D Rabiate Runar skrev:
Mitt problem heter Internet nu sitter jag här och kommenterar istället för att t ex att bygga ett hus :)
Jag målar fönster. Långa torktider med linolja. ;)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag förstår i viss mån grandiosa projekt, med tiotals rum och från tider med utmärkt arkitektur, men att lägga ner din skäl på 70 kvm ruckel där man räknar med att allt behöver bytas ut – varför? Läget, javisst, men där tror nog de flesta av oss att du fallit för något ovanligt, men inte unikt.

Jag vet inte vad du har för budget i vare sig pengar eller tid, men det finns ju mellanting mellan ruckel och topprenoverade objekt.

Men om vi ändå skulle leka med tanken att du ska renovera huset. Hur väl förslår 70 kvm då? Kan du leva med en 30 kvm utbyggnad för att få plats med bad och tvätt och sådant? Och räcker det, eller vill du egentligen ha ca ännu större? Hur skulle det se ut, och går det att fp bygglov för det? Du har några frågor framför dig att ta ställning till.

• Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår i viss mån grandiosa projekt, med tiotals rum och från tider med utmärkt arkitektur, men att lägga ner din skäl på 70 kvm ruckel där man räknar med att allt behöver bytas ut – varför? Läget, javisst, men där tror nog de flesta av oss att du fallit för något ovanligt, men inte unikt.

Jag vet inte vad du har för budget i vare sig pengar eller tid, men det finns ju mellanting mellan ruckel och topprenoverade objekt.

Men om vi ändå skulle leka med tanken att du ska renovera huset. Hur väl förslår 70 kvm då? Kan du leva med en 30 kvm utbyggnad för att få plats med bad och tvätt och sådant? Och räcker det, eller vill du egentligen ha ca ännu större? Hur skulle det se ut, och går det att fp bygglov för det? Du har några frågor framför dig att ta ställning till.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Många bra frågor. Tack.

Jag tror det är olika för olika människor. Jag bor hellre i en redskapsbod på rätt läge, än en 20 miljoners villa i en förort.

Eftersom Sverige har så rigorösa strandskydd så kan man endast bo i närheten av vatten om man accepterar grannar, inom detaljplan eller mer än en timme från någon av våra två största städer.

Om vatten, ostört läge och orörd natur är det absolut viktigaste av allt så finns det inte så många val. Jag har letat väldigt länge och aldrig hittat något för ett rimligt pris. Några ödehus finns det dock med sådana lägen, de är enormt svåra att hitta och har krävt en hel del detektivarbete. Inget som hamnar på Hemnet direkt.

Det är här det inte går ihop för vissa tror jag. En del människor kan nog helt enkelt inte förstå hur man tycka att bo granne med en skog med naturligt förmultnade träd är bättre än golvvärme och behagligt inomhusklimat.

De som verkligen brinner för att renovera gömda och glömda objekt för nog ut mer av arbetet än att sen bo där

• Gilla
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
J
Har du oceaner av tid så tror jag det går att hitta material hyfsat billigt, men det där ser ut att vara väldigt mycket jobb. Jag skulle gärna som hobby projekt rädda ett gammalt hus... Men jag har inte tid, och den dag jag har tid lär jag inte ha ork. Men att det säkert kan bli bra, det tror jag...

• Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
Mycket intressant och uppskattat att ni alla visar ett så stort intresse för min fråga. Det är så många svar nu att jag inte har möjlighet att svara er alla. Men jag uppskattar verkligen att ni tar er tid med både tips, klokheter och pekpinnar.

Jag skulle vilja dela med mig av två detaljbilder från ett så kallat ödehus som varit obebott i 50 år. Huset är en våning med loft c:a 70 kvm (exkl loftet). Fönster är bortplockade. På något outgrundligt vis verkar huset relativt torrt och intakt på insidan trots flera mindre hål i taket. Jag förstår att detta givetvis är nästan omöjligt att svara på, men om ni ändå skulle ge er på en gissning? Utifrån bilderna; vad tror ni att det skulle kunna innebära arbetsmässigt?

Bild 1 föreställer en knut och ena kortsidan i söderläge. På denna sida har ytterpanelen nästan helt trillat av. Trästommen är här som ni ser mycket dålig. På övriga sidor sitter ytterpanelen för det mesta kvar. Skicket på stommen är här okänt.

