2 873 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Är detta normal förbrukning för en villa?
Har börjat kolla mer på vår elförbrukning och undrar om detta är normalt och vad kan det vara som drar ström?
Årlig förbrukning ca 19000kwh.
30-tals villa på 150m2 boyta samt 65m2 uppvärmd källare. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning igår: 66kwh
Varav:
- Bergvärme 27kwh
- Övrig uppvärmning 5kwh
- Laddbox 2kwh
- Avfuktare källare 1,6kwh
- Diskmaskin 1,16kwh
- Tvättmaskin 1kwh
- Kyl/Frys 0,6kwh
Övrig förbrukning: 27,64 kWh
Det är just den övriga förbrukningen jag undrar om det låter som en normal förbrukning och om nån har tips vad det kan vara? All belysning är led, barnen har konsol och tv, samt tv i vardagsrum. Frysbox i källaren. En dator samt en NAS som står på 24/7. Men tycker inte att det borde komma upp i nästan 28kwh?
Varav:
- Bergvärme 27kwh
- Övrig uppvärmning 5kwh
- Laddbox 2kwh
- Diskmaskin 1,16kwh
- Tvättmaskin 1kwh
- Kyl/Frys 0,6kwh
Det är just den övriga förbrukningen jag undrar om det låter som en normal förbrukning och om nån har tips vad det kan vara? All belysning är led, barnen har konsol och tv, samt tv i vardagsrum. Frysbox i källaren. En dator samt en NAS som står på 24/7. Men tycker inte att det borde komma upp i nästan 28kwh?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Med den boytan, antal personer och med antagande om att det är gammalt sunkigt och taskigt isolerat så låter det som under förväntad årsförbrukning. Och så elbil ovanpå det.ranzor skrev:
Har börjat kolla mer på vår elförbrukning och undrar om detta är normalt och vad kan det vara som drar ström?
Varav:
- Bergvärme 27kwh
- Övrig uppvärmning 5kwh
- Laddbox 2kwh
- Diskmaskin 1,16kwh
- Tvättmaskin 1kwh
- Kyl/Frys 0,6kwh
Man brukar schablonmässigt räkna med 5000 kWh/år för en familj för hushållsströmmen - det ger nästa 22 kWh/dygnet.
i det ingår vitvaror som kyl/frys, tvätt och diskmaskin, TV/dator, spis, belysning etc. - ja i princip allt som inte ingår i uppvärmning och ventilation för fastigheten eller laddning av elbil.
---
Du får jaga med stickproppsansluten energimätare på olika saker i huset och försöka jaga de som drar mycket ström och om det fins skäl/användning för det - och som sagt kyl/frys drar ofta mer energi än tex. spisen gör i ett kök under en månad, just för att förbrukningen är liten men under lång tid, och 1 timme med dammsugaren är nära 2 kWh om det körs på full gas hela tiden.
i det ingår vitvaror som kyl/frys, tvätt och diskmaskin, TV/dator, spis, belysning etc. - ja i princip allt som inte ingår i uppvärmning och ventilation för fastigheten eller laddning av elbil.
---
Du får jaga med stickproppsansluten energimätare på olika saker i huset och försöka jaga de som drar mycket ström och om det fins skäl/användning för det - och som sagt kyl/frys drar ofta mer energi än tex. spisen gör i ett kök under en månad, just för att förbrukningen är liten men under lång tid, och 1 timme med dammsugaren är nära 2 kWh om det körs på full gas hela tiden.
Medlem
· Stockholm
· 69 inlägg
Ligger runt 8600 kwh på beräknad elförbrukning just nu, skulle gissa att det blir lite lägre än så (vi tog över huset i februari förra året). 149 kvadrat, frånluftsvärmepump och llvp.
Du verkar ha bra koll på vad som förbrukar, och jag håller med om att 28 kWh på "övrigt" låter lite för mycket om det mest omfattar belysning, TV, spelkonsol och dator.
Troligen har du något mer på "Övrigt" som du inte tänker på. Varmvattenberedare? Golvvärme eller handdukstork i badrum?
Troligen har du något mer på "Övrigt" som du inte tänker på. Varmvattenberedare? Golvvärme eller handdukstork i badrum?
Varmvatten går på bergvärmepumpen, golv värme och handdukstork är under övrig uppvärmning 5kwh.G gbgustaf skrev:
Kollade lite mer på alla nätsiffror och kom ner till 20kwh som är på övrigt. (Belysning, tv, dator, spelkonsol) Ugn användes tex inte denna dag, spisen kanske en timme. Har en frysbox i källaren, är det enda mer vi har som står på, men borde inte kunna dra så mycket.
Jag tycker det låter otroligt att det du räknar upp ovan skulle dra ca 830W i snitt. Men en "biffig" dator som går med "fullfart" kan dra en hel del så det beror lite på vad "dator" betyder. En äldre frys kan dra upp till 3 kWh / dygn enligt Eon, men är det något fel på den lär den kunna dra betydligt mer.ranzor skrev:
Jag skulle försöka mäta upp var boven finns. Kanske hittar du något som du glömt eller inte ens har vetat om, typ en värmekabel eller något liknande.
Låter mycket. Jag förbrukar 8-9 kwh dagligen som bas. I detta ingår fasadbelysning (dygnet runt) och all annan belysning (inkl kristallkrona med 16 lampor som arbetsbelysning många timmar/dagligen) och micro, varmvattenberedare på 55l, pelletskamin, laptop och laddning av div batterier (ingen bil men cykel), kyl/frys + separat frysbox, mycket svag golvvärme v-rum+atelje och högre i badrum, FTX, elstängsel, TV, radio (mm mm?).
Får marginellt lägre förbrukning då jag är borta ett par dagar.
Det märks tydligt när jag använder bastu/dusch/handdukstork/disk/tork/tvättmaskin/spis eller ugn. Men det gäller 1-personshushåll i Sydsverige.
Får marginellt lägre förbrukning då jag är borta ett par dagar.
Det märks tydligt när jag använder bastu/dusch/handdukstork/disk/tork/tvättmaskin/spis eller ugn. Men det gäller 1-personshushåll i Sydsverige.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Har satt mätare i säkringskåpet som rapporterar allt till homeassistant.G gbgustaf skrev:
Två Xbox men som används som mest 1-2timmar per dag. En Mac mini, samt en macbook. Måste försöka mäta upp vad det kan vara, gick igenom källaren idag och kom på att jag har en radonsug där, men drar endast 70W.Alfredo skrev:
Jag tycker det låter otroligt att det du räknar upp ovan skulle dra ca 830W i snitt. Men en "biffig" dator som går med "fullfart" kan dra en hel del så det beror lite på vad "dator" betyder. En äldre frys kan dra upp till 3 kWh / dygn enligt Eon, men är det något fel på den lär den kunna dra betydligt mer.
Jag skulle försöka mäta upp var boven finns. Kanske hittar du något som du glömt eller inte ens har vetat om, typ en värmekabel eller något liknande.
Klicka här för att svara