M martinradbo skrev:
Finns mycket som kan gå sönder. Reläer, JFB, kontaktorer, dvärgbrytare, trafos, motorskydd för att nämna ngt. Å framför allt, om felsökning ingår i garantin/åtagandet så är det där som den stora poängen ligger, inte i själva produkten.
T.ex. att jordfelsbrytaren plötsligt börjar lösa ut lite slumpmässigt när man inte är hemma, att vattenpumpen inte går som den ska och så vidare.
När har man kontaktorer eller motorskydd i en lägenhet?

I en industriinstallation kan dyra saker går sönder, men hus och lägenheter är enklare så länge man inte köper vitvarorna genom elektrikern.

Det troligaste är väl att lampor eller nätaggregaten till dem går sönder. Det är ju en och annan tråd på Byggahus om spottar som gått sönder.

Garanti vid monteringsfel är elektrikerns problem, men de är rimligen inräknade i timtaxan. Elektrikern har ju garantier från sin leverantör på materialet.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men bauhouse har garanterat ett påslag på produkterna, som kommer täcka upp för de % artiklar som gått sönder innan garantitiden.
Att tro att elektrikern ska ta risken och ge samma garanti utan att få göra påslag på inköpet är ju en utopi för slutkund.
Däremot borde påslaget vara skäligt och inte Ahlsell listpris osv.
Fast nu handlade diskussionen om att materialet var dyrare hos elektrikern än hos Bauhaus, och det förvarades med att elektrikern hade bättre garantier, vilket jag ifrågasatte.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
När har man kontaktorer eller motorskydd i en lägenhet?
Det kanske inte var bästa exemplet, men det spelar mindre roll. Det finns ju prylar som kan gå sönder och ibland kräva timmar av felsökning.

För övrigt har jag ett motorskydd till tre-faspumpen för färskvatten i mitt hus :-)
 
U
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu handlade diskussionen om att materialet var dyrare hos elektrikern än hos Bauhaus, och det förvarades med att elektrikern hade bättre garantier, vilket jag ifrågasatte.
Nej men de kan behövs högre priser för att hålla samma garantier.
Mindre firmor har inga skyhöga rabatter på de höga priserna grossarna har, vilket leder till ett inköpspris motsvarande bauhouse/hornbach/elbutik osv. för många elektriker och rörpulare. Att få dem erbjuda sitt inköpspris och ansvara för garanti kommer du gå svårt att få dem gå med på. Då är det lättare för dem att du själv köper materialet och de slipper ansvaret.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan ha en AB eller ABT mot en privatperson. Dock kommer KtjL också att gälla då den inte går att avtala bort.

ABS är också en avtalsform enligt Allmänna Bestämmelser och den är specifikt skriven mot konsumenter. den används aldrig mellan företag.
Är det vanligt förekommande att ett uppdrag att fixa elen i en lägenhet bedrivs som entreprenad enligt AB, ABT eller ABS?

Hela grejen här är att ALEM09 inte ger en TS något extra utöver KtjL eller Köplagen, snarare tvärtom.

ALEM: Säljaren ansvarar för fel i varan som framträder inom två år från varans avlämnande.

