44 202 läst ·
327 svar
44k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Sist jag anlitade en hantverkare för ett större jobb köpte han materialet på Bauhaus och debiterade mig inköpspriset. Jag utgår från att han bakade in sin transportkostnad i priset för arbetet på något sätt, men jag vet förstås inte hur. Jag betalade ett fast pris för jobbet.D Daniel 109 skrev:
Det handlade om målning av fasaderna på ett hus. Det kanske är mycket annorlunda att anlita en elektriker?
Jag gillar enkelhet, så jag brukar alltid begära in offerter med fast pris från några hantverkare när jag behöver något gjort som jag inte själv har kompetens för. Timpriser är alltså inte intressanta. Jag bryr mig bara om totalkostnaden (förutom att jag också förstås tar bemötande och tidsaspekter i beaktande).E EyEr0n skrev:
Tillägg: utom för rörmokerijobb. Då ringer jag min tame rörmokare, som är jättesnäll och bor i närheten. En bra relation till en hantverkare är mycket värt och det ska mycket till för att jag ska anlita någon annan.
Redigerat:
Så det var alltså inte anledningen till det redan i dag höga påslaget….
Jag besvarade bara den frågan gällande garantitid så som jag ser på den. Frågan om påslag har diskuterats här på byggahus tillräckligt många gånger och åsikterna går isär. Däremot tycker jag nog generellt att en entreprenör inte ska ta så mycket mer betalt än vad jag kan köpa för på Bauhaus. Exakt procentsats tycker jag beror på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Bara för att förtydliga:J Johan456 skrev:
KKL säger 3års reklamationsrätt, där konsumenten ska bevisa felet efter 2år.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Köper man materialet själv , får hantverkaren ta över materialgarantin när han monterar det . Det brukar inte vara särskilt poppis , då vill han nog ha ett större påslag än brukligt.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Varför skulle vederbörande göra det? Kunden kan inte rikta krav mot hantverkaren för fel på materialet.pelle plåttak skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Ska hantverkaren ha ett större materialpåslag om jag köper det än om hantverkaren gör det? De här argumenten blir bara mer och mer absurda.pelle plåttak skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Hantverkaren behöver givetvis inte stå för garanti på material han inte levererat. Men det finns alltid en risk att kunden tycker det. Och det kan bli diskussioner om det är fel på materialet eller arbetet. Att tjafsa om det kostar i många fall mer för hantverkaren än att bara fixa problemet, gratis.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Därför måste timtaxan vara tillräckligt hög.H hempularen skrev:Hantverkaren behöver givetvis inte stå för garanti på material han inte levererat. Men det finns alltid en risk att kunden tycker det. Och det kan bli diskussioner om det är fel på materialet eller arbetet. Att tjafsa om det kostar i många fall mer för hantverkaren än att bara fixa problemet, gratis.
Ja det är helt självklart när man tänker efter. Egentligen borde påslaget vara högre. Kanske 10000%. Om man tänker efter.J Johan456 skrev: