Det går bra att montera rökgastermometern där du tänkt om rökgaserna kommer i kontakt med termometern.
Bra om du kan få shunten inkopplad med utegivare och/eller inomhusgivare för att spara energi.
På bilderna kan man se flera meter oisolerade rör, dessa måste isoleras för att minska läckorna.
Jag tycker att din värmeanläggning ska dimensioneras för att eldas 1 gång/dygn när det är som kallast. Jag gissar att du med 2 st 750 liters tankar inte klarar detta. Installerar du 750 liter till räcker det troligen. Nackdelen blir c:a 50% längre uppvärmningstid. Fördel: Längre eldningsintervall övriga året. Avvakta den renovering du nu planerar för pannan innan du köper 750 liter till. Du skriver 10k för en 750 liter tank, verkar dyrt, finns flera på blocket för mindre pengar.
Med ny keramik och torr ved så ska du få minst 90°C i tankarna om du inte når detta är nog dina tankar för dåligt isolerade. ISOLERA MER! Det finns flera trådar på BH som handlar om hur man bäst isolerar tankar.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
L
Hej på dig TS går det bra
Det är tufft att koka vatten
Du har en laddomat som syns på foto och 30KW panna och 1500L tankar
och säger att du inte före diverse invensteringar kommer upp i temp på pannan
Vet du vad för termostat du har i laddomaten , kanske det är en 72C där , då kommer inte pannan upp i mer ca 75C så länge som returen till den är under 50C , pannan orkar inte lyfta temperaturen , då det är flödet som bestämmer vad tempen ska vara och bli i pannan
Det blir som ett moment 22 för laddningen och det laddar tankarna med lågt flöde till dom
När returen kommer till ca 55C så ökar även panntempen och laddningshastighten ökar , detta för att termostaten stänger mer mot laddomaten och nästan allt går till tankarna .
Att jag vet detta är för att jag har i princip samma som dig , men bara en 25KW panna , har inte laddomat utan en 4 vägs shunt med styrning på 72C över pannan
Om man då ökar på panntemp till 82 C genom att byta termostaten som är nästa steg på en laddomat , minskar flödet över pannan och laddhastighten minskar , det tar längre tid att få en högre retur tillbaka , det verkar som att det inte laddar , men det gör det ,
Är då tankarna paralella så tar det ytterligare tid att få upp tempen på dom , då är två kalla returer som ska upp i temp , klart är enirgin det samma ,
Jag laddar en tank i taget och det går rätt fort , ett par timmar , men tar ändå tid , första tanken 85 C i topp och 75 C i botten , så slår det om till andra tanken , sen tar jag ut värmen i serie
Från början hade jag dom paralella och det hade ingen betydelse att jag eldade hårt eller inte
pannan orkade inte lyfta så flödet ökade på laddningen något nämvärt , mycket låg laddfart
var det , byggde om till det som jag sa och det blev bättre
Sedan det med tid vid laddning , under tiden som du eldar och laddar , förbrukas det värme till huset , det spär på laddtiden rätt bra , fullt normalt

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
B Bengt_j skrev:
Det går bra att montera rökgastermometern där du tänkt om rökgaserna kommer i kontakt med termometern.
Bra om du kan få shunten inkopplad med utegivare och/eller inomhusgivare för att spara energi.
På bilderna kan man se flera meter oisolerade rör, dessa måste isoleras för att minska läckorna.
Jag tycker att din värmeanläggning ska dimensioneras för att eldas 1 gång/dygn när det är som kallast. Jag gissar att du med 2 st 750 liters tankar inte klarar detta. Installerar du 750 liter till räcker det troligen. Nackdelen blir c:a 50% längre uppvärmningstid. Fördel: Längre eldningsintervall övriga året. Avvakta den renovering du nu planerar för pannan innan du köper 750 liter till. Du skriver 10k för en 750 liter tank, verkar dyrt, finns flera på blocket för mindre pengar.
Med ny keramik och torr ved så ska du få minst 90°C i tankarna om du inte når detta är nog dina tankar för dåligt isolerade. ISOLERA MER! Det finns flera trådar på BH som handlar om hur man bäst isolerar tankar.
Rökrören på baksidan ser ut som ett T.
Till vänster går röret långt och sen in i skorstenen.
Till höger är röret ca 15cm sen sitter en lucka. Rökgaserna går såklart till vänster men tänkte att jag kanske kan mäta tempen därifrån ändå eller är det ett väldans sug åt andra hållet som drar gaserna åt vänster som gör att jag kan få felaktig avläsning på tempen? Hade varit grymt praktiskt att sätta den i luckan och även enkelt att läsa av den..