Konsumentköplagen: ger dig rätt att klaga på fel du upptäcker på varan under de tre första åren efter köp
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej men de kan behövs högre priser för att hålla samma garantier.
Mindre firmor har inga skyhöga rabatter på de höga priserna grossarna har, vilket leder till ett inköpspris motsvarande bauhouse/hornbach/elbutik osv. för många elektriker och rörpulare.
Det är en annan femma.
Sen kan man ställa sig frågan hur ofta eluttag, dosor, slangar och FK går sönder.
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
U
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en annan femma.
Sen kan man ställa sig frågan hur ofta eluttag, dosor, slangar och FK går sönder.
Nej men spottar, plejdar och andra smarta produkter, amarturer i fasskenor, en del nätverksprodukter osv. är enda många som köper genom elektrikern.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej men spottar, plejdar och andra smarta produkter, amarturer i fasskenor, en del nätverksprodukter osv. är enda många som köper genom elektrikern.
Då får man väl ha påslaget på de produkterna.
Eller kanske avråda kunden att installera sånt skit, eller förhandla bättre garantivillkor med sin leverantör.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en annan femma.
Sen kan man ställa sig frågan hur ofta eluttag, dosor, slangar och FK går sönder.
De kan ju va fastpris jobb och man åker på något oförutsett eller att kund är missnöjd med något. Elektrikern kan ju klantat sig med, lite höjd måste man ju ta.
Sen försöker kunder ta med gamla problem ibland och skylla på jobbet
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skulle man lägga på 5-10% måste ju allt gå exemplariskt. Tror inte någon hantverkare skulle överleva i längden. Räcker med några garantiärende där grossist inte vill betala och kund är missnöjd. Alternativt att chefen räknat fel.
Intressant att man måste lägga på höga marginaler för att chefen eventuellt räknar fel 🤓
Hantverkaren ska väl egentligen inte leva på materielen utan på hantverket?, särskilt elinstallation som ju är en skyddad verksamhet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
De kan ju va fastpris jobb och man åker på något oförutsett eller att kund är missnöjd med något. Elektrikern kan ju klantat sig med, lite höjd måste man ju ta.
Sen försöker kunder ta med gamla problem ibland och skylla på jobbet
Inget av det du nämner ursäktar höga marginaler på materiel.
Ger man fastpris förväntas man veta vad man sålt.
Klantar man sig får man stå sitt kast.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Intressant att man måste lägga på höga marginaler för att chefen eventuellt räknar fel 🤓
Hantverkaren ska väl egentligen inte leva på materielen utan på hantverket?, särskilt elinstallation som ju är en skyddad verksamhet.
Prova att uppskatta tiden för vad det tar någon annan att göra ett jobb får du se....
 
E Emanuel01 skrev:
Skulle man lägga på 5-10% måste ju allt gå exemplariskt. Tror inte någon hantverkare skulle överleva i längden. Räcker med några garantiärende där grossist inte vill betala och kund är missnöjd. Alternativt att chefen räknat fel.
Kanske menar du att det skulle utförts som det så obsoleta ordet "fackmässigt" kunde antyda? Varför ska alla i denna typen trådar så barnsligt och fånigt försöka förklara alla dessa påslag och tillkommande kostnader?

Konstatera bara att det har inget med garantier etc att göra för hur j-vla dåligt skulle då allt varit valt och utfört? Ja det förvånar mig inte i särfall och med rena stolpskott inblandade men kmappast i närheten av den majoritet jobb av denna typ som teots allt är ok. Jag ser det bara som att de likt många andra försöker raka åt sig lite och utan en tanke på ev konsekvenser ens med den enklaste logiken på plats. Så inget att uppröras över just i hantverkarfallen i stort "alla" verkar ju ansluta till den religionen numera.
 
  • Gilla
  • Älska
Gabbe1 och 5 till
  • Laddar…
S Marcus Ge skrev:
Varför skulle det vara fair att du får ta del av hantverkarens rabatter?

Köp in allt material själv istället och fråga på en offert för bara arbetet så ser det nog inte lika roligt ut.

Precis vad jag provat , ingen ville göra jobbet

Varför är det självklart att hantverkare ska tjäna pengar på material och summan dom tjänar anges nästan aldrig.


Vill hantverkare ha större marginal får ni väl höja timpengen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kanske menar du att det skulle utförts som det så obsoleta ordet "fackmässigt" kunde antyda? Varför ska alla i denna typen trådar så barnsligt och fånigt försöka förklara alla dessa påslag och tillkommande kostnader?

Konstatera bara att det har inget med garantier etc att göra för hur j-vla dåligt skulle då allt varit valt och utfört? Ja det förvånar mig inte i särfall och med rena stolpskott inblandade men kmappast i närheten av den majoriyet jobb av denna typ som teots allt är ok. Jag ser det bara som att de likt många andra försöker raka åt sig lite och utan en tanke på ev konsekvenser ens med den enklaste logiken på plats. Så inget att uppröras över just i hantverkarfallen i stort "alla" verkar ju ansluta till den religionen numera.
Jobbar inte med så mycket eljobb själv när det gäller montage. Men just i villor möter man ju mycket konstigt hemmapul, jobbar mest med felsökning. Och endel privatpersoner undrar man ju hur de kan upplyfta lön(har mött få av de som tur är).
Garantier gäller ju inte bara materialet utan även utfört arbete. Skulle man bara lägga på 5-10% har man ju ingen marginal för ändringar i efterhand. Och firman har ju inte bara kostnader för timlönen till elektrikern utan det ska ju räcka till den administrativa delen av företaget samt lokaler, bilar mm.
Är ju inte så svårt att förstå om man tänker efter!
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.