Vad kan det vara för material i vårt innertak i tvättstugan i källaren? Kan det vara fibercementskiva? Ser lite ut som en skiva med tanke på att det är slätt och ser ut som en kant samt utbuktningar från spikar. Skrapade på en sådan utbuktning men hittade ingen spik bakom, bara grått och stenhårt. På en annan plats är det något märkligt svart hårt material, skrapade där också.

Bjälklaget är betong. När jag knackar på ytan är det stenhårt och stumt.

• Skadat innertak med ett mörkt märke i ett källarrum, möjligen med fibercementskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i tvättstuga med slät yta, synlig kant och utbuktning där en del av materialet skrapats bort.
    Skapa konto
  • Innertak i tvättstuga med vitmålade skivor, ventilationsrör i plast och metall, samt vit tvättmaskin eller torktumlare med vridknappar.
    Skapa konto
  • Innetak i tvättstuga med slät yta, synliga skarvar och utbuktningar från spik, grå och stenhård yta; möjligtvis fibercementskiva.
    Skapa konto
Du skriver att det är ett betongbjälklag. Är det inte bara själva betongytan? Inbukningen kan ju vara från gjutformen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du skriver att det är ett betongbjälklag. Är det inte bara själva betongytan? Inbukningen kan ju vara från gjutformen.
Kanske? Men varför ”spikarna”?

Utanför tvättstugan, första bilden, ser man tydligt betong.

• Bild av ett betongtak utanför en tvättstuga med synliga linjer och struktur.
    Skapa konto
  • Betongvägg med synlig skarv och spikmärken utanför tvättstugan.
    Skapa konto
  • Betongvägg med spikhål och ojämnheter utanför tvättstugan.
    Skapa konto
Gjutformen är väl gjord av skivor som spikats eller nåt.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ja, det är från formen.

S Stefan1972 skrev:
Gjutformen är väl gjord av skivor som spikats eller nåt.
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det är från formen.
Kan jag vara säker på det? Det är ca 40 cm mellan spikutbuktningarna, och en skarv som går längs med hela rummet, inga tvärgående skarvar.

Det andra taket du visade bild på är troligen prefab element. Gjutna bjälklag från fabrik som man köper och lyfter dit sektionsvis. Därför har du det utseendet. Det andra är som sagt gjutet på plats med formar som gjort de avtryck du ser.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det är säkert inga eternitskivor i alla fall.

T Trekul skrev:
Kan jag vara säker på det? Det är ca 40 cm mellan spikutbuktningarna, och en skarv som går längs med hela rummet, inga tvärgående skarvar.
Borrat i en till spikutbuktning, hittar bara grått hårt material, ingen spik.

• Hål i vägg där borrningen påträffade grått, hårt material under ytan, ingen spik synlig.
    Skapa konto
nä varför ska du hitta en spik i betongen?

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä varför ska du hitta en spik i betongen?
Nä det ska jag inte såklart! Jag vill bara dubbelkolla om det är betong eller inte, och tänker det kan vara intressant för alla som hjälpt mig i denna tråd att få se resultatet. Med andra ord, jag tror ni alla har rätt dvs det är märken efter gjutningen.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
T Trekul skrev:
spikutbuktningarna
Som därmed buktade in i gjutformen som vilket normalt inslaget spikhuvud som helst.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.