Som rubriken lyder, är arbetet som de gjort i vårat badrum acceptabelt då det är ett hantverkaryrke eller ska det göras om. Har läst runt på nätet en hel del för att försöka få reda på om vi är petiga eller om vi ska be hantverkarna göra om denna kakling.
Plattorna är 30*60 i granitkeramik och det är satta i linje så något halvförband påverkar ej detta. Har försökt att mäta nivåskillnaden på intilliggande platta och på det allra värsta stället rör det sig om ca 1-2 mm och ett annat väl synligt rör det sig om 1 mm.
Väldigt tacksam för snabb input från er med erfarenheter och kunskap i ämnet. Nedan bilder är tagna på de två värsta fogsprången (som beskrivits ovan) från olika vinklar. I övrigt är det små olika nivåskillnader (tänker att det är oundvikligt) men dessa sticker som sagt ut.
Stort tack för er hjälp!
Mvh
Gurra
Plattorna är 30*60 i granitkeramik och det är satta i linje så något halvförband påverkar ej detta. Har försökt att mäta nivåskillnaden på intilliggande platta och på det allra värsta stället rör det sig om ca 1-2 mm och ett annat väl synligt rör det sig om 1 mm.
Väldigt tacksam för snabb input från er med erfarenheter och kunskap i ämnet. Nedan bilder är tagna på de två värsta fogsprången (som beskrivits ovan) från olika vinklar. I övrigt är det små olika nivåskillnader (tänker att det är oundvikligt) men dessa sticker som sagt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stort tack för er hjälp!
Mvh
Gurra
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fler bilder på samma fogsprång men tagna längre ifrån.
Det är fall från hela badrummet mot duschen så helt plant är det ju inte som det xempelvis skulle kunna vara i en hall eller kök. Jag kanske var naiv/okunnig när jag inte tänkte på att fogsprång skulle uppstå men samtidigt så är det perfekt på vissa platser och lite mindre fogsprång här och var så jag blir fundersam? Häften av golvet utanför duschen skulle jag kunna säga är i riktigt bra nivå medans det samtidigt lite varstans är mindre nivåskillnader. De bilder som jag lagt upp är som sagt på de två värsta fogsprången.
Vilket hörn menar du?
På det ena fogsprånget så är den höjda plattans diagonala hörn också något högre än ikringliggande. Om plattan varit "vinklad" neråt borde ju det diagonala hörnet på plattan ligga i en låg nivå jämfört med omkringliggande. Eller tänker jag galet?
På det ena fogsprånget så är den höjda plattans diagonala hörn också något högre än ikringliggande. Om plattan varit "vinklad" neråt borde ju det diagonala hörnet på plattan ligga i en låg nivå jämfört med omkringliggande. Eller tänker jag galet?
Ja det är okej enligt normer för dina plattor så är de okej med 1,9mm, men andra ord på gränsen på något ställe om du hade 2 mmLarrygurra skrev:Som rubriken lyder, är arbetet som de gjort i vårat badrum acceptabelt då det är ett hantverkaryrke eller ska det göras om. Har läst runt på nätet en hel del för att försöka få reda på om vi är petiga eller om vi ska be hantverkarna göra om denna kakling.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Stort tack för er hjälp!
Mvh
Gurra
Plattsättaren borde ha informerat dig om att det troligtvis kommer att bli fogsprång innan läggning påbörjades
Är nog nästan helt omöjligt att få ett golv utan fogsprång och med korrekt lutning i ett badrum tyvärr
Har du beställt plattorna genom plattsättaren så borde han hon den du beställde av ha uppmärksammat dig på problemet, har du köpt plattorna själv så borde plattsättaren som sagt gjort dig uppmärksam på ev problem
Fogsprång är "ok" upp till 1,9mm så det ligger ju nästan inom toleranserna... men i ett badrum är man ju oftast i strumpor / barfota så då känner man ojämnheterna mer så det är ju lite surt...
Är nog nästan helt omöjligt att få ett golv utan fogsprång och med korrekt lutning i ett badrum tyvärr
Har du beställt plattorna genom plattsättaren så borde han hon den du beställde av ha uppmärksammat dig på problemet, har du köpt plattorna själv så borde plattsättaren som sagt gjort dig uppmärksam på ev problem
Fogsprång är "ok" upp till 1,9mm så det ligger ju nästan inom toleranserna... men i ett badrum är man ju oftast i strumpor / barfota så då känner man ojämnheterna mer så det är ju lite surt...
vill bara förtydliga att de är storleken på plattorna som avgör vilket fogsprång som är ok.nino skrev:Plattsättaren borde ha informerat dig om att det troligtvis kommer att bli fogsprång innan läggning påbörjades
För stora plattor gäller (B+L)/1000 +1 dock högst 2mm
Jag sa innan att vi villa ha 60*30 i utanför duschen (15*15) och de sa att det skulle de kunna lösa utan problem. Sen är det ju en definitionsfråga vad som är "utan problem", allt ligger i betraktarens öga. Men min fråga är om jag ställer orimligt höga krav, plattsättaren (har övr 5 års erfarenhet) kanske själv är riktigt nöjd med sitt arbete, det är himla svårt för mig som amatör att bedöma om det är rimliga (accepterbara) fogsprång eller ej.
