Hur skulle ni ha gjort i detta läget? Hittade alltså detta bakom en masonitskiva i sommarstugan. Riva bort, mögelbehandla eller någonting annat? Ursprungsplanen var att väggen ska täckas med gips eller dylikt och sedan tapetseras. Men nu vet jag inte längre... Är det så hopplöst som det ser ut?

Träväggyta med mögelskador bakom masonitskiva, nära ett fönster i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med synlig mögelskada, delvis täckt av en vit masonitskiva, i behov av renovering eller mögelbehandling.
Skapa konto
Trävägg med mögelskador bakom masonitskiva och synliga rörledningar över en grå plastbalja.
Skapa konto
Två träplankor, en med mögelskador, upptäckta bakom masonitskiva i en stuga.
Skapa konto

Till att börja med hade jag letat efter orsakerna och börjat med ventilationen. Sen hade jag försökt tvätta bort det. Jag kan inte svara på om det är svartmögel eller inte.

• Gilla
Saran_
  • Laddar…
Skulle gissa att det är virket som var angripet innan det sattes upp. Kolla t.ex. smygen runt fönstret som ser helt ren ut, vissa brädor på väggen verkar vara samma. Kolla noggrant om det verkar sprida sig över ytor eller är begränsat till specifika brädor.

• Gilla
Saran_
  • Laddar…
H
Svartmögel är bara något påhittat samlingsnamn som egentligen inte finns.
men mögel är de garanterat.

börja med att få bort möglet mekaniskt genom att slippa med dammsugare i närheten sedan behandla virket Boracol vilket är väldigt effektivt med ändå "miljövänligt"

Skulle gissa på brädorna legat på marken och folk gått över dom etc innan montage sedan monterades de upp skitiga och fuktiga fått perfekta förutsättningar för mögel

• Gilla
Marc10 och 1 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Till att börja med hade jag letat efter orsakerna och börjat med ventilationen. Sen hade jag försökt tvätta bort det. Jag kan inte svara på om det är svartmögel eller inte.
Ja, så tänker jag också. Huset, som är en tämligen enkel sommarstuga med sk. självdrag borde kanske ventileras bättre. Frånluftsventil i köket och på badrummet skall monteras.

...Men på bild nr 2 ses en sorts ventil som finns i köket. Den ser dock mer ut som någon sorts lock som känns stängt. Utomhus ser det ut att vara en ventil iaf. Vet du vad det är?

Larsa Larsa skrev:
Skulle gissa att det är virket som var angripet innan det sattes upp. Kolla t.ex. smygen runt fönstret som ser helt ren ut, vissa brädor på väggen verkar vara samma. Kolla noggrant om det verkar sprida sig över ytor eller är begränsat till specifika brädor.
Jag hoppas du har rätt med det du skriver. ...precis som du säger så är virket runt fönstret rent.

H hul skrev:
Svartmögel är bara något påhittat samlingsnamn som egentligen inte finns.
men mögel är de garanterat.

börja med att få bort möglet mekaniskt genom att slippa med dammsugare i närheten sedan behandla virket Boracol vilket är väldigt effektivt med ändå "miljövänligt"

Skulle gissa på brädorna legat på marken och folk gått över dom etc innan montage sedan monterades de upp skitiga och fuktiga fått perfekta förutsättningar för mögel

Jag hoppas du har rätt. De plankor som är slipade är nämligen helt rena. Det skulle väll kunna indikera att de legat på marken, och att mögel har fått fäste då.

Blånadsvamp som är vanligt på virke!
Behandla med alg & mögeltvätt och se glad ut. :)

• Gilla
Marc10 och 2 till
  • Laddar…
H
Needas Needas skrev:
måste även ha mekanisk påverkan om du vill ha bort de.
enklast att slipa

• Gilla
Saran_
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Hoppas på blånadssvamp, men vad är det som gör att du misstänker just det i mitt fall? Detta med svamp och/eller mögel känns som en djungel

H
S Saran_ skrev:
Hoppas på blånadssvamp, men vad är det som gör att du misstänker just det i mitt fall? Detta med svamp och/eller mögel känns som en djungel
de enda sättet att ta reda på vilken typ de är att skicka in en prov för utredning.
tar inte mer än en vecka och brukar kosta en par tusen.

men känns helt onödigt, jag skulle bara sanerat enligt konstens alla regler
'tänk bara på att mögel kan vara osylingt, så var frikostig med saneringen och utnyttja dina sinnen

Det är lokalt till vissa enstaka brädor, och det är inte mkt, så mest troligt är att det fanns där redan när brädorna sattes upp. Ser heller inte ngt som tyder på att det varit ngn läcka eller likn. Om du är orolig för att bygga in det, så tvätta med t ex Boracol som tidigare föreslagits.

drar en liten chansning här men du har inte testat att "solbränna" bort det med ättiksprit? tänker om det ger samma effekt som jag själv gjort på altanen där det är alger. tar bort allt direkt! :)

Låt det vara bara............är det torrt så är det bara en visuell grej. Mögelsporer finns i luften 24/7 ändå och bara väntar på att gro nånstans. Att du slipar bort det där gör inte att de försvinner ändå.

• Gilla
taikon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.