janwide
Har en gammal tryckluftskompressor som kommer till pass då och då. Idag när jag körde den så hoppade den röda delen på bilden loss. Det verkar som plasten inuti har spruckit. Jag antar att detta är tryckregulatorn. Var kan jag hitta en utbytesdel alternativt en helt ny regulator att skruva dit.

• Industriell installation med tryckmätare, rör, svart motor och röda detaljer, troligen en del av maskineri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller röd mässingsventil framför kompressor med tryckmätare. Arbetsverktyg, underhåll, mekaniskt tema.
    Skapa konto
janwide
Eller heter det reduceringsventil?

Du hittar såna överallt (Biltema, jula,..) Dock så tror jag att den du har är av bättre kvalité än de du köper idag. I praktiken kanske ingen skillnad men jag hade försökt fixa den du har om möjligt. Det ser ut att kunna vara en speciell koppling nertill men det kan vara jag som saknar erfarenhet av hur märkeskompressorer är uppbyggda också 😎

Det heter filterregulator. Var noga vilken gänga det är i anslutningen i botten bara.

Amazon verkar billigast.

E-handelssida som visar en tryckreducerare för komprimerad luft med mätare, anslutningar och röd justeringsknopp.
Skapa konto

janwide
Tack. Funderar dock på att skrota hela maskinen. Fick lite kalla fötter när jag googlat och förstått att det finns risk att gamla trycktankar exploderar. Denna är säkert 50 år gammal.

Om cylindern inte är uppnött är det troligen bara att köra på. Det var oftast tjock plåt och bra svetsfogar i den tidens kompressortankar. Om man tömmer ur dem kondensvatnet emellanåt brukar tankarna hålla länge. Fast jag skulle nog undvika att köra fullt tryck i en kompressortank från före kriget utan att ha granskat den invändigt......så om 40 år eller så skall du börja ta det försiktigt.

Värre blir det när nutidens kinatillverade kompressortankar blir gamla. Tunn plåt och ofta dåligt svetsade. En del verkar explodera redan som nya.

Jag antar att man kan lämna iväg för att få tanken trycktestad. Det kostar troligen en slant men en ny kvalitetskompressor är inte billigt heller. Är du orolig över att tanken ska explodera på den du har är det troligen inte en kompressor från Biltema/Jula/… du ska ha av just de orsakerna som heimlaga nämner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.