Vi funderar på att skaffa en värmepump med elpatron. Den ska ha 16A trefas med nolla.
Varmvattenberedaren har stått på den platsen, och det är bara framdraget 5 st FK 1.5 i 16 mm rör, säkrat med 10A.
Jag har förstått att man inte kan räkna med att dra 5 st FK 2.5 i ett 16 mm rör.

Vi bor i ett betonghus, så en ny dragning från centralen till värmepumpen skulle bli synlig och troligen ful.

Vi har en oanvänd dosa någon meter bort som också har 5 st FK 1.5, 10A framdraget i 16 mm rör.

Att parallellkoppla ledningar som går i olika rör antar jag är förbjudet,
men kan man fördela en 16A trefasgrupp på båda rören?
T.ex. 3 faser i det ena röret och nolla och jord i det andra, eller någon annan kombination?
Alla ledningar kommer att ha sina ändpunkter på samma ställe, men några kommer vara kopplade genom en extra dosa, och blir då längre än de övriga.

Alternativet att säkra upp befintliga ledningar till 13A (om det är möjligt) känns dumt eftersom hela installationen, inklusive el, ska handlas upp som ett paket. Det blir struligt om 13A inte skulle räcka.

/Hasse

Standarden för vp 16 är 4 st 2,5kvmm fk, men det är inte förbjudet med 5 st, får du plats med dem så.

Med lite tur får du i 5x2.5 i röret, jag skulle åtminstone prova.

I annat fall lägg faserna och nolla tillsammans och skyddsjorden separat. Skiljer det bara någon meter i längd mellan faserna och skyddsjorden så kan det inte gärna spela någon roll vid kortslutning. Självklart måste det märkas upp ordentligt, speciellt i extradosan.

falukorv skrev:
Standarden för vp 16 är 4 st 2,5kvmm fk, men det är inte förbjudet med 5 st, får du plats med dem så.
Precis.
Tanken med standarden är att det skall vara lätt att dra om kablaget i rören. Visst får du i 5st 5G2,5 om det inte är för mycket 90-graders böjar. Om det sedan är lätt att byta är ju en tolkningsfråga...

Tack för era svar!

Jag tror att jag får be värmepumpsfirman att ta bort elarbetet från offerten och debitera faktisk kostnad i stället. Det låter dyrt att betala 7000:- om det går att dra nya ledningar i ett VP-rör och säkra upp till 16A.
Gubben som var hemma och kollade för offerten var inte elektriker, så för säkerhets skull räknar de väl med att det behöver dras en ny kabel från centralen (plus strulmarginal). Det vill jag som sagt undvika. Reservplanen får bli att använda även det andra VP-röret.

/Hasse

Edit:
Det kan hända att de anser att monteringen av en temperatur-innegivare ingår i elarbetet.
Det förbättrar ju deras offert något.

Tänk på att det antagligen skall upp en utomhusgivare oxå. Skall sitta i norr eller österläge. Betydligt mycket mer jobb än att hänga dit en innegivare eller framledningsgivare

Att dra fram ny grupp fördelat på två rör med några meters mellanrum i slutpunkten är väldigt olämpligt. Jag förstår inte hur man kan ge sådana råd på ett forum.

Om man vänder på steken och tar sig an problemet som man borde göra så hade jag först och främst undrat hur stor totaleffekten på värmepumpen är? Är det 6 eller 9 kW elpatron?

Det är väldigt troligt att det går utmärkt med 1,5 mm2 ledningsarea säkrat med 10 eller i värsta fall 13A.

Carl skrev:
Att dra fram ny grupp fördelat på två rör med några meters mellanrum i slutpunkten är väldigt olämpligt. Jag förstår inte hur man kan ge sådana råd på ett forum.

Om man vänder på steken och tar sig an problemet som man borde göra så hade jag först och främst undrat hur stor totaleffekten på värmepumpen är? Är det 6 eller 9 kW elpatron?

Det är väldigt troligt att det går utmärkt med 1,5 mm2 ledningsarea säkrat med 10 eller i värsta fall 13A.
Nu var väl det samlade rådet att i först hand dra fram 2.5 mm2 i ett rör, och först i andra hand splitta. I premisserna fanns ju att 13A innebar en risk. Startströmmarna är inte alltid lätta att bedömma utifrån ett datablad.

Carl: I slutpunkten var det ju inte några meters mellanrum. Alla trådar skulle ju sluta i samma dosa, bara ta olika vägar dit. Om man nu gör som föreslaget att dra alla trådar som det ska gå någon ström igenom tillsammans, så borde det ju inte spela så stor roll. Ingen risk för konstiga magnetfält, menar jag.

Sedan är det ju förståss möjligt att det finns någon regel som säger att det är förbjudet. Jag kan bara inte inse varför det skulle vara farligt att dra jorden en annan väg. Berätta gärna varför det skulle vara olämpligt.

vad som är tillåtet eller inte i detta fallet vet jag inte.

