P
I Isolator skrev:
Jag testade att sätta hela handen mellan och lät den stänga, gjorde rejält ont.


[
[bild] [bild] [bild] [video] [video]

Det tror fan det..
Jag hade inte ens tänkt tanken...
 
  • Gilla
  • Haha
mugatu och 2 till
  • Laddar…
K
Polisanmäl och se vad som händer. Förutom kommunens ansvar så undrar man ju hur de som jobbar där tänkte? De måste ju se och höra dörren slå igen hundratals gånger i veckan - snudd på "tjänstefel" att ingen anställd reagerat.

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I Isolator skrev:
[bild]
Det t-järnet behöver inte sitta där och tillför ingen funktion utan är endast estetisk.
Det är inget brytskydd utan täcker över att låsets kolvar och elslutbleck syns.
Om någon hävdar att det är ett brytskydd så är det brist på kunskap och även om det vore ett brytskydd så är vore det fortfarande inte lämpligt i den dörrmiljön till den verksamheten, skydd mot skada bör värderas högre.
Det finns andra lösningar för att uppnå högre säkerhet och det vore viktigt, förtydligar att nuvarande lösning med t-järn inte höjer säkerheten varken fysisk eller mekaniskt.
Däremot ser det ut som om låshusets inte riktigt fungerar då den övre fallkolven inte verkar fungera rätt (kollapsat) men det kanske är nödutrymningshandtaget som används för passage?
Jag tycker även att öppningsknappens placering inte är den bästa.
Jag undrar även vem lappen på insidan av dörren är för, de som är i den höjden brukar inte vara så duktiga på att läsa än och jag undrar även vad ett barn kan hitta på med en plastficka om de får loss den.
I Isolator skrev:
Jag testade att sätta hela handen mellan och lät den stänga, gjorde rejält ont.
Dörren stängs för snabbt med tanke på vad det är för verksamhet, dörrstängaren bör justeras om.
Lite känns det alltid när man gör det testet men man ska inte tveka att hålla kvar handen för då är det fel, men jag ser på klippen att det inte är optimalt justerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Det t-järnet behöver inte sitta där och tillför ingen funktion utan är endast estetisk.
Det kanske är ett ASSA 2000 Evo-lås? :crysmile:
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Sittställning
Den ser fel monterad ut, hamnar den inte i en oförmånlig vinkel att dämpa stängningen ?...hmm

Vi har liknande om inte samma stängare på våra fastigheter och våra smäller INTE sådär. Justering löser nog det där. Men tyvärr har någon redan betalt priset.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Vem gör inbrott på ett dagis? Sno barnens leksaker?
Datorer, Läsplattor, telefoner, tv apparater, projektorer osv osv osv. Det finns ganska mycket att ta.

Varje sommarlov i lågstadiet så var folk inne och stal all elektronik i min skola.
 
  • Gilla
Leifur och 3 till
  • Laddar…
Oavsett problemen med dörren så har ditt barn nu lärt sig en viktigt läxa i varför man inte ska ha handen mellan dörr och karm.
 
  • Gilla
  • Arg
Lopex och 12 till
  • Laddar…
I Isolator skrev:
Fick hämta min skrikande och blödande 2 åring från dagis igår där han klämt sin tumme i denna tunga ytterdörr. Spenderat halva natten på akuten, han fick dra bort tumnageln och sys. Lär bli några veckor med bandage.

Inspekterade sagda dörr när jag lämnade storgrabben idag. Dagiset är helt nybyggt. Är detta är en säker dörr för 1 till 5 åringar?
Beklagar måste ha varit en skrämmande upplevelse och tråkigt att ett litet barn fått ont. Hoppas det läker snabbt. Lite konstigt att de som arbetar på förskolan inte reagerat, man behöver ju inte ha mycket fantasi för att se att någon lätt kan klämma ett finger där. Anar att det finns en massa regler för vilka dörrar man ska ha vid en förskola och hur den stängs, den där tror inte jag är godkänd.
Det goda det här för med sig är nog att alla dörrar till förskolor i den kommunen nu kommer att kollas upp. Bra påminnelse också att som förälder ha lite span på såna saker och påpeka dem.
 
Ser ändå ut som någon tänkt till när det kommer till säkerheten. Inte många dörrar där ute med klämskydd på såväl gångjärnssida som anslagssidan.
Något direkt regelverk rörande dörrar har inte brutits men likväl har ett problem uppdagats som behöver åtgärdas, som tur är det en enkel sak.
Sedan till frågan att anmäla ett brott tänker jag som såhär;
En kruka faller från fönsterbrädan och skadar ett barns tå, ett annat barn snubblar på en sten ute på gården och slår ut en tand, ett tredje barn halkar på isfläcken utanför entrén.
Vilken/vilka hade ni valt att anmäla för att ett brott har begåts och vilka hade ni nöjt er med att faran åtgärdats för att minimera risken att det ska hända igen?

