Jag har ett äldre hus med vattenburen värme i hela huset.
På övervåningen har jag gamla elementrör med grov diameter från när huset byggdes.
I källaren har jag nya elementrör med 15mm diameter och det är en ganska lång slinga.
Min cirkulationspump sitter i källaren och om jag kör den på max hastighet blir det
ganska ok värme i hela källaren men det blir ganska ljummet elementvatten på sista elementet i slingan.

Det vore bra om jag kunnde förbättra hastigheten på elementvattnet i källar-slingan, en jobbig lösning vore ju att
byta till grövre rör men det är jag inte så sugen på.
En annan lösning vore att komplitera med ett el-element för sista rummet i slingan men det känns inte heller så bra.

Jag började att fundera på om man kan komplitera med en till cirkulationspump i slutet av källar-slingan? Är det någon som har mer än en cirkulationspump?

I grunden en dimenioneringsfråga. Men jag skulle säga att en cirkualtionspump per värmekrets. Mao o du bara har en radiatorkrets, så bör en Circ pump räcka, men du måste ha en som är tillräckligt kraftig för det flöde du behöver.
Om du däremot börjar blanda och ah 2 värme kretsar, tex en våning golvvärme, och en våning Radiatorer, så behöver du 2.

• Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Kanske en större radiator i sista rummet som avger mer värme trots lite lägre framledningstemperatur?

Nu är det att få fart på flödet i källaren, klena rör. Grova rör upp som stjäl flödet från källaren, Prova med att strypa ner lite på termostaterna på övervåningen. Att sätta en pump till är överkurs och kan hjälpa lite. Ska det vara någon nytta med en i källaren så ska den slingan tas ut före den stam som går upp, även då kan det bli ett dåligt flöde av mindre art. Grova delen stjäl från den tunna delen. Vatten går alltid lättaste vägen oavsett hur det rinner/flödar, med eller utan pump.

Kolla så att alla element har lagom flöde, har du 45 grader ut ska du ha ca 40 grader i botten på varje element, om ett element har 43 grader i botten så tar det mer flöde än det är tänkt, och då kan det bli så att trycket på vattnet vid elementet längst bort inte räcker till. då får det elementet kanske 20 grader i botten och värmer inte som beräknat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.