Hej,

Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.

Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…

Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??

Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔

• Träram med vertikala stolpar på släpvagn vid husfasad, eventuellt ett plank under diskussion om bygglov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur med täta stolpar och överliggare betraktas som plank; garage och personbilar syns i bakgrunden framför ett grått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sheds
  • Laddar…
En vanlig tolkning är att det är plank om mer än 50% av ytan är täckt. Men det är du ju inte i närheten av.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En vanlig tolkning är att det är plank om mer än 50% av ytan är täckt. Men det är du ju inte i närheten av.
Lite därav min fundering av vem som är ute och cyklar….

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[länk]
Helt öppet för egna tolkningar med andra ord.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Helt öppet för egna tolkningar med andra ord.
Japp, beror således på vem som spakar i andra änden.

Det är nog snarare så att det inte passar in i denna miljö.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
yonna yonna skrev:
Det är nog snarare så att det inte passar in i denna miljö.
Med tanke på planket bakom bilen på övre bild skulle jag i så fall tillråda vertikala plank och vitmålad överliggare… eller för den delen horisontella obehandlade som i bakgrunden på undre bilden…

Kan det handla om att det på något sätt skymmer sikt i korsning/infart/utfart eller liknande?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Med tanke på planket bakom bilen på övre bild skulle jag i så fall tillråda vertikala plank och vitmålad överliggare… eller för den delen horisontella obehandlade som i bakgrunden på undre bilden…

Kan det handla om att det på något sätt skymmer sikt i korsning/infart/utfart eller liknande?
Nej bygglovshandläggaren var på plats för slutråd av renoveringen av huset och såg detta. De två tidigare bygglovshandläggarns menade på att ett par stolpar upp i luften var inga problem. Hennes problem var att de lodräta stolparna satt för tätt och därmed ett plank… Där är god sikt för trafiken vilket hon själv påpekade.

• Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar att detta inte är ett plank i PBLs/PBFs mening och att du vinner rättsligt om du tar striden. Men det är ju så multifaktoriellt att ingen kan riktigt veta. Är du inte orolig för att få detta prövat i länsstyrelsen, MMD och i värsta fall MÖD så är det bara att ta strid. Tycker du detta verkar jobbigt så överväg att minska ned konstruktionen så att handläggaren blir nöjd.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Är höjden på räcket över 110 cm? Om inte finns det få argument som skulle kunna säga att det handlar om ett plank.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Är höjden på räcket över 110 cm? Om inte finns det få argument som skulle kunna säga att det handlar om ett plank.
Dom har 120 cm här i kommunen, med 50% genomsiktlighet för ett bygglovsfritt staket. Men hon anmärkte inte på höjden utan just stolparna och överliggaren…

Det saknas en enhetlig definition i plan- och bygglagstiftningen vad som utgör ett plank. Generellt är 50% genomsiktlighet och understigande av viss höjd faktorer att beakta om ett plank är att bedöma som bygglovspliktigt eller inte. Av praxis framgår att det ska göras en helhetsbedömning och bl.a. vilket visuellt intryck planket ger. Precis som andra i tråden skrivit är bedömningen med stor sannolikhet, utifrån tillhandahållen information, att planket inte är att bedöma som bygglovspliktigt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om detta sätter käppar i hjulet för slutbevis. Så skulle jag nog överväga att byta ut stolparna mot lägre (skulle kunna vara vad som helst som håller resten uppe), ser ut att kunna vara ganska enkelt. Sedan när slutbeviset finns, återställa. Tvivlar på att någon bråkar om det. Kan vara enklare än att ta striden.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Vad gäller plank så är ju lite ”..if it quacks like a duck”. Jag tycker det ser ut som ett plank även om det är glest så jag skulle nog tro att handläggaren får rätt här. Ett staket förväntas i sin helhet vara lägre och mindre dominerande i sitt intryck.

• Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.