30 948 läst ·
60 svar
31k läst
60 svar
Är detta ett godkänt badrumstapetjobb?
För att kommentera jobbet i sig. Det ser förjävligt ut. Nöj dig inte med bara väggarna du påpekade även flytspacklingen. SKulle inte förvånad mig om man använt något trögflytande och inte fått till det eller blandat fel. Tryck på att det skall åtgärdas även det med en skrapspackling. Ditt golv skall INTE vara det minsta knögligt.
lycka till hoppas det reder ut sig!
lycka till hoppas det reder ut sig!
Arbetet är inte yrkesmässigt utfört och dom verkar heller ha koll på material som det ser ut.
1. Spacklet ser inte ut att vara för våtrum och det ser ut att vara standard gips och inte våtskivor.
2, Ingen fukt spärr bakom tapet, bör vara 2 skikt. "golv och tak" + ev yta som tapet/matta /färg
Det skall även finnas färstärkning i hörn i våtskitet.
2. Dåligt slipat och limmat.
3. har ens utföraren certifikat för att utföra våtrusmarbeten? skall finnas bbv eller gvk.
Oftast brukar ju golvläggaren hålla sig just på golvet.
Men om dom jobbar på vägg finns regler här www.gvk.se/branschregler/vagg
Här har du lite inte om certifikat https://www.utbildning.se/inspiration/guider/certifieringar/vatrumscertifikat-8686
bara för att ta lite av det som syns på bilderna.
/Jarl
1. Spacklet ser inte ut att vara för våtrum och det ser ut att vara standard gips och inte våtskivor.
2, Ingen fukt spärr bakom tapet, bör vara 2 skikt. "golv och tak" + ev yta som tapet/matta /färg
3. har ens utföraren certifikat för att utföra våtrusmarbeten? skall finnas bbv eller gvk.
Här har du lite inte om certifikat https://www.utbildning.se/inspiration/guider/certifieringar/vatrumscertifikat-8686
/Jarl
Varför ska det vara fuktspärr bakom tapet? Varför kan man inte ha vanliga gipsskivor?
I branschreglerna står det :
Plastmatta kan användas:
X På massiv konstruktion, till exempel betong och lättklinker. Dock kan viss förbehandling krävas.
X På sugande skivmaterial.
X På fukttålig våtrumsskiva, om det finns dokumenterad kompatibilitet mellan tätskiktet och våtrumsskivan.
X På gipsskiva med kartong i både våtzon 1 och 2.
I branschreglerna står det :
Plastmatta kan användas:
X På massiv konstruktion, till exempel betong och lättklinker. Dock kan viss förbehandling krävas.
X På sugande skivmaterial.
X På fukttålig våtrumsskiva, om det finns dokumenterad kompatibilitet mellan tätskiktet och våtrumsskivan.
X På gipsskiva med kartong i både våtzon 1 och 2.
Var mycke fel här. Mattan är tätskiktet, spacklet ser man att det som vanligt är blått för att symbolisera våtspackel, och som sagt får man använda vanlig gipsA AndersMå skrev:Arbetet är inte yrkesmässigt utfört och dom verkar heller ha koll på material som det ser ut.
Här har du lite inte om certifikat [länk]
/Jarl
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
"Justera tills de e ok"? Det är ju inte en moppeförgasare vi pratar om här. Justeringen i detta fall blev ju att de rev ner hela tapeten och därmed tog på sig att det var ett undermåligt arbete.V VetarN skrev:Överdriver ni inte lite? De får justera bara tills de e ok? Varför göra en stor grej av det innan ens hantverkaren fått chansen o fixa, kan ju varit någon annan som hjälpt till som bara inte e tillräckligt bra. Helt ärligt så läser jag rätt ofta här en 4-10 domedagssvar utan någon som helst möjlighet till konstruktiv lösning. Är ni likadana mot alla ni möter?
Och som sagt, anledningen till forumet i detta fall, är ju dels att man vill veta att man inte har orealistiska förväntningar. Forumet bygger ju på den breda erfarenheten. Sen är det också bra att få förslag på lösningar.
Får man fråga vilket pris offerten låg på?
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Du har rätt, man måste vara tuffare i upphandlingarna. Vi har gått på bekantas rekommendationer och det faktum att företaget är hyfsat stort och välkänt, och vi har aldrig hört något negativt. Jag tycker även efter alla samtal med dem att de har full koll på regelverket, och de skriver på hemsidan att "Vi följer alla tillämpbara branschregler och håller oss löpande uppdaterade om alla nya regler och rekommendationer som utkommer." Däremot verkar de inte leva som de lär.H Hamstrin skrev:
Men absolut, för en småsparare väger offerten tungt. Jag får väl hoppas att jag har lärt mig nåt av detta.
