Vi vet att vi ligger bra till i tomtkön och att vi kommer att erbjudas en tomt i slutet av hösten. Nu har vi i stort sett bestämt oss för A-hus Basic 4. Saken är den att priset på det huset kommer att stiga först med ca 63000 kr fr.o.m. nu p.g.a. några nya bestämmelser som jag inte orkar gå in på här och sen 1 oktober kommer det att bli ytterligare en prishöjning. Det innebär att vi kommer att förlora minst 100.000 kr om vi väntar med att skriva på. Jag har sett avtalet och i det står det att förutsättningen för att köpet ska gå igenom är att vi får bygglov för just Basic 4 och att vi inte är knutna till A-hus om hinder kring detta skulle uppstå.
Vad tror ni, törs man skriva på? Är det nåt annat som borde stå med som förbehåll?
JÄTTEtacksam för hjälp!!

Hm, 3 tankeställningar snurrar i mitt huvud.

1. Ni måste väl kunna gå ur avtalet av andra skäl än avslag på bygglov. Är det endast handpenningen (vanligtvis 20000) som går förlorad vid brutet avtal innan TOLO (Tillverkning & leveransorder, sker efter bygglov)? Anledningen till denna fråga finns i fundering nr.2.'

2. Oftast väljer man ett hus som passar tomten. Vad händer om ni får en smal tomt, eller en tomt som kräver sluttningshus osv? Lite lurigt att välja hus först.

3. Indexuppräkningar. Efter det att avtal har slutits är det vanligt att man har 6 månader på sig efter påskrivet avtal tills man tecknar TOLO. Lek med tanken att det tar 3månader innan ni får en tomt, är fastighetbildningen färdig mm? Sedan tar bygglovet lite tid att få igenom.
Om ni nu har indexhöjningar med i avtalet så bör ni räkna med att ni kommer åka på prisuppräkningar då ni inte har en tomt i nuläget.

Oftast har husleverantörerna klausuler som friskriver dem från kostnadshöjningar pga av ålägganden från myndigheterna. Kvar att betala blir i 99% av fallen byggherren, dvs du/ni.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.