I en nybyggd sidobyggnad ingick elarbeten i form av all eldragning, central och en mängd uttag mm. I slutet av byggnationen sattes tre stycken el-element upp (400V). Uppenbarligen hade eldragningen förberetts innan gipsning och man hade då lagt ett vägguttag parallellkoplat till anslutningspunkten för ett av elementen. När elementen skulle installeras löste man problemet med att dragningen var gjord för 230V genom att byta ut nollan mot en fas vilket då gav 400V även i uttaget. Självklart menar jag inte att elfirman gjorde detta medvetet, men jag har samtidigt svårt att förstå att man kunde missa konsekvensen av handlandet. Jag undrar nu hur man ska se på detta. Jag upptäckte inte problemet förrens ett kylskåp (som jag trodde var gammalt dammigt etc) hade brunnit och därefter en byggdammsugare. Jag uppfattar situationen som direkt farlig för liv och egendom, vad tycker ni?

Självklart är det felkopplat och elfirman som gjorde detta ska stå för dina utgifter!

Mikael_L
En anmälan till elsäkerhetsverket är nog dessutom det rätta.

Frågan är bara ifall du först ska förmå dom fixa din felkoppling samt ersätta trasiga saker ...

Situationen är brandfarlig, helt klart. Därmed är det det fara för både liv och egendom.
Att det var farligt för egendom har du ju redan konstaterat den hårda vägen.

Bara jag som tycker att det kan vara lite lätt hänt? Man räknar väl inte riktigt med att det ska sitta uttag på en värmegrupp, men... ja, jag vet inte ja. Det kanske man borde..?

//Patrik

Mikael_L
Vad är det för mening med det hårda behörighetssystemet annars då?

Jo de är väl inte helt omöjligt att man själv skulle råka ut för detta.

* Någon annan har gjort förarbetet..
* Man får ta över jobbet och tror att de ska vara fördraget som man själv hade gjort
* Man har bråttom då man mäter uttaget sen och ser inte att stapeln står på 400V istället för 230V.

Så denne elektriker är förmodligen inte först med att ha gjort detta fel.. Men detta är ju inget skyll, elektrikern har ju gjort fel och ska stå för kostnaderna, inget snack om de!

Märklig miss, i nybyggen blandar man inte värme med annat på samma grupp, och hade man kontrollerat installationen vid driftsättning hade man märkt att det var 400V i uttaget...slarvgökar!!

Eftersom det var samma elfirma som monterade såväl uttaget som elementet borde det inte vara någon överraskning att det fanns ett uttag. Jag har också svårt att förstå hur man kunde missa att det fanns ett uttag när man rent praktiskt installerade elementet, jag menar borde man inte fundera på var de extra kablarna tar vägen?

Låter ju som att man lagt den blå fd nollan på en säkring i centralen, även det är ju inte direkt vackert...

Ja ja, det kan bli fel. Prata med elfirman så ersätter eller lagar nog de dina elprylar. + fixar uttaget. Annars är dom kassa!

Nä.. man får bara använda blå till annat än nolla om det inte kan missuppfattas..

Kanske var olika killar från samma firma vid olika tillfällen? Men annars så var det nog väldigt konstig miss.

//Patrik

Rrrrr skrev:
Nä.. man får bara använda blå till annat än nolla om det inte kan missuppfattas..
Ja, och till element tycker väl jag att det är ett gränsfall. Till motorer är det ju helt okej med blå fas.

//Patrik

Om vi nu antar att det är FK i rör, är det verkligen ok att välja blå till fas?? Vill minnas att det inte ens är ok som tändtråd?

Matss skrev:
Om vi nu antar att det är FK i rör, är det verkligen ok att välja blå till fas?? Vill minnas att det inte ens är ok som tändtråd?
Om förväxlingsrisk inte finns så är det lugnt, men blå FK i rör för automatiskt tankarna till en nolla för att att det är installationspraxis och därmed föreligger ofta förväxlingsrisk.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.