Shunten har tillbehör som ligger oanvända i en skokartong jag hittade. Det finns någon mindre variant av en display, ska fixa bild på vad det är för något så kanske ni kan se vad den har för funktion.
Gissar att den automatiskt skall känna av temperaturer som finns inne och/eller ute och styra hur mycket varmvatten som går ut till radiatorerna.

Tappar man mycket värme på oisolerade rör?
Finns att köpa överallt va och man klämmer på den vid skarven och drar en tejp över?

Tanken jag hittade för 10k hade visst en inbyggt vvb på 120l jag tänkte man kunde ha nytta av på sommaren för att slippa elda?
Den utan vvb kostade 8k, detta med 90mm isolering. Har sett oisolerade tankar på blocket för 1000kr men man vet aldrig vad folk haft för sig, om den är trycktestad, eller annat fel på dom och jag kan inte testa det heller. Men nytt har man oftast garanti och det är ju nytt. Men klart finns pengar att spara på o köpa en beg och isolera själv.

90C i tankarna hade varit drömmen:) Dom ska vara isolerade ordentligt då dom är inbyggda i en plywoodlåda som är nästan 1x2m och fylld med isolering, har dock inte skruvat isär och kollat.

L Liteavvarje skrev:
Hej på dig TS går det bra
Det är tufft att koka vatten
Du har en laddomat som syns på foto och 30KW panna och 1500L tankar
och säger att du inte före diverse invensteringar kommer upp i temp på pannan
Vet du vad för termostat du har i laddomaten , kanske det är en 72C där , då kommer inte pannan upp i mer ca 75C så länge som returen till den är under 50C , pannan orkar inte lyfta temperaturen , då det är flödet som bestämmer vad tempen ska vara och bli i pannan
Det blir som ett moment 22 för laddningen och det laddar tankarna med lågt flöde till dom
När returen kommer till ca 55C så ökar även panntempen och laddningshastighten ökar , detta för att termostaten stänger mer mot laddomaten och nästan allt går till tankarna .
Att jag vet detta är för att jag har i princip samma som dig , men bara en 25KW panna , har inte laddomat utan en 4 vägs shunt med styrning på 72C över pannan
Om man då ökar på panntemp till 82 C genom att byta termostaten som är nästa steg på en laddomat , minskar flödet över pannan och laddhastighten minskar , det tar längre tid att få en högre retur tillbaka , det verkar som att det inte laddar , men det gör det ,
Är då tankarna paralella så tar det ytterligare tid att få upp tempen på dom , då är två kalla returer som ska upp i temp , klart är enirgin det samma ,
Jag laddar en tank i taget och det går rätt fort , ett par timmar , men tar ändå tid , första tanken 85 C i topp och 75 C i botten , så slår det om till andra tanken , sen tar jag ut värmen i serie
Från början hade jag dom paralella och det hade ingen betydelse att jag eldade hårt eller inte
pannan orkade inte lyfta så flödet ökade på laddningen något nämvärt , mycket låg laddfart
var det , byggde om till det som jag sa och det blev bättre
Sedan det med tid vid laddning , under tiden som du eldar och laddar , förbrukas det värme till huset , det spär på laddtiden rätt bra , fullt normalt
Pannan kunde inte ta sig över 80C innan.
Jag testade även att stänga av cirkulationspumpen på strömbrytaren och laddomaten har 2 hastigheter och 1 för avstängd och även med den avstängd hände inget. Inte ens 81C i pannan...
Och satte jag laddomaten på högsta läget brummade/dånade det så det hördes på våningen över och pannan gick ner till 70-75 men upp till 80 efter en stund igen.
Det förstår jag mig inte på.