Bild 2 föreställer taket.

Jag tror detta:
1. Städa upp runt huset. Frilägga grundstenarna (torpgrund). Inspektera grund.
2. Rensa huset invändigt på alla inventarier. Frilägga timmerstommen invändigt.
3. Plocka av fasad och tak.
4. Lyfta timmerstommen och rätta upp.
5. Nya takstolar och på med pressening.
6. Riva och ersätta alla delar av timmerstommen som är dålig. I bästa fall enbart halva.
7. Renovera murstock
8. Nytt tak.
9. Renovera och isolera golvet
10. Ny fasad.
11. In med fönster och dörrar.
12. Dra/koppla in el.
13. Förbereda för vatten/avlopp (finns ej)
14. Ytmaterial invändigt.

Utöver detta behöver brunnen grävas ut gissar jag samt avloppsanläggning byggas. Lite grundläggande tomtarbete/röjja buskar/gräs/ta bort träd.

Ni som redan slutfört eller arbetar på något projekt av liknande kaliber; är det görbart?

Jag skulle givetvis aldrig ens överväga att göra detta om det inte vore läget, vilket jag vågar påstå är kanske om inte världsunikt så åtminstone helt unikt för Sverige. Men med så mycket arbete är det här ju nästan som att bygga nytt - kan det inte till och med kanske förenkla projektet?
Hej!

vi håller själv på här hemma. Snart 2,5 år in och har väl nått år kvar.. Men jag skulle säga att med tanke på skicket huset ser ut att vara i och allt du skriver så skulle jag ta mig en ordentlig funderare om det inte är läge att bara riva och bygga nytt. Blir sannolikt billigare och ni spar otroligt mycket tid.

S Stigur-Olafur skrev:
Om vatten, ostört läge och orörd natur är det absolut viktigaste av allt så finns det inte så många val. Jag har letat väldigt länge och aldrig hittat något för ett rimligt pris. Några ödehus finns det dock med sådana lägen
Är det vattennära vi pratar om så har jag större förståelse, då tillkommer ju en annan logik, med var man alls kan bo (oavsett byggnadsslag) in. Jag delar synen om att strandskyddet är djupt problematiskt, och du är tyvärr ett typexempel på hur det ställer till för vanligt folk, men det är ju också avsikten med systemet. Den typen av drakoniska system leder ofelbart till att bara de riktigt rika har råd med de få guldlägen som tillåts.

Men nog med det, till saken.

Jag tror tyvärr att strandskyddet inte längre är upphävt på platsen. Hade det bara varit byggnaden det rört sig om och huruvida den krävt bygglov så hade det varit lugnt. Enligt PBL hade det räckt med att rucklet står upp, men med strandskyddet är det annorlunda. Ett strandskydd som är upphävt för att marken var i anspråkstagen före 1975 års drakoniska regler kan återkomma om platsen är övergiven, vilket den här synes vara. Och då kan strandskyddet ifråga bara lyftas enligt dagens regler i en ny prövning; vilket inte lär ske, eftersom att de finns just för att hindra sådant.

Alltid duktiga Vesterlins har ett bra rättsfallsreferat från MÖD i en snarlik fråga.

Så tyvärr, jag tror inte att någon någonsin kommer att få bosätta sig på den där platsen igen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Det första exemplet med skutan är ju nästan bokstavligen Theseus skepp, d.v.s. när alla delar bytts ut, är det då ens samma skepp? :D

Sen man väl i det fallet se att det kanske finns en del intellektuellt material att ta rätta på genom en bärgning, i brist på ritningar o.s.v. utan vilket en återuppbyggnad inte varit möjlig. Men utöver det antagligen ekonomiskt och tidsmässigt billigare att bara börja från scratch.

nikasp
A arasmus skrev:
Tror inte alls det handlar så mycket om jävlaranamma och spotta i nävar som du målar upp det. Det handlar om timmar på dygnet. Antingen så är det du som viker tvätt, VAB-ar, köper presenter när barnen skall på födelsedagskalas, och ser till att det finns alvedon hemma eller så är det någon annan som gör det. Det är denna andre som bör få avgöra om det är en bra idé. Om du inte bor ensam förstås, då är det bara att köra!
Beror väl också *mycket* på vilken typ av arbete man har och familjesituation. Jag kan sällan sluta innan 17-18 och sitter ändå och jobbar tidig morgon före förskola och skola och kvällstid. Trodde jag skulle måla varje kväll två veckor i juli förra sommaren, jobbade (ensam) hemma då, men blev ingenting pga extremt långa dagar.

Jag håller med trådstartaren i princip men inte i alla detaljer.

Nutidsmänniskan har förvandlats till en hysteriskt konsumerande nolla som tror att allt måste göras enligt alla normer och bestämmelser av utbildat folk med någon mytisk specialkunskap och göras av material med alla stämplar och typgodkännanden i skick. I stället för att som förr ta reda på hur det skall göras och diskutera igenom arbetsfördelningen med ett proffs som man anlitar för den svårare delen av arbetet och göra största möjliga andel av det mindre kvalificerade arbetet själv. Som tror att alla hus måste ha extra allt och vara byggda efter senaste modet i stället för att helt enkelt fungera. Som tror att allt måste vara färdigt omedelbart och att livet inte är något liv förrän man har det perfekta huset på den perfekta tomten och så vidare.

De stora projekten som folk genomförde på fritid förr (1910-1960-talen) och den enkla men fungerande bostadsstandarden var möjliga för att många kvinnor arbetade hemma. De flesta var inte hemmafruar på det vis vi tänker oss i dag utan de var ett slags diversearbetare med hemmet som arbetsplats. I ett vanligt lönearbetarhem skötte frun ett småbruk med 1-3 kor och klöv och bar in ved och eldade och tog hand om det som mannen hade släpat hem. Tog hand om tvätt och barn och såvidare. Hade några extraknäck av olika slag som gav hushållet extrapengar. Då mannen kom hem ur arbetet var maten färdig och elden brann i spisen och huset var städat och efter att 8 timmars arbetsdag infördes hade han i allmänhet tre timmar varje kväll plus 12 timmar varje söndag (senare också lördagar) som han kunde sätta på produktivt utearbete hemma. I deras världsuppfattning var fritid tid som man var fri att sätta på arbete åt sig själv. Inte som i nutid när folk tror att fritid måste förslösas. Dessutom var arbetstakten lägre i förtjänstarbetet så man var inte helt slut när man kom hem.
Förstår man det där integrerade tankesättet där naturainkomst och inbesparade utgifter och penninginkomst är olika delar av samma totalinkomst och där livet innebär att arbeta och där resurser tas där de finns då blir mycket genomförbart också i dag.

Att renovera ett gammalt hus i uselt skick är fullt genomförbart både tids- och penningmässigt om man tillämpar valda delar av det gamla tankesättet.
-Virke växer i skogen. Man behöver inte jaga runt landet efter specialvirke eller bygga om hela huset för att anpassa det till Beijers virkessortiment utan man går till skogs med motorsågen och hugger det som behövs i de mått som behövs och får det sågat lokalt och stabbar och så bygger man av det när det har lufttorkat ett år. Arbetstiden som går åt i skogen sparas in på snabbare byggnadsarbete när allting passar direkt både med längd och dimension. Totala arbetstidsåtgången blir ungefär den samma som att köpa virke och bygga av det men materialkostnaderna går ned radikalt och byggkvaliteten går upp radikalt.
-Egen arbetstid kostar vanligen kring 100 kronor i timmen. Det är nettolönen man har i förtjänstarbete efter alla skatter och avgifter och omkostnader och alltså den inkomst man tackar ned till när man använder tiden till att bygga åt sig själv i stället för att arbeta samma timmar på förtjänst. Sedan beräknar man när det lönar sig att arbeta själv och när det lönar sig att leja och betala 450 kronor i timmen för att någon annan gör arbetet. Resultatet blir att man lejer på arbete som är svårt eller kräver dyra verktyg och där proffset gör 4-6 timmars arbete på en timme. Proffset kommer till ett bygge där materialet är på plats och allt är tillställt så det är bara att bygga. Därför blir det relativt få timmar för proffset men de timmarna är otroligt effektiva. För att ha tid kan någon i hushållet kanske gå ned litet i arbetstid under byggtiden. Eftersom arbetet på bygget sparar in mer pengar än de sista arbetstimmarna skulle ge.
-Alla standarder behöver inte uppfyllas. Till och med lagstiftningen godkänner stora avvikelser i gamla hus. Man använder sunt förnuft och bygger som det går och blir bra. Utan att fastna i renlärig byggnadsvård eller renlärig modernisering. Låt behoven styra inte normerna.
-Huset skall inte vara för stort. När man förr byggde stora hus var det för att de skulle rymma mycket folk. Då blev satsad arbetstid per arbetsför boende inte så hutlöst. Att köpa en herrgård och tro att man skall renovera den åt en modern liten familj att bo i är idioti.
-Ett bygge tar tid. 10 år är det normala för att renovera eller bygga ett hus.

