Vad kan det vara för material i vårt innertak i tvättstugan i källaren? Kan det vara fibercementskiva? Ser lite ut som en skiva med tanke på att det är slätt och ser ut som en kant samt utbuktningar från spikar. Skrapade på en sådan utbuktning men hittade ingen spik bakom, bara grått och stenhårt. På en annan plats är det något märkligt svart hårt material, skrapade där också.
Bjälklaget är betong. När jag knackar på ytan är det stenhårt och stumt.
Bjälklaget är betong. När jag knackar på ytan är det stenhårt och stumt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Du skriver att det är ett betongbjälklag. Är det inte bara själva betongytan? Inbukningen kan ju vara från gjutformen.
Kanske? Men varför ”spikarna”?Johan Gunverth skrev:
Utanför tvättstugan, första bilden, ser man tydligt betong.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Gjutformen är väl gjord av skivor som spikats eller nåt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det andra taket du visade bild på är troligen prefab element. Gjutna bjälklag från fabrik som man köper och lyfter dit sektionsvis. Därför har du det utseendet. Det andra är som sagt gjutet på plats med formar som gjort de avtryck du ser.
Borrat i en till spikutbuktning, hittar bara grått hårt material, ingen spik.T Trekul skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
nä varför ska du hitta en spik i betongen?
Nä det ska jag inte såklart! Jag vill bara dubbelkolla om det är betong eller inte, och tänker det kan vara intressant för alla som hjälpt mig i denna tråd att få se resultatet. Med andra ord, jag tror ni alla har rätt dvs det är märken efter gjutningen.S Stefan1972 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta asbest under mitt golv?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är detta asbest? Rör i källare
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan detta vara asbest? Plastmatta och mörkt lim
Är detta asbest? Små svarta stenar som isolering i trossbotten
Fyllnadsmassor