälja saker i appen och inte vill att Apple/Google tar en stor andel av kakan.

Jag tycker inte det är direkt olyckligt, varje användare får fatta sitt beslut. Ser man till exempel på Windows så finns det ju en Microsoft Store där, men man kan ju ladda ner sin programvara på annat håll också. Samma med Linux. Ser inget problem med det. Tvärtom, bra med alternativ.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara skadlig kod ja, men det kan också vara att man vill sälja saker i appen och inte vill att Apple/Google tar en stor andel av kakan.

Jag tycker inte det är direkt olyckligt, varje användare får fatta sitt beslut. Ser man till exempel på Windows så finns det ju en Microsoft Store där, men man kan ju ladda ner sin programvara på annat håll också. Samma med Linux. Ser inget problem med det. Tvärtom, bra med alternativ.
Håller inte med och det blir bara en stor mjukvaruröra.
Sen tar du då upp Linux och alla distributioner med aktning har då en tydlig distribution av olika appar.
(sen jovisst kan en avancerad Linuxanvändare installera vad man vill via källkod och byggen, deb-filer mfl)
 
Fairlane
P paralun skrev:
Håller inte med och det blir bara en stor mjukvaruröra.
Sen tar du då upp Linux och alla distributioner med aktning har då en tydlig distribution av olika appar.
(sen jovisst kan en avancerad Linuxanvändare installera vad man vill via källkod och byggen, deb-filer mfl)
Exakt, det finns i Linux en tydlig distribution, men också en möjlighet för den avancerade användaren att installera själv. Ungefär som att det finns Google Play Store som tydlig distribution, men för den avancerade användaren så är det möjlighet att installera saker från andra källor.

Jag har gjort mängder med installation av programvara i både Windows och Linux som inte kommer från vare sig Microsoft Store eller någon Linux distribution. Det kan vara programvara som kunderna betalar stora summor pengar för. Ser inte något problem med det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Exakt, det finns i Linux en tydlig distribution, men också en möjlighet för den avancerade användaren att installera själv. Ungefär som att det finns Google Play Store som tydlig distribution, men för den avancerade användaren så är det möjlighet att installera saker från andra källor.

Jag har gjort mängder med installation av programvara i både Windows och Linux som inte kommer från vare sig Microsoft Store eller någon Linux distribution. Det kan vara programvara som kunderna betalar stora summor pengar för. Ser inte något problem med det.
Jo nu ser jag ett stort problem med att speciellt kinatillverkare inte har sina appar på Appstore eller Google Play. Sen Linux har då en mycket strukturerad mjukvarustruktur och avancerade användare kan göra som man vill.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Google samlar på sig en väldig massa information, men de talar om det, om man läser. Numera lite tydligare än förr.
Nu är det länge sedan jag skulle använda någon av googles produkter på en ren dator men senast jag skulle göra det så uppfattade jag det som ett flersidigt dokument som skulle godkännas för att komma in i "systemet".
 
maxmsm skrev:
Den ser mycket "officiell" ut.
Ja, men skenet bedrar.
Klickar du på "Om appen" kan man läsa att det inte är DJI som är leverantör.

Apparna heter Fly eller Go, inte Fly Go.
Översikt över olika DJI-appar: DJI Fly, DJI Mimo, DJI Ronin, DJI Store, LightCut, DJI Pilot, DJI Pilot PE, DJI GO 4, DJI GO och Tello EDU APP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo nu ser jag ett stort problem med att speciellt kinatillverkare inte har sina appar på Appstore eller Google Play. Sen Linux har då en mycket strukturerad mjukvarustruktur och avancerade användare kan göra som man vill.
Jag är inte om det är ett problem med valfrihet, själv uppskattar jag det. Om en tillverkare, från Kina eller någon annanstans inte vill/får ha sina appar på Google Play eller Apples motsvarighet så får man väl som kund avgöra om man vill köpa grejerna eller inte? Svårare än så är det väl inte?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte om det är ett problem med valfrihet, själv uppskattar jag det. Om en tillverkare, från Kina eller någon annanstans inte vill/får ha sina appar på Google Play eller Apples motsvarighet så får man väl som kund avgöra om man vill köpa grejerna eller inte? Svårare än så är det väl inte?
Jo men nu har vi en mycket stor okunnig kundkrets som inte har en aning om mjukvarufaror och därav så är Appstore och GooglePlay mycket bra inklusive att de synar koden.

Sen har vi då tyvärr en massa användare som inte ens uppdaterar sin mobil till senaste version.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men nu har vi en mycket stor okunnig kundkrets som inte har en aning om mjukvarufaror och därav så är Appstore och GooglePlay mycket bra inklusive att de synar koden.
Nåja, de synar knappast koden, men ok, de skannar väl efter kända sårbarheter och lite då och då fallerar dem.

Det är förvisso sant att en stor del av kundkretsen är okunnig, men det ser jag inte som ett skäl att begränsa konkurrensen. I min värld får folk själva välja vad de vill göra, det vill jag inte ska bestämmas av 3 stora amerikanska bolag.

Argumentet att folk är okunniga gäller även i Windows, iOS och Linux och då borde inte inte folk få installera annat än det som finns i exempelvis Microsoft Store. Fundera på hur många program du installerat i Windows och hur många av dessa du hämtar i Microsoft Store. Inte ens Office 365 har jag installerat från Microsoft Store.
P paralun skrev:
Sen har vi då tyvärr en massa användare som inte ens uppdaterar sin mobil till senaste version.
Ja, och det är enligt mig deras rätt
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, de synar knappast koden, men ok, de skannar väl efter kända sårbarheter och lite då och då fallerar dem.

Det är förvisso sant att en stor del av kundkretsen är okunnig, men det ser jag inte som ett skäl att begränsa konkurrensen. I min värld får folk själva välja vad de vill göra, det vill jag inte ska bestämmas av 3 stora amerikanska bolag.

Argumentet att folk är okunniga gäller även i Windows, iOS och Linux och då borde inte inte folk få installera annat än det som finns i exempelvis Microsoft Store. Fundera på hur många program du installerat i Windows och hur många av dessa du hämtar i Microsoft Store. Inte ens Office 365 har jag installerat från Microsoft Store.

Ja, och det är enligt mig deras rätt
Jo mycket märkliga "rättigheter" att inte uppdatera en mobil, suck!

Sen synar då både Apples-Appstore samt Google Play aktivt alla appars kod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.