Men jag lär mig allt efter som och tänkte berätta hur jag tänkte göra.
Om jag när jag eldar stänger av cirkulationspumpen så att värmen inte drar iväg till radiatorerna så borde ju det gå snabbare att få upp tempen i tankarna?
Och om jag dessutom har laddomaten avstängd tills pannan når 80C så borde det väl vara effektivast sätt att få upp tempen på pannan snabbast innan den laddar tankarna och sedan slår på laddomaten så högt det går utan att panntempen sjunker.
När tankarna börjar bli klara dras cirkulationspumpen igång och värmen vattnet från radiatorerna.
Pumpen sätts på högsta hastighet tills att returen visar att allt vatten är uppvärmt.
Då sänks den till 1 för att inte ha allt för kraftig flöde vilket borde kyla dom snabbare?
Nu vet jag inte alls hur detta funkar i praktiken men det låt bra när jag tänkte igenom det hah.

Vad jag lyckats läsa mig till skall laddomaten börja blanda varmvattnet från pannan med kallvattnet från tankarna vid antingen 72 eller 78 grader beroende på vad man satt in för termostat i laddomaten.
Kan dock nästan svära på att han blandar in kallvatten från botten av tankarna så fort den är igång och det kan vara redan från början om man startat laddomaten.
Har man precis börjat elda och pannan ligger på 40C så hör jag ju att laddomaten pumpar och jag ser att tempen mellan vattnet från botten är blandat vattnet från pannan för det vatten som matas inmed i pannan står på något mellan 40C som panna är på och 20C som tanken är på.
Detta borde ej vara möjligt om laddomaten skall börja blanda vid först 72 eller 78?

L
Det brukar vara en termostat i pannan som startar laddomaten vid ca 70C , det finns en termotatenhet ( tror jag ) uppe till höger på pannan ( den uten vred ) kanske den tillhör termostat i pannan prova att vrida på den när du börjar elda ,
Annars kan du vänta att starta pumpen tills pannan är uppe i ca 75C
( jag har satt termostat på topp i pannan ) blir manuell start då , du säger att den brummar som tusan , kör den på lägre fart då , men kolla så att inte pannan börjar att knastra och fräsa invändigt , då är farten lite för lågt , den vill ånga vattnet
Det med temp laddning och blandning om det går in 40C så kommer inte pannan att lyfta tempen så mycket ( den är bara 30KW ) att flödet mot tankarna är litet , igen riktig fart på det ,
men även det är normalt i början av eldningen ,
Är du säker på att termostaten i laddomaten är OK så den inte blandar in för mycket kallt , för min den så ska det vara ca 50C in i pannan , då orkar den lyfta tempen bättre
När min tank kommer till 65C i botten så har jag i flöde 1800L/tim med 11-12C lyft , det blir
ca 20 KW/tim laddning
Du får känna dig för och se vad du kommer framtill
Nu dags för kudden

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det brukar vara en termostat i pannan som startar laddomaten vid ca 70C , det finns en termotatenhet ( tror jag ) uppe till höger på pannan ( den uten vred ) kanske den tillhör termostat i pannan prova att vrida på den när du börjar elda ,
Annars kan du vänta att starta pumpen tills pannan är uppe i ca 75C
( jag har satt termostat på topp i pannan ) blir manuell start då , du säger att den brummar som tusan , kör den på lägre fart då , men kolla så att inte pannan börjar att knastra och fräsa invändigt , då är farten lite för lågt , den vill ånga vattnet
Det med temp laddning och blandning om det går in 40C så kommer inte pannan att lyfta tempen så mycket ( den är bara 30KW ) att flödet mot tankarna är litet , igen riktig fart på det ,
men även det är normalt i början av eldningen ,
Är du säker på att termostaten i laddomaten är OK så den inte blandar in för mycket kallt , för min den så ska det vara ca 50C in i pannan , då orkar den lyfta tempen bättre
När min tank kommer till 65C i botten så har jag i flöde 1800L/tim med 11-12C lyft , det blir
ca 20 KW/tim laddning
Du får känna dig för och se vad du kommer framtill
Nu dags för kudden
Om det finns en termostat i pannan som startar laddomaten borde den gå att se på något sätt och jag har hittills inte hittat något som tyder på det.
Är laddomaten avstängd så startar den inte utan att man manuellt sätter igång den.
Är det något man kan montera efter såhär?
Så får man bort yttligare ett manuellt moment.
Vredet uppe till höger används för att ställa in panntempten men det är inte den du menar.
Menar du den knapp som är helt svart utan markeringar så skall den vara någon form av reset som stänger av fläkten i pannan när tempen går under en viss gräns. Denna funktion har jag inte kläm på ännu.

