V
Hej,

Jag har precis rensat klart genom varenda liten springa i ladugården i den del jag ska bygga ett gym som till mestadels kmr stå kallt. Tänkte att det vore coolt att ha timmret exponerat som en av väggarna. Vill gärna olja in den dock, om det är okej? Här är en bild på väggen:
Trälada inuti, stegar, fönster utan glas, trälogger, dagsljus genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den olja tänkte jag använda:
En burk med texten "Hagmans Träolja Klassisk Premium" mot en oskarp inredningsbakgrund.
Skapa konto

Här är en bild bakom timmret (höns och grishus som jag restaurerat)
Ett tomt rum med vita väggar och tak, en betongsockel, och öppen dörr.
Skapa konto

Träd andas ju osv, man vill inte stänga inne fukt. Det timmret har fått torka i 140 år och har spuckit på många ställen.
Det bör väl va lugnt att olja in det?

Sen har jag en lite mindre viktig och kanske dum fråga.
Träkonstruktion inuti en byggnad, fönster, ljusinstrålning, takbjälkar, robust, gammaldags, enkel arkitektur, lantligt.
Skapa konto

Denna vägg ska jag isolera. Jag ska ta bort fasaden och fixa en luftspalt då den är spikat rakt på reglarna
Finns det någon fördel med att olja in reglar och plankorna? Eller innebär detta enbart problem eller onödigt arbete. Lutar mig åt att det är onödigt men tänkte jag skriver det här också nu när jag väl gör en tråd. Tack på förhand!

Hoppas att alla medlemmar haft en fin helg nu!
Mvh
Velinga2002

Ja, det går väl att olja in väggen till fähuset om du vill det. Det lär gå åt rätt mycket olja.

Vad gäller väggen du tänker isolera; varför då? Det är ingen mening med att isolera den väggen när det ser ut som att du har resten av logen, inklusive taket, oisolerat. Det räcker att slå på någon slags panel på insidan så blir det vindtätt, åtminstone.

(Med reservation för att 'fähus' och 'loge' kan heta något annat på din dialekt.)

Hoppas du också haft en bra helg!

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Alltid lite brydd när jag oljar med den typen av olja på plats där de kan finnas luftigt mtrl som om de vill sig illa självantända när linoljan oxidera

• Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
Jag hade nog hellre dragit på lite matt lack på väggen.

• Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
T topmount skrev:
Alltid lite brydd när jag oljar med den typen av olja på plats där de kan finnas luftigt mtrl som om de vill sig illa självantända när linoljan oxidera
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värre.

• Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
T topmount skrev:
Bra att du säger det trots att det kanske inte är jätte hög risk. Tänker att jag använder parrafinolja. Det används ju i bastu. Det bör väl funka?

V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det går väl att olja in väggen till fähuset om du vill det. Det lär gå åt rätt mycket olja.

Vad gäller väggen du tänker isolera; varför då? Det är ingen mening med att isolera den väggen när det ser ut som att du har resten av logen, inklusive taket, oisolerat. Det räcker att slå på någon slags panel på insidan så blir det vindtätt, åtminstone.

(Med reservation för att 'fähus' och 'loge' kan heta något annat på din dialekt.)

Hoppas du också haft en bra helg!
Jag har tänkt att bygga ett rum i ladugården så allt ska isoleras med undantag timmerväggen (för den ser cool ut). Var nog lite otydlig. Pratat med ett par gubbar och paraffin som jag även inhandlade bör fungera bra. De använder ju sån bastu och sen är den ju giftfri, även vid höga tempraturer. Den finns tom "paraffinoljepreparat" som används för patienter. Det är ju inte läkarsprit vi snackar om... så ingen risk stt jag får i mig det. Är mest rädd för att väggen ska ruttna för den inte andas vilket förmodligen är löjligt men kul att få lite tips!

Fähus har jag inte hört innan. Msn lär sig något nytt varje dag. Tack för du tog dig tid med inlägget. Du får gärna ge input om du hsr ngn synpunkt på parrafinolja. Kmr börja olja snart!

V
kashieda kashieda skrev:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värr
kashieda kashieda skrev:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värre.
Vill mest få bort damm och träet är väldigt torrt! Bryr mig inte så mycket om vilken kulör oljan har. Som jsg skrivit till de andrs, parrafinolja används ju i bastu. Det är ju giftfritt och ser naturligt ut. Det bör väl funka?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
V
raveper raveper skrev:
Jag hade nog hellre dragit på lite matt lack på väggen.
Tack för tipset! Tänkte köra på parrafinolja då den är giftfri och tål höga tempraturer. Kanske bygger en liten torrbastu där också.
Vad tycker du?
Tack för du tog dig tid att svara, raveper!
Ha d fint

V Velinga2002 skrev:
Jag har tänkt att bygga ett rum i ladugården så allt ska isoleras med undantag timmerväggen (för den ser cool ut). Var nog lite otydlig. Pratat med ett par gubbar och paraffin som jag även inhandlade bör fungera bra. De använder ju sån bastu och sen är den ju giftfri, även vid höga tempraturer. Den finns tom "paraffinoljepreparat" som används för patienter. Det är ju inte läkarsprit vi snackar om... så ingen risk stt jag får i mig det. Är mest rädd för att väggen ska ruttna för den inte andas vilket förmodligen är löjligt men kul att få lite tips!

