52 972 läst ·
333 svar
53k läst
333 svar
Är detta en säker dörr på ett dagis?
Herre gud!Magnus Filip skrev:För att ett brott är nog begånget. Ett brott blir det om det är straffbart. Verkar som att något inte fungerat i besikningen på något sätt eller någon åsidosatt?
Kommunen kommer annars att sopa under mattan ansvaret, garanterat. Brukar funka så i Sverige. Polisanmälning är bra för då utreds det och försäkringsbolageen har något att gå på.
Gör som du vill.
Skulle alla föräldrar polisanmäla varje gång deras lilla guldklimp klämt ett finger skulle polisen knappast ha tid med något annat.
Ska det även polisanmälas om ett barn halkar på en isfläck eller ramlar ner från klätterställningen?
Det finns regler och rutiner för hur sånt här ska skötas. Kontrollera vilka de är och kontrollera att de följs
Arbetsmiljöansvar i skolan - Arbetsmiljöverket
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...-for-arbetsmiljon/arbetsmiljoansvar-i-skolan/
klart att det är arbetsmiljö och dess lagar som gäller även för skola och förskola..
alla som vistas i eller utanför lokalerna skall kunna göra detta utan risk för skador..
verkar det så i detta fall?
Nä...
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...-for-arbetsmiljon/arbetsmiljoansvar-i-skolan/
klart att det är arbetsmiljö och dess lagar som gäller även för skola och förskola..
alla som vistas i eller utanför lokalerna skall kunna göra detta utan risk för skador..
verkar det så i detta fall?
Nä...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja eller?Maskintok skrev:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...r-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/
S sinuslinus skrev:
Arbetsmiljön i skola och förskola - Skolverket
https://www.skolverket.se/skolutvec...arbetsmiljo/arbetsmiljon-i-skola-och-forskola
var barnet på fritids eller i förskolan?
Det heter förskola även om barnet är under 6 år och de är skyddade av arbetsmiljölagen så länge de inte är på fritids.
Det heter förskola även om barnet är under 6 år och de är skyddade av arbetsmiljölagen så länge de inte är på fritids.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Skolan ska främja en trygg och tillitsfull arbetsmiljö för alla elever och all skolpersonal - en arbetsmiljö där alla elever har maximala möjligheter att lära och utvecklas. Begreppet "skolan" syftar här på alla skolformer.K Kromo skrev:
alla skolformer...
skollagen...
Hmm jo det är samma lag att lyda..
Och rektorn är högst ansvarig..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Förskoleklass är på en grundskola. Här gäller arbetsmiljölagen.Maskintok skrev:
Förskola är på en förskola. Här gäller inte arbetsmiljölagen.
Finns till och med riksdagsmotioner att hitta i ämnet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g-av-forskolebarn-i-arbetsmiljolagen_H2021427
Och som ytterligare kvällslektyr till den som till äventyrs tvekar på begränsningarna i AML, får jag presentera AML, direkt från Riksdagens egen hemsida. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/arbetsmiljolag-19771160_sfs-1977-1160
Är du extra osäker så läs 1Kap.§3 1st.
Är du extra osäker så läs 1Kap.§3 1st.
Är du inte riktigt klok... Det är ju för fan en motion... Inte en lag..S sinuslinus skrev:
Det är ett lagförslag eller ändring till befintlig lag...

