Vi bor i en BR där lägenheterna är utrustade med mekanisk frånluft i form av en kryddhyllefläkt (Östberg IFK140).
Tidigare ägare har renoverat köket och helt enkelt tagit bort kryddhyllefläkten och ersatt den men en vanlig spisfläkt som är kopplad på frånluftskanalen.
Vi har en spiskåpa med spjäll som vi kan sätta upp istället, sen behöver vi ju ett aggregat också (funderar på ESSVENT). Denna spiskåpa har ingen möjlighet att styra något aggregat. Är det tillåtet att koppla spiskåpan till aggregatet och styra aggregatet med ett separat vred för att kunna forcera ventilationen från badrummet och köket?
Min andra fråga är: trots att vi saknar denna kryddhyllefläkt så har vi drag i badrumsventilen (om än lite, den klarar att hålla fast ett toalettpapperark i typ 5 sek), hur kan detta komma sig? Badrum och kök ligger vägg i vägg, tittar man upp i ventilen i badrummet ser det ut att vara en T-koppling. Dvs det kommer ett rör från kökshållet och sen fortsätter det vidare rakt fram.
Tidigare ägare har renoverat köket och helt enkelt tagit bort kryddhyllefläkten och ersatt den men en vanlig spisfläkt som är kopplad på frånluftskanalen.
Vi har en spiskåpa med spjäll som vi kan sätta upp istället, sen behöver vi ju ett aggregat också (funderar på ESSVENT). Denna spiskåpa har ingen möjlighet att styra något aggregat. Är det tillåtet att koppla spiskåpan till aggregatet och styra aggregatet med ett separat vred för att kunna forcera ventilationen från badrummet och köket?
Min andra fråga är: trots att vi saknar denna kryddhyllefläkt så har vi drag i badrumsventilen (om än lite, den klarar att hålla fast ett toalettpapperark i typ 5 sek), hur kan detta komma sig? Badrum och kök ligger vägg i vägg, tittar man upp i ventilen i badrummet ser det ut att vara en T-koppling. Dvs det kommer ett rör från kökshållet och sen fortsätter det vidare rakt fram.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Detta är nog något du borde ta med den tekniskt ansvariga i bostadsrättsföreningen.
Vi andra här vet knappt vad du menar med "aggregat".
Vi andra här vet knappt vad du menar med "aggregat".
För att förtydliga.
Du köper ett Essvent.
Kopplar på spisfläkt med spjäll för grundflöde och får ett grundflöde i kök?
I badrummet får du flöde ca 15l/s från essvent?
Så länge du har ett grundflöde i badrum och kök är det ok.
Bajsmackan du kan få är att spisfläktens motor är starkare än Essvent vilket kan få effekten att du kör in matos i badrum = inte ok.
Fråga två.
Förmodligen självdrag men helt omöjligt att svara på utan att ha sett det live.
Du köper ett Essvent.
Kopplar på spisfläkt med spjäll för grundflöde och får ett grundflöde i kök?
I badrummet får du flöde ca 15l/s från essvent?
Så länge du har ett grundflöde i badrum och kök är det ok.
Bajsmackan du kan få är att spisfläktens motor är starkare än Essvent vilket kan få effekten att du kör in matos i badrum = inte ok.
Fråga två.
Förmodligen självdrag men helt omöjligt att svara på utan att ha sett det live.
Det är ett sånt här aggregat eller motsvarande som ska finnas bakom kryddhyllan: http://www.flaktbutiken.se/systemair-essvent-s-kryddhylleflakt
Tidigare ägare har nu monterat bort och satt dit en vanlig spisfläkt med motor, den ska bort och Essventen ska dit.
Vi har sedan tidigare en spiskåpa (med enbart spjäll, ingen motor) som ligger nere i förrådet. Den undrar jag om man kan koppla på Essventen och styra Essventen med ett separat vred då spiskåpan inte har något sådant.
Föreningen verkar veta nada.