När pannan går över 75C och man matar på med 20C vatten från tankarnas botten så påverkas knappt panntempen något. Kanske 3C.
Och den övre tempgivaren på laddomaten som visar vattentempen från pannan är på samma temp som pannan så på något sätt orkar den värma det kalla vattnet ändå?

Jag får som du säger testa mig fram när nya keramiken sitter på plats och torr ved finns att elda med.
Får skriva ner alla siffror och klockslag och göra någon uträkning som jag kan presentera och få analyserat av gänget här inne.

Sova lät som en bra idé.
Fick rökgastermometer och avsotningsmedel levererat idag ska bli spännande!
Tack för alla svar:)

L
Det med termostat som startat pumpen +70C är bra , se efter om du har någon anslutning över , då ska den helst sitta på topp av pannan , bäst är om den sitter i ett rör ner i vattnet ,det finns s.k dykrör att skruva i , annars fästa den på utgående rör ( det som är varmast ) och isolera omkring
Hur är det med laddningen , går det in i tankarna , tycker att är lite dålig fart på vattnet , när det
svalnar mer i pannan , laddomaten styr det , som jag skrev tidigare , högre fart svalare vatten ut från pannan , den är bara på 30KW , det är inte mycket
Men prova nu några dagar och se vad det blir , enda vettiga att göra

Panntermostat till laddpumpen funkar. Men rekomendationen är en rökgastermostat. Det ger lite bättre drift. Låt pumpen gå när du eldar, du vinner inget på stänga av den.

L Liteavvarje skrev:
Det med termostat som startat pumpen +70C är bra , se efter om du har någon anslutning över , då ska den helst sitta på topp av pannan , bäst är om den sitter i ett rör ner i vattnet ,det finns s.k dykrör att skruva i , annars fästa den på utgående rör ( det som är varmast ) och isolera omkring
Hur är det med laddningen , går det in i tankarna , tycker att är lite dålig fart på vattnet , när det
svalnar mer i pannan , laddomaten styr det , som jag skrev tidigare , högre fart svalare vatten ut från pannan , den är bara på 30KW , det är inte mycket
Men prova nu några dagar och se vad det blir , enda vettiga att göra

Skall kolla på laddomaten när tid finnes! :)

Idag kom rökgastermometern och avsotningsmedel.
Ändrade mig angående position av termometern då den inte riktigt nådde dit där värmen färdas.
Fick sätta den snett uppåt för precis innanför närmare pannan är det dubbla stålrör och det ville jag inte borra igenom.
Tycker det blev bra.
Testade termostaten innan i kokande vatten och den visade 99C så den mäter korrekt.
Kostade 225kr på eldkraft.

• Rökgasrör vid panna med nyinstallerad termometer monterad snett uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökgastermometer från Afriso med visare nära 100°C mot mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Rökgastermometer monterad på svart rökrör nära panna med avläsning nära 100C, korrosion syns.
    Skapa konto
  • Inuti en sotig skorsten med installerad rökgastermometer och avsotningsmedel synlig.
    Skapa konto
Avsotningsmedel som skall testas. Man kastar in 2 matskedar in i elden varje dag i 7 dagar vid mycket beläggning. Får se om något händer.

Några fler bilder på hur pannan ser ut nu efter lite skrapning och utan keramik.

• Hink med etikett för Optizon avsotningsmedel mot flammig bakgrund, avsett för rengöring av pannor.
    Skapa konto
  • Blå panna med öppen lucka, skrapspår och en blå trumma märkt Akzo Nobel intill.
    Skapa konto
  • Interiör av en skorsten efter skrapning, utan keramik, redo för avsotningsmedelstest.
    Skapa konto
  • Inuti en vedpanna med synlig beläggning och utan keramik efter skrapning.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
En sak jag upptäckte som måste vara fel är det övre luftintaget, även kallat by-pass spjället?
Testade att dra den fram och tillbaka för att säkerställa funktionen.
Den verkade inte fylla någon funktion alls vad jag kunde se.