Du kan ju inte kakla över de bubblor som finns, där sitter ju inte mattan fast och därmed kommer ju inte kaklet heller att sitta fast.J jyrgenklinsmann skrev:Vad är det för besiktningsman folk pratar om egentligen? Var hittar man en sådan?
Jag funderar på att ta dit en och skulle denne då godkända jobbet, så får man väl bita i det sura äpplet och kakla över det. Blir det bakläxa däremot, så får ju firman stå för både besiktningen och att fixa/återställa väggarna.
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Dessutom så står det så här i offerten:J jyrgenklinsmann skrev:Du har rätt, man måste vara tuffare i upphandlingarna. Vi har gått på bekantas rekommendationer och det faktum att företaget är hyfsat stort och välkänt, och vi har aldrig hört något negativt. Jag tycker även efter alla samtal med dem att de har full koll på regelverket, och de skriver på hemsidan att "Vi följer alla tillämpbara branschregler och håller oss löpande uppdaterade om alla nya regler och rekommendationer som utkommer." Däremot verkar de inte leva som de lär.
Men absolut, för en småsparare väger offerten tungt. Jag får väl hoppas att jag har lärt mig nåt av detta.
"Xx är ett auktoriserat GVK företag vilket garanterar att arbetet utförs i enlighet med GVK`s branschregler.
På samtliga badrumsrenoveringar lämnas 10 års garanti."
Nej.J jyrgenklinsmann skrev:
Bristen på hantverkare gör dem lata. Så enkelt är det Och det blir inte bättre av att vi är en nation av konflikträdda krakar (jag inräknad) som knyter näven i finkan samtidigt som vi bugar och betalar.
Själva jobbet är som redan nämnts, helt odugligt gjort.
Redigerat:
De bästa e å ta in en duktig målare som lägger remsor å spacklar ut resterande gips samt slipar. Har där varit en målare så bör han bytta yrke. Känns som där inte finns rent för många mattläggare som behärskar å spackla ut just skarvar.
Försäkringsbolagen använder bl a Anticimex för besiktningar, hör med ditt försäkringsbolag vilka dom anlitar. Dom gör både bygg-kvalitet- och våtrumsbesiktningar.J jyrgenklinsmann skrev:Vad är det för besiktningsman folk pratar om egentligen? Var hittar man en sådan?
Jag funderar på att ta dit en och skulle denne då godkända jobbet, så får man väl bita i det sura äpplet och kakla över det. Blir det bakläxa däremot, så får ju firman stå för både besiktningen och att fixa/återställa väggarna.
Vederbörande får naturligtvis göra om jobbet innan du betalar.J jyrgenklinsmann skrev:Hej, så här ser väggarna ut efter mattläggarens jobb. Jag tycker inte att det är acceptabelt av en badrumsfirma. Jag minns att jag tidigt funderade på varför han inte ägnade nån tid åt väggytorna, såsom spackling och slipning, men jag tänkte samtidigt att han vet väl vad han sysslar med, det är kanske en tjock matta som slätar över allt. Nu visar det sig att allt därunder syns tydligt. Det enda som gjordes i förväg, var att spackla gipsskarvarna. Sedan verkar övrigt ha spacklats precis innan mattjobbet. Där bården ska limmas, är gipsskruvarna ännu inte spacklade.
Jag bifogar några bilder, men de ser bättre ut än verkligheten. Även golvet känns knöligt, men tack vare färgen så syns det inte lika mycket. Vi har ännu inte betalat något, så hur ska man konfrontera firman?
Tacksam för svar.
Reklamera hela jobbet! Du ska inte betala något alls för detta! Inte ett öre. Backa inte på det! De ska riva själva samt göra om allt från grunden, be även om utskrivet bevis inför nästa ”försök” att den som kommer utföra är fackmannamässigt utbildad.
Värsta jag sett. Usch
Du borde tvärtom ersättas eftersom allt nu drar ut på tiden. Man blir arg av så dåliga jobb
Värsta jag sett. Usch
Du borde tvärtom ersättas eftersom allt nu drar ut på tiden. Man blir arg av så dåliga jobb
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Hantverkaren har ju redan rivit ner all tapet igår eftersom chefen där tyckte det var ett dåligt jobb.T Teddielee skrev:Reklamera hela jobbet! Du ska inte betala något alls för detta! Inte ett öre. Backa inte på det! De ska riva själva samt göra om allt från grunden, be även om utskrivet bevis inför nästa ”försök” att den som kommer utföra är fackmannamässigt utbildad.
Värsta jag sett. Usch