Renoverar en gammal kåk och hittade detta som fyllnadsmaterial i trossbotten. Hela trossbotten är packat med detta material. Huset byggdes 1929 och renoverades 1972 men jag tror detta är original för det ligger på papp. Det ser ut som vulkaniska stenar från ca 1 cm upp till ca 8 cm i storlek. När det blir blött ser det nästan ut som glas. Vad är detta för något? Snälla vill veta om det är farligt.
Mvh
Mvh
Bästa svaret
Tack! Ja! Det måste vara det. Ser ut exakt så! Ingen asbestos! Dock läste jag något om att det kan innehålla radon nu. Hela huset är fyllt av det. Kul! Om det inte innehåller radon verkar det vara ett ganska bra material och brandsäkert att ha i trossbotten.. Kanske... Vad tycker du?Claes Sörmland skrev:
För att veta om man har något som avger joniserande strålning i huset måste man göra en mätning.
Just radon avger mest alfastrålning som i sig är ofarlig (stoppas av huden), men om man andas in en alfastrålare blir det mycket farligare. Det är sönderfallsprodukterna av radon som är farliga.
Vanligen får man in radon i ett hus från begrgrunden och man blir av med den genom bra ventilation.
Just radon avger mest alfastrålning som i sig är ofarlig (stoppas av huden), men om man andas in en alfastrålare blir det mycket farligare. Det är sönderfallsprodukterna av radon som är farliga.
Vanligen får man in radon i ett hus från begrgrunden och man blir av med den genom bra ventilation.
Redigerat:
Troligen helt vanlig kolslagg eller koksslagg. Samma sort som kommer ur min kokseldade ässja. Användes ofta som isolering på den tiden när det eldades mycket med stenkol och koks i både ångpannor och värmepannor och till och med i folks kaminer hemma.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan detta vara asbest, eller vad är det för material?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är det sannolikt att detta material innehåller asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är detta Eternit/Asbest ?
Fasad -
Är detta asbest bakom folien under panelen?
Bastu -
Är detta asbest i undercentralen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur