E Emanuel01 skrev:
Hjälper en butik som säljer blommor där är det 100% påslag. Och praxis enligt dem :)
En konkurrent kör 200% på rosor.
Kul.
Garantitiden på snittblommor är hur lång?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det debiterar de ju som sagt för. Så varför behöver de en högmarginal?
Sist jag anlitade en hantverkare för ett större jobb köpte han materialet på Bauhaus och debiterade mig inköpspriset. Jag utgår från att han bakade in sin transportkostnad i priset för arbetet på något sätt, men jag vet förstås inte hur. Jag betalade ett fast pris för jobbet.

Det handlade om målning av fasaderna på ett hus. Det kanske är mycket annorlunda att anlita en elektriker?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
E EyEr0n skrev:
För att alla kunder bara jämför timpriset och eftersom man inte kan ha ett rimligt timpris för att få det att gå runt så måste man ju ta ut det på materialet istället. Mycket enkelt.
Jag gillar enkelhet, så jag brukar alltid begära in offerter med fast pris från några hantverkare när jag behöver något gjort som jag inte själv har kompetens för. Timpriser är alltså inte intressanta. Jag bryr mig bara om totalkostnaden (förutom att jag också förstås tar bemötande och tidsaspekter i beaktande).

Tillägg: utom för rörmokerijobb. Då ringer jag min tame rörmokare, som är jättesnäll och bor i närheten. En bra relation till en hantverkare är mycket värt och det ska mycket till för att jag ska anlita någon annan.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Hjälper en butik som säljer blommor där är det 100% påslag. Och praxis enligt dem :)
En konkurrent kör 200% på rosor.
Men de debiterar inte för arbetstiden va? Så frågan är varför elektrikern behöver debitera både 100% påslag och för arbetet.

• Gilla
Silly Bear och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Extra??? Vi betalar redan extra det är ju det tråden handlar om😅
Jo men om ett års garantitid ingår enligt konsumentköplagen och du vill ha 5 år istället så kommer ju entreprenören vara tvungen att höja sitt pris pga. den ökade risken. Det är ju alldeles självklart, eller hur?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Så det var alltså inte anledningen till det redan i dag höga påslaget….

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag besvarade bara den frågan gällande garantitid så som jag ser på den. Frågan om påslag har diskuterats här på byggahus tillräckligt många gånger och åsikterna går isär. Däremot tycker jag nog generellt att en entreprenör inte ska ta så mycket mer betalt än vad jag kan köpa för på Bauhaus. Exakt procentsats tycker jag beror på.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jo men om ett års garantitid ingår enligt konsumentköplagen och du vill ha 5 år istället så kommer ju entreprenören vara tvungen att höja sitt pris pga. den ökade risken. Det är ju alldeles självklart, eller hur?
Bara för att förtydliga:
KKL säger 3års reklamationsrätt, där konsumenten ska bevisa felet efter 2år.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Köper man materialet själv , får hantverkaren ta över materialgarantin när han monterar det . Det brukar inte vara särskilt poppis , då vill han nog ha ett större påslag än brukligt.

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Köper man materialet själv , får hantverkaren ta över materialgarantin när han monterar det . Det brukar inte vara särskilt poppis , då vill han nog ha ett större påslag än brukligt.
Varför skulle vederbörande göra det? Kunden kan inte rikta krav mot hantverkaren för fel på materialet.

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Va?
Var har du hittat detta?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ska hantverkaren ha ett större materialpåslag om jag köper det än om hantverkaren gör det? De här argumenten blir bara mer och mer absurda.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Hantverkaren behöver givetvis inte stå för garanti på material han inte levererat. Men det finns alltid en risk att kunden tycker det. Och det kan bli diskussioner om det är fel på materialet eller arbetet. Att tjafsa om det kostar i många fall mer för hantverkaren än att bara fixa problemet, gratis.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hantverkaren behöver givetvis inte stå för garanti på material han inte levererat. Men det finns alltid en risk att kunden tycker det. Och det kan bli diskussioner om det är fel på materialet eller arbetet. Att tjafsa om det kostar i många fall mer för hantverkaren än att bara fixa problemet, gratis.
Därför måste timtaxan vara tillräckligt hög.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Farstatjej90
J Johan456 skrev:
Ja det är helt självklart när man tänker efter. Egentligen borde påslaget vara högre. Kanske 10000%. Om man tänker efter.

• Haha
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.