10 102 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Är detta trasig golvvärme?
Framförallt isolering måste tas ut snabbt. Den håller fukten.
När isoleringen är ute så man kan göra insatser med avfuktare, dels i hela rum, och dels med slangar ned i bjälklag.
Dokumentera allt väl själv med kamera. Både detaljbilder och övergripande.
När isoleringen är ute så man kan göra insatser med avfuktare, dels i hela rum, och dels med slangar ned i bjälklag.
Dokumentera allt väl själv med kamera. Både detaljbilder och övergripande.
Kankse, men jag har inte hört om det någon gång.
Det kan stå så mycket fukt i isoleringen att man kan krama ut vatten ur den. Tar flera veckor extra att torka ut med en avfuktare eftersom luftcirkulationen blir så dålig genom isolering.
Det kan stå så mycket fukt i isoleringen att man kan krama ut vatten ur den. Tar flera veckor extra att torka ut med en avfuktare eftersom luftcirkulationen blir så dålig genom isolering.
Vi lyckas inte hitta någon läcka någonstans och snickarna säger att det inte runnit ut något när de kopplat
Dock har jag lyckats mäta fukt på en hel del ställen(ritning på nedanvåning):
Exempel från tak(de grå prickarna blev när man satte mätaren där det var blött(100%):
Exempel från golvlist som sugit upp fukt(och svällt så geringskarven släppt, jag undrade vad fan den såg ut så för till jag upptäckte det blöta golvet i lördags):
Jag fattar inte riktigt, för något måste ha läkt ut däruppe:
Stoppar jag ner handen här är isoleringen blöt(här precis under kopplingsskåpet till badrummet på ovanvåningen - X :et vid badkaret på "ritningen"):
Hantverkarna säger att de tryckprovat och att det inte verkar finnas någon läcka, golvvärmen är dock avstängd tills vidare.
Mellanbjälklaget är isolerat, under isoleringen ligger ångspärr, sedan takgips.
Frågan är om man måste riva upp golvet och taket eller kan klara sig med byggfläktar?
Sen undrar man ju hur mycket vatten det behövs för att kunna få till denna skada, om det är typ bara några liter eller om det krävs rejält mycket.
Dock har jag lyckats mäta fukt på en hel del ställen(ritning på nedanvåning):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel från tak(de grå prickarna blev när man satte mätaren där det var blött(100%):
Logga in
Skapa konto
Exempel från golvlist som sugit upp fukt(och svällt så geringskarven släppt, jag undrade vad fan den såg ut så för till jag upptäckte det blöta golvet i lördags):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag fattar inte riktigt, för något måste ha läkt ut däruppe:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stoppar jag ner handen här är isoleringen blöt(här precis under kopplingsskåpet till badrummet på ovanvåningen - X :et vid badkaret på "ritningen"):
Logga in
Skapa konto
Hantverkarna säger att de tryckprovat och att det inte verkar finnas någon läcka, golvvärmen är dock avstängd tills vidare.
Mellanbjälklaget är isolerat, under isoleringen ligger ångspärr, sedan takgips.
Frågan är om man måste riva upp golvet och taket eller kan klara sig med byggfläktar?
Sen undrar man ju hur mycket vatten det behövs för att kunna få till denna skada, om det är typ bara några liter eller om det krävs rejält mycket.
Plasten i mellanbjälklaget kan sprida vatten långt tyvärr :/
Men det låter som det behövs flera liter, kanske 10tals liter vatten för att åstadkomma detta.
Känns snickarna seriösa, eller vill dom mest undvika att ta sin ansvarsförsäkring? Det kostar dom nog minst en 30-40k att starta den.
Men det låter som det behövs flera liter, kanske 10tals liter vatten för att åstadkomma detta.
Känns snickarna seriösa, eller vill dom mest undvika att ta sin ansvarsförsäkring? Det kostar dom nog minst en 30-40k att starta den.
Kan det läcka ut 10 liter från ett golvvärmesystem som täcker ca 90 kvadrat?corre skrev:
Sitter ju en pump därnere som drar runt vattnet så sålänge den får upp det borde det väl gå?
Finns det något sätt vattnet skulle kunna komma utifrån?
Det kan ju ha läckt i fördelaren när de fyllde systemet.
Om man är oförsiktig då så är det 3-4bars tryck från kommunala sidan som kan spruta. Om en koppling är öppen då räcker det med 15-20sek för att få ut 10l vatten.
Om man är oförsiktig då så är det 3-4bars tryck från kommunala sidan som kan spruta. Om en koppling är öppen då räcker det med 15-20sek för att få ut 10l vatten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 543 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 543 inlägg
IOM. att du har plast i mellanbjälklaget så kan vattnet ta sig jävligt långa sträckor, att det skulle komma utifrån känns som en näst intill obefintlig risk, men inte helt omöjligt. Hur är det med väggarna på övervåningen, blött någonstans i dom?
Inte vad jag uppmätt, det är ju 2cm mellan gipsskivan och det frästa golvspånet och 1-2 cm från bakomliggande plyfa ner till golvspånet så isåfall skulle ju syllen först behöva suga upp vattnet en bra bit innan det kom i kontakt med "väggen". Eftersom det är fräst golvspånskiva antar jag att vattnet hade hunnit sugas upp nedåt innan nivån hade stigit så högt - men jag ska mäta nu(har inte sett några indikationer iaf).SueCia skrev:
Väggarna på nedanvåningen har jag inte märkt att de är blöta högt upp, utan vid golvet så jag är osäker på om allt runnit ner i "sovrummet" och sedan runnit längs sulan bort till vardagsrummet. I sovrummet är det (som man ser på tidigare bilder) trägolv, sedan är det klinker i gången förbi toaletten bort i hallen och köket, och sedan trägolv igen i vardagsrummet. Tyvärr är det svårt att mäta fukten på klinkern med den fuktmätaren jag har, det kan även vara så att den hittar golvvärmen under eller metall eftersom den mäter 2-4cm ner i materialet :-/.