Lycka till!

• Gilla
-MH- och 12 till
  • Laddar…
Enligt min egen erfarenhet och observationer så är det inte hur mycket arbetstid som går åt som man oftast underskattar, utan hur mycket tillgänglig tid man har som man överskattar. Bor man själv, inte har andra tidskrävande aktiviteter eller jobb med mycket övertid och om man ser det som en kul projekt som man gör för sin egen skull så skulle jag köra på. En del andra, som mig själv, har tre barn i förskole- och lågstadieåldern och andra fritidsaktiviteter, så jag skulle inte prioritera att lägga så mycket tid per vecka som skulle behövas för ett sånt projekt. Många jag hört om verkar räkna på att man kan lägga 3 timmar per vardag och 8 timmar per dag på helgen. Vecka ut och vecka in, året om. Ja i så fall är det bara att köra på. Men då får man också prioritera bort allt annat än renovering och lönejobb.
Så det viktigaste tror jag är att börja med att göra en realistisk kalkyl för hur mycket tid man kan lägga ner som håller över lång tid och ändå ha tid över till det andra man också måste/vill hinna med, fritidsaktiviteter, vabba, jobba övertid, handla, laga mat, tvätta, klippa gräs, byta hjul, träffa kompisar, umgås med familjen etc. Sen är det bara att räkna ut hur lång kalendertid ens projekt skulle ta och ställa sig frågan om jobbet är mödan värt.

Redigerat:
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
3. Jag hyrde en stuga på en gård av en äldre kvinna. Kvinnan berättade att när hon var liten var de en stor familj med tio barn i en mycket liten stuga med två rum. Kvinnans far och mor jobbade tidig morgon till sen kväll på gården. Ändå satt kvinnans mor uppe på nätterna och spann garn, stickade tröjor, och lagade kläder. Hon berättade om hur hon vaknat på morgonen när hon var liten och det ibland hängde en ny stickad tröja på hennes säng som hennes mor stickat klart under natten. Än idag förstår hon inte hur det är möjligt att hennes mor han med allt.
Förmodligen är det så det uppfattades i barnens ögon. Så är det för våra barn också, en stor del av deras vakna tid på vardagar så jobbar vi och utför hushållssysslor. När de har gått och lagt sig så fixar vi tvätt, handlar, förbereder morgondagen, renoverar, förbereder fritidsaktiviteter, organiserar fotbollsträning, presenter till kalas, etc. Sen sätter man sig och slöar någon timme innan man lägger sig framåt midnatt. Det är absolut inte något unikt utan så är det förmodligen för de flesta familjer. Men ur barnets perspektiv så ser det ut som att man gör saker hela natten. När man själv lägger sig så har ju faktiskt en stor del av deras natt redan passerat så det är ju inte så konstigt.

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Men akta, om du vaxar tältduken är faktiskt vaxet också en plast.
.
Och där visade du att du är det troll som du så enträget hävdar att du inte är.
Materialexperten som tror att vax är plast.....
Jag har mött många av din sort. Någon sorts bokstavskombination i samklang med en dåligt absorberad utbildning brukar vara en bra grogrund för beteendet.

P
Graffen Graffen skrev:
Jag har mött många av din sort. Någon sorts bokstavskombination i samklang med en dåligt absorberad utbildning brukar vara en bra grogrund för beteendet.
Graffen Graffen skrev:
Du har antagligen mött många av den sorten som har större kunskap än du och det gör att du känner dig obekväm och du kan inte riktigt kan hantera det. Ditt mothugg är då kanske att dessa personer har någon typ av bokstavskombination.