Vi har beställt plattorna själva och de ligger i 800-kronors klassen /kvm så jag tycker att det borde vara bra kvalitet.
Ja det är ju detta som är problemet. Om jag drar med foten över den upphöjda plattan i dess högra hörn så är den i nivå och man känner ingenting men gör jag likadant på vänstra hörnet så känner man att det är en nivåskillnad.
Ska jag gilla läget då det kan vara så att de kan ha gjort ett bra jobb utifrån förutsättningarna?
Vi har beställt plattorna själva och de ligger i 800-kronors klassen /kvm så jag tycker att det borde vara bra kvalitet.
Ja det är ju detta som är problemet. Om jag drar med foten över den upphöjda plattan i dess högra hörn så är den i nivå och man känner ingenting men gör jag likadant på vänstra hörnet så känner man att det är en nivåskillnad.
Ska jag gilla läget då det kan vara så att de kan ha gjort ett bra jobb utifrån förutsättningarna?
svaret på din fråga är ja du får acceptera detta om du inte angivet några projekt specifika krav.Larrygurra skrev:Jag sa innan att vi villa ha 60*30 i utanför duschen (15*15) och de sa att det skulle de kunna lösa utan problem. Sen är det ju en definitionsfråga vad som är "utan problem", allt ligger i betraktarens öga. Men min fråga är om jag ställer orimligt höga krav, plattsättaren (har övr 5 års erfarenhet) kanske själv är riktigt nöjd med sitt arbete, det är himla svårt för mig som amatör att bedöma om det är rimliga (accepterbara) fogsprång eller ej.
plattsättaren kommer bara falla tillbaka på att de är okej enligt krav.
Då faller man återigen in i diskussionen kring vad som är godtyckligt. Det jag dock undrar är om jag har alldeles för höga förväntningar utifrån förutsättningarna? Går det sätta ett sånt här golv och inte få några fogsprång, om man ser till en arbetstid på kakling på ca 3 dagar för 2 man?
förstår inte vad som är godtyckligt.Larrygurra skrev:
men självklart går de få mindre fogsrpång än 2mm. Men vi har dom regler och krav vi har av en anledning.
Plattsättaren har rätt i sak och du kommer inte få rätt om du tar de vidare. spelar ju ingen roll om de tog 1 dag eller 10 dagar de är fortfarande samma krav.
men varför inte fråga plattsättaren han vill antagligen ha en nöjd kund så kanske hjälper dig mot en billig peng eller rent ut gratis. om de bara är att knacka bort en platta och fixa till.
annars finns de ju andra lite snabbare "fusk" lösningar och du kommer aldrig märka av de. Döva kanten lite och foga lite extra efter de kommer du aldrig märka skillnad
ja helt rätt att det är plattorna som bestämmer fogsprånget
jag gjorde ett badrum med 60*60 som jag klara utan fogsprång, men då gjorde jag upp med kund att vi spackla golvet helt plant utanför duschen och i duschen blev det en väggnära brunn så även där var det 60*60
Visst kan det gå att få ner kanten lite men jag tror det kommer märkas iaf, är det mitt i ett "gångstråk" också?
Be plattsättaren komma hem till dig och titta och trampa lite, så kanske han fixar till det utan tjafs
Kan vara på sin plats med ett varningens finger här, har du rollat tätskikt så ska du INTE byta ut plattan det är nästan omöjligt att säkerställa att det blir tätt igen, har du folie så är det mindre svårt att få det tätt igen
Att ta dit en besiktningsman enkom för fogsprånget är bara att kasta bort pengar för det kommer bli godkänt.
Har du bilder från renoveringen så släng upp nån här så får vi se, gärna en bild i brunnen då det av någon outgrundlig anledning fuskas en del där
jag gjorde ett badrum med 60*60 som jag klara utan fogsprång, men då gjorde jag upp med kund att vi spackla golvet helt plant utanför duschen och i duschen blev det en väggnära brunn så även där var det 60*60
Visst kan det gå att få ner kanten lite men jag tror det kommer märkas iaf, är det mitt i ett "gångstråk" också?
Be plattsättaren komma hem till dig och titta och trampa lite, så kanske han fixar till det utan tjafs
Kan vara på sin plats med ett varningens finger här, har du rollat tätskikt så ska du INTE byta ut plattan det är nästan omöjligt att säkerställa att det blir tätt igen, har du folie så är det mindre svårt att få det tätt igen
Att ta dit en besiktningsman enkom för fogsprånget är bara att kasta bort pengar för det kommer bli godkänt.
Har du bilder från renoveringen så släng upp nån här så får vi se, gärna en bild i brunnen då det av någon outgrundlig anledning fuskas en del där