Hej
Har rivit ner ett rum i källaren som skall snyggas till. Där är en härlig orange färg på väggarna som är original sen 70 talet. Bakom denna är där en vi massa som jag misstänker är spackel. Jag har testat att slipa färgen med en stålborste och det smular som fint mjöl. Har också provat att elda lite på det och skrapa och då blir det som tunna "hudflagor". Kan man då konstatera att det är plastfärg vi har att göra med?
Då vi snart skall dränera om med isodrän vill jag i så fall slipa ner denna och måla med putsfärg istället. Borde man ändå låta det vita spacklet vara kvar?
Har rivit ner ett rum i källaren som skall snyggas till. Där är en härlig orange färg på väggarna som är original sen 70 talet. Bakom denna är där en vi massa som jag misstänker är spackel. Jag har testat att slipa färgen med en stålborste och det smular som fint mjöl. Har också provat att elda lite på det och skrapa och då blir det som tunna "hudflagor". Kan man då konstatera att det är plastfärg vi har att göra med?
Då vi snart skall dränera om med isodrän vill jag i så fall slipa ner denna och måla med putsfärg istället. Borde man ändå låta det vita spacklet vara kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter och ser ut som plastfärg. Skrapa bort den du. Det råder delade meningar gällande färg på yttervägg i källare. Det jag till slut kom fram till i mitt liknande projekt efter att ha dränerat med isodrän var att jag målade med vanlig inomhus väggfärg även på yttervägg. OM man får problem med vandrande fukt så är bättre att det märks (exempelvis genom att färg flagnar) och man kan göra något åt det om källaren ska vara inredd. Utefärg ska vara ute, innefärg inne. Till saken hör också att det tidigare varit målat med vanlig inomhusfärg och organiska och plast tapeter direkt på yttervägg sedan 70-talet. Detta trots original dränering från 60-talet och oisolerade källarväggar. Inga tecken på mögel, putssläpp endast på ett fåtal ställen, detta kan lika gärna berott på gammal puts som släppt för väggarna hos mig är torra. Grundvatten nivån ligger ca 1m under källarplattan. Mitt slutliga genomförande kom jag fram till genom googlande och i samråd med min lokala färghandlare. Det kommer att komma andra svar där man tycker jag gjort fel, men den som lever får se
än så länge håller det.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja...så värst mycket delade meningar om organiskt material på ytterväggar i källare har jag verkligen inte upplevt. Det skall undvikas i möjligaste mån. Jag tror inte färghandlaren kommer att ta ansvar för eventuellt efterarbete om det skulle gå åt pipan. Nej, bort med plastfärgen och på med silikatfärg och låt huset andas.
Jag håller i princip med dig Per! Jag har nu tagit bort allt organiskt material (en hel gillestuga i trä och en bastu) och visst var där en del mörka brädor, men inte så jäkla farligt efter att stått i snart 40 år. Nu har jag dock inget organiskt som står mot ytterväggarna förutom golvsocklarna i gillestugan, dessa är dock inte i direktkontakt med golvet utan där är en heltäckningsmatta emellan (en sådan ny som andas).
Så i min mening kan det värsta som kan hända vara att jag måste måla om färg som flagnar.
Dock så var denna orangea färg relativt lätt att slipa med stålborste på så jag överväger att göra det ändå. Är endast ca 6 meter yttervägg. Innerväggarna skiter jag i, det målar jag bara över
Så i min mening kan det värsta som kan hända vara att jag måste måla om färg som flagnar.
Dock så var denna orangea färg relativt lätt att slipa med stålborste på så jag överväger att göra det ändå. Är endast ca 6 meter yttervägg. Innerväggarna skiter jag i, det målar jag bara över
Klicka här för att svara