Vem av oss är det som har en bokstavskombination?

Vad är bokstavskombinationen för någon som gillar att trycka ned andra genom att chansa på de andre inte har kollen eller kunskapen? Jag avser själva kunskapen alltså.
(Sedan kan man ju ha olika åsikter och hävda olika saker, men det är något annat).

Det var nyligen en annan nisse här på forumet som hävdade totala felaktigheter om hus. Han påstod sig vara teknisk fysiker. MSc? Jag har inte alls den höga nivån på min utbildning. Men förstod att han var kanske ett så kallat "troll" för så låg kunskapsnivå kan man bara inte ha om man är teknisk fysiker.

Vaxer är lipider som i din tur är polymerer, dvs långa kolkedjor av monomerer.
Plast är ett ett vardagligt ord för polymerer. Polymerer är det vetenskapliga ordet.

Jobbar med avancerade verktyg för hantverkare. Vi köper in olika polymer/vaxer för smörjning. Vissa behöver tex tåla högre temp så de inte smälter ned. Andra behöver funka bra i minusgrader tex.och inte bli för hårda då.

Redigerat av moderator:
Jag och min fru köpte en gammal bondgård, snarare torp, 1990. I samband med köpet avstyckades gården till en ny fastighet på 6 500 m2. Köpeskilling 140'. Fallfärdig ladugård, traktorskjul med drängstuga ovanpå och 65 m2 bostadshus som stått obebott i fyra år. Inget avlopp, inget vatten.
Planen var att riva bostadshuset och bygga nytt. Bygglovet var klart. Då drämde Bengt Dennis i med 500% ränta. Slutsats: har man inte råd med det man vill ha, får man bo i det man har råd med. Flytta in i rucklet, av värderingsman värderat till 15'. Mind you, vi var en småbarnsfamilj mitt i den ekonomiska krisen. Vi räknade inte tusenlappar utan enkronor.
Så med 100' i lån utöver köpeskillingen satte vi igång. 50': borra brunn och gräv ner trekammarbrunn. Resterande 50': Riv upp golv, isolera och lägg på ett nytt. Regla upp innerväggar och tilläggsisolera. Dra in vatten och avlopp, förvandla ett rum till kök och en farstu till badrum. Efter två år med vattendunk på diskbänk kunde vi börja laga mat i köket. Efter fem år kunde vi riva utedasset (det blåste omkull!).
Efter trettio år har vi totalrenoverat ladugården. I den har vi byggt ett modernt pannrum med vedeldning, isolerat 70 m2 gammal svinstia och bilat upp golvet, gjutit nytt och lagt in golvvärme. Där har vi tropiska fåglar. Med nedgrävda kulvertrör värmer pannan också de två bostadshusen. Ladugården innehåller också verkstad och ett isolerat frostfritt förråd på 70 m2 ovanpå pannrum och garage och ett kallförråd för byggmaterial mm på ytterligare 70 m2. Helt nytt tak med nya eller förstärkta gamla takstolar, enkupigt taktegel på hela.
Traktorskjulet har "renoverats" (med en diskret godkännande blinkning från byggnadskontoret) till en fullt modern 50 m2 byggnad med två rum och dusch/toalett. På så sätt fick våra då tonåriga söner varsitt rum.
Vi har haft hantverkare för pannrumsinstallation och eldragning. Resten har vi gjort själva. En hel del av byggmaterialet har vi jagat rätt på i radannonser, och numera på Blocket. Taktegel för mer än 300 m2 hus kostade totalt 19', men det tog några år att få ihop. Köksinredning+toalettstol+handfat och badkar: 2 000:- på radannons i lokaltidningen. "Ny" ytterdörr: tusenlapp på Blocket. Fönster: samma metod. Det gäller att hålla sig framme när andra lyxrenoverar och felbeställer.
Nu ger vi oss på bostadshuset igen. Vår nödrenovering gjorde det beboeligt (tycker knappast de flesta, men vi tyckte det), men det är dragigt och svårt att hålla varmt, och inte särskilt "ståndsmässigt" på utsidan.
Vår totala skuld i banken är nu 350'. Vi amorterar en skvätt varje månad, men lägger fr a undan pengar för kommande bygge.
Renoveringskostnader och byggsparande oräknade är vår boendekostnad ca 3 500:- månad. Då är även den lilla amorteringen inräknad.