Men att dra skyddsjorden en annan väg "känns" inte rätt. Det jag funderar på är risken för att någon kapar den i tron att den inte används. Hittar någon en dosa med bara en skyddsjord rakt igenom (för visst skulle du gå via en dosa ?), så finns ju risken att det uppfattas som en kvarlämnad dragtråd. Man skulle även kunna tänka sig att någon uppgfattar tråden som "onödig" i centralen, en tråd som ensam går iväg in i ett rör. Inte så lätt att veta vilken grupp den hör till.

Det brukar ju heta att skyddsjorden skall gå samma väg som fasen. men om det skall tolkas fullt så bokastvligt vet jag inte De fall jag har hört det så har det gällt skyddsjord via en annan grupp.

hempularen skrev:
vad som är tillåtet eller inte i detta fallet vet jag inte.

Men att dra skyddsjorden en annan väg "känns" inte rätt. Det jag funderar på är risken för att någon kapar den i tron att den inte används. Hittar någon en dosa med bara en skyddsjord rakt igenom (för visst skulle du gå via en dosa ?), så finns ju risken att det uppfattas som en kvarlämnad dragtråd. Man skulle även kunna tänka sig att någon uppgfattar tråden som "onödig" i centralen, en tråd som ensam går iväg in i ett rör. Inte så lätt att veta vilken grupp den hör till.

Det brukar ju heta att skyddsjorden skall gå samma väg som fasen. men om det skall tolkas fullt så bokastvligt vet jag inte De fall jag har hört det så har det gällt skyddsjord via en annan grupp.
En ensam skyddsjord i ett rör kan tex vara till för potential utjämning, avledning av statisk elektricitet, eller något annat ändamål, så det finns ingen anledning att anta att den skulle vara onödig.

Sedan är det, visserligen osnyggt, men såvitt jag vet fullt tillåtet, att blanda olika grupper i en dosa bara det märks upp ordentligt.

Själv har jag nyligen gjort en REJÄL omdragning för att bli av med just ett sådant fall i mitt hus, just för att jag tycker att det varken är snyggt eller lämpligt, men det är inte alltid man har den möjligheten.

Jag skulle inte dra en matning till VP i två separata rör får jag inte in ledningarna i ett rör eller får lägga en ny kabel skulle jag tacka för mig och överlämna projektet till nån annan.
Tycker man att ledningen blir ful kan man ju dölja den med en kanal, men en vit kabel mot en vit tak/golvlist som man spacklar in så den knappt syns tycker jag inte är så särdeles fult (om det är fackmannamässigt utfört).

haklu skrev:
Carl: I slutpunkten var det ju inte några meters mellanrum. Alla trådar skulle ju sluta i samma dosa, bara ta olika vägar dit. Om man nu gör som föreslaget att dra alla trådar som det ska gå någon ström igenom tillsammans, så borde det ju inte spela så stor roll. Ingen risk för konstiga magnetfält, menar jag.

Sedan är det ju förståss möjligt att det finns någon regel som säger att det är förbjudet. Jag kan bara inte inse varför det skulle vara farligt att dra jorden en annan väg. Berätta gärna varför det skulle vara olämpligt.
Visserligen skulle alla trådar sluta i samma punkt i slutändan, men med dosorna några meter isär så blir man tvungen att klammra jordledningen på väggen för att komma till slutdestinationen. Verkar inte seriöst.

Vidare så är jag nästan övertygad om att jorden måste ingå i samma ledning/hölje som strömförande ledare.
Hursomhelst så har jag aldrig varit med om att man splittat en grupp i två rör, och det är inte seriöst att göra så. Tillåtet eller inte.

Tack för ytterligare inlägg i debatten.
Jag förstår att man helst ska undvika att dela en trefasgrupp på två rör.
Frågan om det är tillåtet verkar fortfarande vara öppen, men det kan ju helt klart vara förvirrande för någon i framtiden.

Jag kommer inte att göra elarbetet själv, hela värmepumpsinstallationen ska upphandlas
från samma ställe. Möjligen gör jag ett försök att dra 5 st 2.5mm i röret, för att se om det går.
Jag kommer troligen bryta ut elarbetet från offerten så att det betalas löpande.

Värmepumpen är en Comfortzone CE65 med 6 kW elpatron. Det står bara att den ska vara säkrad med 16A.
Den ska ha en innegivare, ingen utegivare.
Att säkra upp till 13A verkar nu vara ett intressant alternativ, eftersom elarbetet ska betalas löpande. Jag ska fråga Comfortzone om sannolikheten för att det fungerar.

Skulle vi hamna i situationen att valet står mellan en ny kabel eller att dela trefasgruppen på två rör,
så får elektrikern avgöra det på plats.

/Hasse

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop dosorna på ett snyggt sätt men förutom det:
Skulle man inte kunna dra med jord och nolla i bäge rören? Då syns det ju i alla fall tydligt att bägge används. Eller är det förbjudet att koppla ihop jordarna/nollorna i slutet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.