Hej,

Skall renovera garaget och skall bl. a dra ut vatten. Kan dra det ifrån intilliggande tvättstuga men kom på att det finns några gamla befintliga rör som sticker ut i en vägg i garaget. Jag vet dock inte om dessa är vanliga vattenrör eller om de är elementrör. Dimensionen är cirka 12 mm och ser ut som koppar. Tillägas skall att cirka 1 meter ifrån dessa rör så kommer befintliga elementrör ut som går till ett stort element på cirka 2*1 meter. Huset är byggt 1974. Hade varit smidigt att gå på dessa befintliga rör om de är vattenrör.

Hur vet jag om det är vattenrör eller elementrör?

• Gamla rör som sticker ut från en vägg, troligen koppar, bredvid ett hål och en isolerad slang.
Följ rören på andra sidan och se vart dom tar vägen... Det går inte att säga utifrån en bild vad dom används till eller om dom ens används.

Tack för svar. Hade det varit så enkelt hade jag givetvis gjort det:D. Men rören går in i bjälklaget mellan källaren och första våning så det är helt omöjligt att kontrollera den vägen.

Finns säkert en mer teoretisk lösning, men en pragmatisk kanske kan vara att helt enkelt öppna lite på locket och se vad som kommer ut. :)

Jo det kanske kommer vatten men hur vet jag om det kommer ifrån elementslingan eller tappvattnet?

Du får tappa ur en del och se om trycket i värmesystemet sjunker, eller om det fortsätter att skvala på.

Ok, tack. Skall prova detta framöver och se om jag kan lista ut vad det är.

Krilleman
Är det inte lödningar vi ser?

Det är svårt att öppna!

Ena röret är i hoppressat i änden, det andra sitter det en skruvad ändplugg på så där kan jag öppna.

Om prisolröret (det vita) bara är hoppressat lär det väl knappast vara vatten i det i alla fall. Och om inte det är inkopplat kan man undra om det andra är inkopplat heller, om de nu hänger ihop.

Men om du kan skruva ur pluggen kan du ju till att börja med se om det överhuvudtaget kommer något vatten...

Har du en mer högupplöst bild?

Tog mig en närmare titt på prisolröret och såg nu att det är inte hoppressat utan lött i änden.

Min förhoppning och det som förhoppningsvis är troligast är att de har förberett för tappvatten ut till garaget när de byggdes en gång i tiden men sedan aldrig blivit inkopplat. Borde det inte vara mer rimligt att det är tappvatten än ytterligare elementrör när de andra elementrören kommer ut 1meter bredvid dessa rör kopplat till ett 2*1 meter stort element för ett garage på cirka 35 kvm?

Krilleman
Omöjligt att veta.

Du får prova dig fram!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.