Så visst går det. Vi bor fantastiskt vackert och kan inte tänka oss att flytta någon annanstans även om vi vinner på Lotto. Men det är inte ett projekt, det är en livsstil. Mitt yrke? Nybliven pensionär, tidigare historielärare med vett att fråga andra om råd när det behövts.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tikip och 8 till
  • Laddar…
P
B Bilybianca skrev:
Jag och min fru köpte en gammal bondgård, snarare torp, 1990. I samband med köpet avstyckades gården till en ny fastighet på 6 500 m2. Köpeskilling 140'. Fallfärdig ladugård, traktorskjul med drängstuga ovanpå och 65 m2 bostadshus som stått obebott i fyra år. Inget avlopp, inget vatten.
Planen var att riva bostadshuset och bygga nytt. Bygglovet var klart. Då drämde Bengt Dennis i med 500% ränta. Slutsats: har man inte råd med det man vill ha, får man bo i det man har råd med. Flytta in i rucklet, av värderingsman värderat till 15'. Mind you, vi var en småbarnsfamilj mitt i den ekonomiska krisen. Vi räknade inte tusenlappar utan enkronor.
Så med 100' i lån utöver köpeskillingen satte vi igång. 50': borra brunn och gräv ner trekammarbrunn. Resterande 50': Riv upp golv, isolera och lägg på ett nytt. Regla upp innerväggar och tilläggsisolera. Dra in vatten och avlopp, förvandla ett rum till kök och en farstu till badrum. Efter två år med vattendunk på diskbänk kunde vi börja laga mat i köket. Efter fem år kunde vi riva utedasset (det blåste omkull!).
Efter trettio år har vi totalrenoverat ladugården. I den har vi byggt ett modernt pannrum med vedeldning, isolerat 70 m2 gammal svinstia och bilat upp golvet, gjutit nytt och lagt in golvvärme. Där har vi tropiska fåglar. Ladugården innehåller också verkstad och ett isolerat frostfritt förråd på 70 m2 ovanpå pannrum och garage och ett kallförråd för byggmaterial mm på ytterligare 70 m2. Helt nytt tak med nya eller förstärkta gamla takstolar, enkupigt taktegel på hela.
Vi har haft hantverkare för pannrumsinstallation och eldragning. Resten har vi gjort själva.
Traktorskjulet har "renoverats" (med en diskret godkännande blinkning från byggnadskontoret) till en fullt modern 50 m2 byggnad med två rum och dusch/toalett. På så sätt fick våra då tonåriga söner varsitt rum.
Vi har haft hantverkare för pannrumsinstallation och eldragning. Resten har vi gjort själva. En hel del av byggmaterialet har vi jagat rätt på i radannonser, och numera på Blocket. Taktegel för mer än 300 m2 hus kostade totalt 19', men det tog några år att få ihop. Köksinredning+toalettstol+handfat och badkar: 2 000:- på radannons i lokaltidningen. "Ny" ytterdörr: tusenlapp på Blocket. Fönster: samma metod. Det gäller att hålla sig framme när andra lyxrenoverar och felbeställer.
Nu ger vi oss på bostadshuset igen. Vår nödrenovering gjorde det beboeligt (tycker knappast de flesta, men vi tyckte det), men det är dragigt och svårt att hålla varmt, och inte särskilt "ståndsmässigt" på utsidan.
Vår totala skuld i banken är nu 350'. Vi amorterar en skvätt varje månad, men lägger fr a undan pengar för kommande bygge.
Renoveringskostnader och byggsparande oräknade är vår boendekostnad ca 3 500:- månad. Då är även den lilla amorteringen inräknad.

Så visst går det. Vi bor fantastiskt vackert och kan inte tänka oss att flytta någon annanstans även om vi vinner på Lotto. Men det är inte ett projekt, det är en livsstil. Mitt yrke? Nybliven pensionär, tidigare historielärare med vett att fråga andra om råd när det behövts.
Trevligt! En hobby är viktigt att ha. Och din hobby är att renovera äldre hus. Detta sätter saker och ting ur andra perspektiv än de som tar sig an äldre hus för att de måste. Eller vill bo i något visst område och blir självtvingade att börja renovera. eller av frun?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.