För övrigt hoppas jag det går bra med ditt barn och att handen läker fint.
 
  • Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
S
E EI30-SaC skrev:
Ser ändå ut som någon tänkt till när det kommer till säkerheten. Inte många dörrar där ute med klämskydd på såväl gångjärnssida som anslagssidan.
Något direkt regelverk rörande dörrar har inte brutits men likväl har ett problem uppdagats som behöver åtgärdas, som tur är det en enkel sak.
Sedan till frågan att anmäla ett brott tänker jag som såhär;
En kruka faller från fönsterbrädan och skadar ett barns tå, ett annat barn snubblar på en sten ute på gården och slår ut en tand, ett tredje barn halkar på isfläcken utanför entrén.
Vilken/vilka hade ni valt att anmäla för att ett brott har begåts och vilka hade ni nöjt er med att faran åtgärdats för att minimera risken att det ska hända igen?

För övrigt hoppas jag det går bra med ditt barn och att handen läker fint.
Hur ser den riskanalysen ut? Vi sätter klämskydd på gångjärnsidan men blundar för den uppenbara klämrisken.
 
S
Maskintok skrev:
arbetsmiljöbrott.
gäller även barnens arbetsmiljö och säkerhet.
Nästa gång är det någon som verkligen blir värre skadad och kanske till och med en anställd... vållande för annans kroppsskada blir rubriken för utredningen.
arbetsmiljölagen gäller inte barn på förskola.
 
  • Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Det ska som alla olyckor med personskada på en arbetsplats anmälas som en arbetsplatsolycka…….
Om inte annat så för statistik, samma som att även ”små” brott ska anmälas till polisen…….
Äh på en förskola om det varit en pedagog som skadat sig hade det varit en personskada och en arbetsplatsolycka. Barnen går inte under samma rättigheter och lagar. Det finns ingen arbetsmiljö för dom så att anmäla till Arbetsmiljöverket tex är bara något som tar tid.Däremot bör förskolan redan skrivit en tillbudsrapportering och skickat vidare samt kontaktat fastighetsbolaget för åtgärd asap! De bör även redan ha gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag och du ska även anmäla skadan till ditt om ni har barnet försäkrat. Sedan en liten parentes, dagiset kan inte vara nybyggt eftersom dagis upphörde på 90 talet sen dess heter det förskola och ett viktigt steg i barnens sociala lärande och det första steget i det livslånga lärandet.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Sittställning
K Kromo skrev:
Äh på en förskola om det varit en pedagog som skadat sig hade det varit en personskada och en arbetsplatsolycka. Barnen går inte under samma rättigheter och lagar. Det finns ingen arbetsmiljö för dom så att anmäla till Arbetsmiljöverket tex är bara något som tar tid.Däremot bör förskolan redan skrivit en tillbudsrapportering och skickat vidare samt kontaktat fastighetsbolaget för åtgärd asap! De bör även redan ha gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag och du ska även anmäla skadan till ditt om ni har barnet försäkrat. Sedan en liten parentes, dagiset kan inte vara nybyggt eftersom dagis upphörde på 90 talet sen dess heter det förskola och ett viktigt steg i barnens sociala lärande och det första steget i det livslånga lärandet.

Så du menar att det finns inga lagar och regler för barns säkerhet på en förskola ?
Sen en liten parentes, så det heter dagis om det är byggt innan dess då ?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Börjar med tjafset om polisanmälan.
Klart att det läggs ner. Om de ens anser att det är ett brott som skett?
Vi kan börja med det enkla. Finns det något uppsåt? Hade kommunen eller de anställda någon vilja att skada barnet? Det finns inget uppsåt. Det är en olycka. Om du är med om en liten krock lite plåtskador, hastigheten krypfart. Är det ett man hade polisanmält? Försäkringsbolaget är det man använder.

Det här är en olycka en förbannad onödig sådan. Om personalen hade gjort en felanmälan direkt så hade det kunnat undvika.
Men även föräldrar har ett ansvar att påpeka problemet.
Det är jättetråkigt och jag tycker verkligen synd om barnet. Som tur är brukar de glömma fort. Det viktigaste är att gå till läkaren och få det dokumenterat. Om det blir problem senare så är det viktigt.
Själv hade jag justerat direkt.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Så du menar att det finns inga lagar och regler för barns säkerhet på en förskola ?
Sen en liten parentes, så det heter dagis om det är byggt innan dess då ?
För att bygga på din parantes så från -98 blev det förskola. Sen får man kalla det för dagis om man vill. Även om frugan min rättar mig vaeje gång;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.