Fähus har jag inte hört innan. Msn lär sig något nytt varje dag. Tack för du tog dig tid med inlägget. Du får gärna ge input om du hsr ngn synpunkt på parrafinolja. Kmr börja olja snart!
Lite terminologi först; fähuset är den delen av ladugården där djuren bodde. Logen är utrymmet utanför, där man hanterade kärvar med säd förr. (Ovanför fähuset ligger höskullen på rikssvenska, jag bor i Småland så jag förvarar hö på rännet istället.)

Var är det du ska bygga ditt gym? Fähuset är helt klart smidigast, där har du redan hyfsat täta väggar och ett slätt betonggolv.
Paraffinolja funkar säkert, men det är en fossil produkt. Kokt linolja är vegetabilisk. Oljar du en timmervägg med linolja är risken för att väggen ska självantända i princip noll.

• Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Lite terminologi först; fähuset är den delen av ladugården där djuren bodde. Logen är utrymmet utanför, där man hanterade kärvar med säd förr. (Ovanför fähuset ligger höskullen på rikssvenska, jag bor i Småland så jag förvarar hö på rännet istället.)

Var är det du ska bygga ditt gym? Fähuset är helt klart smidigast, där har du redan hyfsat täta väggar och ett slätt betonggolv.
Paraffinolja funkar säkert, men det är en fossil produkt. Kokt linolja är vegetabilisk. Oljar du en timmervägg med linolja är risken för att väggen ska självantända i princip
Fähuset har för lågt i tak för gym. Logen är mkt snedtak och förvarar mkt bröte däruppe. Fixade upp logen och fähuset. De hade halvt fallit ihop och fähuset hade inte målats på 50+ år)
Den del av ladan som är timmrad:
Ett gammalt vedskjul med stegar, öppen dörr och saker på loftet.
Skapa konto

står i "vanliga delen" av ladan. Dena använder jag inte alls då golvet är skräp och ladan är stor nog ändå. Det är sånt gammalt lagt golv som är byggt som en planka över en annan(ojämnt), tänk dig som så man lägger läkt emellan panel. Helt odugligt så den blir perfekt för mitt ändamål.
Kanske bygger en liten torrbastu också. Parrafin används ju på bastu och avger ingen giftig ånga och verkar inte vara giftigt i övrigt heller. Så passar nog bra även om det ör en "fossil produkt", haha.
Ringde en "expert" gubbe som drev ett stort färg/olje firma som var schysst. Han sa:
1. Måla med parrafin, riktligt.
2. Torka av det extra med en trasa.
3. Utifall det är svårt att torka av så ska jag använda mig av lite balsamterpentin på trasan.

Nu vet jag vad fähus och loge innebär också! Faktiskt undrat vad loge är. Sen vet jag vad fäbojänta imnebär, hahaha.

Mvh
Velinga2002

Varför olja in med paraffin olja? Passar bättre till skärbrädor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V
raveper raveper skrev:
Varför olja in med paraffin olja? Passar bättre till skärbrädor.
För den är giftfri även i höga tempraturer. Tänkt att hs torrbastu och gym därinne.

V
Lite dålig bild men utifrån min oersonlig smak blev det ett gott resultat. Mobilen dog precis när kag blev helt färdig. Drar nog på ett lager till med olja. Träet sög upp det ordentligt. Det var väldigt torrt.
Oljningen var lätt men det förberedanden arbetet: ta bort spik, brädor och pinar som var upphängda, sandpapprat några ytor, men framförallt borstningen och trycklufta bort all skit på väggen speciellt springorna där virket var sprucket tog en jäkla tid.
Fick ett gott intryck av parrafinolja. Ytterst liten lukt. Giftfri osv. Detta är bara min personliga åsikt. Jag vet att alla har olika åsikter.

• Trävägg i byggnad, öppen svart dörr, stolsryggar förgrunden, lantlig atmosfär.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V
Efter nästa oljning ska jag bryta upp plankorna (dessa kmr användas till en vedbod som jag var tvungen att riva då far min inte rörde en arm utan enbart drack öl, hahaha. RIP. Han hade nog vart väldigt nöjd.
Här är den 'bra' delen av golvet::
Renoveringsplats med verktyg, kompressor, arbetslampa och stol i ett gammalt trähus.
Skapa konto
ì
Renoveringsscen med elverktyg och kabelvinda på trägolv i orenoverat utrymme.
Skapa konto

Finns små farliga hål man ramlar igebom här och där.
Ska ta och läggs byggplast med grus och makadamm ovanpå jorden, som diffusionspärr

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.