Då tändes en lampa i huvudet.
Det låg ju en metallplatta i ett annat rum i källaren som jag sett.
Testade att hålla den mot by-pass öppningen i pannan och visst fan ska den sitta där.
Finns den någon som helst anledning till att dom monterat bort den?
Haha inte fan undra på att det inte varit någon skillnad med öppet eller stängt spjäll..

• Interiör av en vedpanna med öppet by-pass spjäll och synliga brännkammare.
    Skapa konto
  • Metallplatta som ska monteras på övre luftintaget i en panna, med synliga rör och spjäll.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
L
Vet inte hur det ser ut , men en del pannor har ett sådant spjäll som är öppet när du tänder
och stänger när det blivit fart i pannan , det blir till att tänka om med drag i pannan
Då går rökgaserna runt i rören som finns , annars ut till kråkorna
Passa dig nu , så inte får klagomål från dom :worried:

Nu får du köpa en trisslott när du nu har hittat orsaken till att din panna inte kommit upp i 90°C.
Gör rent bypass spjället noga och de ytor som skall täta. Ny keramik och ett fungerande bypass spjäll samt ett väl rengjort förbränningsrum så blir din panna nästan som ny.
Om din panna funkar som min så stannar laddpumpen och fläkten samtidigt när rökgastemperaturen går under ett förinställt värde. Bakom manöverpanelen och under den övre plåten hittar du detta vred. Glöm ej att avlufta laddpumpen med en skruvmejsel om du hör att vattnet "skvalar". Upprepa flera gånger under eldningscykeln.
Det blir en spännande fortsättning med din pannrenovering.

• Gilla
Birgert och 1 till
  • Laddar…
Sådär då sitter nya keramiken i pannan:) väntar på torr ved så får vi se om det blir någon skillnad.
Tycker att det är lite glipor/springor mellan keramikstenarna men har läst någonstans att det fylls med aska när man eldar och på så vis tätas det.

Det som byttes var all keramik, packning till båda luckorna och isolerstenen till askluckan.
By-pass spjället fick även äntligen fylla sin funktion då luckan monterats.
Båda ramarna för luckorna togs ner och fick nytt pannkitt så nu är det tätt.

Tidsåtgång på allt ca 5h.

Laddar upp bilder från under bygget.
Notera den gamla förbränningsskålen xD

Bild 4.
Bottenplattorna ska egentligen ligga i nivå med askluckans kant men hela luckan är skev så stenen ligger som den ska. Annars får man riva isoleringen under och det bör man inte göra.

Ett mycket stimulerande projekt får jag erkänna ;)

• Nytt och gammalt element till panna, den gamla är nedsotad och den nya är ren och oanvänd.
    Skapa konto
  • Ny keramik och delar till en pannrenovering, inklusive förbränningskål, ligger på ett betonggolv.
    Skapa konto
  • Nytt keramik i en eldstad med glipor mellan stenarna och en synlig förbränningsskål.
    Skapa konto
  • Interiör av en vedpanna med nyinstallerade keramikstenar och bottenplattor, samt synlig isolering och aska.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad keramik i en vedpanna med synliga glipor mellan keramikstenarna och en renoverad bottenplatta.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad keramik i panna med synliga glipor och packning, redo för eldning.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade keramikstenar inne i en vedpanna med synliga glipor mellan stenarna.
    Skapa konto
  • En nyinstallerad keramikbotten i en panna med tydliga glipor och spår av reparationer på en rostig yta.
    Skapa konto
  • Nyinstallerade keramikstenar i en vedpanna med synliga små glipor mellan stenarna.
    Skapa konto
  • Interiör av en panna under renovering med nya keramikstenar och isolering, och gamla förbränningsskålen synlig.
    Skapa konto
  • Interiör av panna med ny installerad keramik och asklucka, synliga packningar och förbränningsskål.
    Skapa konto
  • Gilla
Mark0 och 3 till
  • Laddar…
L
Det måste bli spännande att sätta fyr igen , men du måste väl bränna in dom lite lugnt så dom inte spricker , till att börja med , jag fick göra det i min panna , men det står nog i manualen för montaget hur man ska elda första gången

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.