Tidigare ägare har nu monterat bort och satt dit en vanlig spisfläkt med motor, den ska bort och Essventen ska dit.
Vi har sedan tidigare en spiskåpa (med enbart spjäll, ingen motor) som ligger nere i förrådet. Den undrar jag om man kan koppla på Essventen och styra Essventen med ett separat vred då spiskåpan inte har något sådant.
Föreningen verkar veta nada.
Jag begärde ut OVK-protokoll för samtliga fastigheter i föreningen, det är likadana byggnader med likadana ventilationssytem (kryddhyllefläkt). Såg att en lägenhet fått en nolla i OVK-protokollet (altså godkänt), anmärkningen var aggregat utbytt mot spisfläkt (samma som hos oss) samt paxfläkt i badrum. Hur är det möjligt att de fick godkänd OVK med denna lösning?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Då kommer ju följdfrågan: om spisfläkten är kopplad på frånluften till vänster i bild, och det andra röret går in till badrummet men nu inte är kopplat till något över huvud taget på grund av att kryddhyllefläkten saknas. Hur kan det då vara självdrag där? Nu blåser det mycket ute och vi har ett ordentligt drag i badrummet (suger ut). Det måste ju innebär att det finns en annan utgång för den ventilationen än in till kryddhyllefläkten,T Tjoa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_20171201_181457-jpg.247450/
Du vet förmodligen inte hela sanningen hur det ser ut. Kanske samma lösning som du vill ha?Buskfyggaren skrev:
Jag begärde ut OVK-protokoll för samtliga fastigheter i föreningen, det är likadana byggnader med likadana ventilationssytem (kryddhyllefläkt). Såg att en lägenhet fått en nolla i OVK-protokollet (altså godkänt), anmärkningen var aggregat utbytt mot spisfläkt (samma som hos oss) samt paxfläkt i badrum. Hur är det möjligt att de fick godkänd OVK med denna lösning?
Som sagt. Utan att ha sett det live är det helt omöjligt att säga med 100% säkerhet.Buskfyggaren skrev:
Då kommer ju följdfrågan: om spisfläkten är kopplad på frånluften till vänster i bild, och det andra röret går in till badrummet men nu inte är kopplat till något över huvud taget på grund av att kryddhyllefläkten saknas. Hur kan det då vara självdrag där? Nu blåser det mycket ute och vi har ett ordentligt drag i badrummet (suger ut). Det måste ju innebär att det finns en annan utgång för den ventilationen än in till kryddhyllefläkten,
[länk]
Ja, så länge det blir godkänt på OVK. En vent-firma ska komma hit och titta på onsdag.T Tjoa skrev:
Jag var idag uppe och filmade i kanalen i badrummet och stack upp en ståltråd med en röd tejpbit på från köket
Jag var nere hos en granne och tittade som har originalkök och badrum sedan stamrenovering på 90 talet, då fick man även mekanisk frånluft. Han har en ventil på samma ställe i badrummet som jag men den är pluggad ser det ut som, sitter en vit plastgrej över den. Han har istället ett koniskt frånluftsdon på ett annat ställe i närheten. Vårat kök och badrum är renoverat av förr-förra ägaren 2011.
Jag lägger upp lite fula paint-bilder på hur det ser ut samt ett foto från badrummet. Rödmarkeringen på fotot är där grannen har sin ventil. Det röda röret på paint-bilden från köket är det som fortsätter in i badrummet. Kök och badrum är vägg i vägg. Överst i paintskissen över badrummet är ut från lägenheten och nederst är mot köket.
Edit: och den runda ringen på badrumsskissen är där frånluftsdonet är placerat.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta en godkänd ventilation och avflyttningsprotokoll
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är detta en godkänd värmepumpsinstallation?
Fasad -
Taket sviktar, är detta en godkänd lösning?
Tak & Vind -
Är detta godkänd ?
Fasad -
Är detta godkända utförda trösklar, dörrfoder och lister vid nyproduktion?
Juridik