Bödde skrev:
Förresten, vilket träslag har man till dubben? I den ladan jag rev tror jag det var tätvuxen fur, men det är svårt å avgöra för en lekman...
Mycket troligt att det var fur.
Jag har sett/hört/läst om gran, fur, ek och en till dubb. Tycks dock det vara överlägset vanligast med ek och fur.
Själv använder jag ek för att jag råkar ha god tillgång på ektimmer. Furen ska helst vara tätvuxen och enbart kärnan bör användas.
Rent historiskt så har man använt vad man haft tillgång till och det kan du också göra.
Folk slänger gärna ur sig uttryck i stil med "förr använde man bara blablablabla..." osv. Det är första klassens skitsnack, förr använde man sig av vad man hade tillgång till om det sedan var ek, björk, lind eller frodvuxen gran avgjorde ekonomi och klasstillhörighet.

Riktigt spännande projekt i alla fall. Återkommer gärna med lite frågor om det är ok. Mvh
 
Intressant och mycket lärorikt!
Tack igen! Jag återkommer gärna med fler frågon - som garanterat kommer dyka upp :)
 
Indus skrev:
Riktigt spännande projekt i alla fall. Återkommer gärna med lite frågor om det är ok. Mvh
Nu var det dax igen :)

Jag ska låna ett sågverk (Logosol M7) och såga eget timmer (jag måste komplettera på vissa ställen). Jag vet att det finns frässtål så att man kan få en snygg profil på timret (alltså där de vilar på varandra), men någon fräs har jag inte tillgång till, så jag undrar om det finns något annat bra sätt å få till profilen? Motorsåg? Skrädyxa? Behövs profilen när det är en helt oisolerad byggnad?
Fråga 2: Finns det risk för fuktproblem när man timrar med färskt virke? Jag tänker fra a på anläggningsytan mellan två timmerstockar.
 
Hej igen. Lägg gärna upp lite lite bilder vetja!

Den där perfekt runda profilen som ett frässtål ger tycker jag inte är så estetiskt tilltalande, men den håller helt klart mest tätt! Vanligtvis använder man en bandkniv för att snygga till och forma stocken, bra ryggträning! Är stocken väldigt rulig så får man först ta motorsågen för att få till det. Sedan för att passa ihop stockarna behöver du ett dragmått. Detta slipper du förstås om du fräser.

Om profilen behövs? Det kommer att se väldigt konstigt ut annars så, ja.

Färskheten är inga som helst problem gällande fukten mellan stockarna, det skulle vara om det var i rötmånaden och du höll till i en plasthall (vet av erfarenhet) Däremot motsäger jag mig tidigare inlägg att fukten i virket bara är av godo.

När timmer torkar så vrider det sig och det är inget man vill. Men om du å andra sidan skall göra detta nu när det är vinter och dessutom timra snabbt inpå så borde det gå bra. Men dymla ordentligt. Det finns exempel på stockar som vridit sig ur knuten och väggen när de torkat. Ett sätt att delvis förhindra detta är att man kan ta motorsågen och göra ett spår rakt igenom timmerstocken på 3-4 ställen, då tar man rätt effektivt bort spänningen i stocken iom att man kapar av träfibrerna

Tänk även på hur du väljer att såga timret i sågen, väldigt få träd är spikraka, det finns alltid en böj, se till att denna böj ligger ner på sågbänken när du sågar och att högsta punkten på böjen är uppåt i mitten på väggen när du timrar in den.
 
Manberg skrev:
Hej igen. Lägg gärna upp lite lite bilder vetja!

Den där perfekt runda profilen som ett frässtål ger tycker jag inte är så estetiskt tilltalande, men den håller helt klart mest tätt! Vanligtvis använder man en bandkniv för att snygga till och forma stocken, bra ryggträning! Är stocken väldigt rulig så får man först ta motorsågen för att få till det. Sedan för att passa ihop stockarna behöver du ett dragmått. Detta slipper du förstås om du fräser.

Om profilen behövs? Det kommer att se väldigt konstigt ut annars så, ja.

Färskheten är inga som helst problem gällande fukten mellan stockarna, det skulle vara om det var i rötmånaden och du höll till i en plasthall (vet av erfarenhet) Däremot motsäger jag mig tidigare inlägg att fukten i virket bara är av godo.

När timmer torkar så vrider det sig och det är inget man vill. Men om du å andra sidan skall göra detta nu när det är vinter och dessutom timra snabbt inpå så borde det gå bra. Men dymla ordentligt. Det finns exempel på stockar som vridit sig ur knuten och väggen när de torkat. Ett sätt att delvis förhindra detta är att man kan ta motorsågen och göra ett spår rakt igenom timmerstocken på 3-4 ställen, då tar man rätt effektivt bort spänningen i stocken iom att man kapar av träfibrerna

Tänk även på hur du väljer att såga timret i sågen, väldigt få träd är spikraka, det finns alltid en böj, se till att denna böj ligger ner på sågbänken när du sågar och att högsta punkten på böjen är uppåt i mitten på väggen när du timrar in den.
Jag har inte börjat ännu så jag har tyvärr inga bilder :) Jag funder dock på olika lösningar hela tiden, därför dyker det upp frågor titt som tätt ;)

Här har det sökts på google kan jag lova! Jag är med på bandkniv, men vad är ett dragmått?

Jag vill absolut att ska vara äkta, så jag lägger givetvis jobbet på profilen!

Jag kommer vara i det fria å jobba, men kommer täcka med presenning under byggtiden. Kan det innebära risk?

Intressant med färskvirket. Jag kommer inte börja förrän till tidigast senvåren/sommaren. Dum tid å jobba med färskvirke?
Aha, bra idé med spåren för å släppa spänningarna - och dymla ska jag givetvis göra.

Angående eventuell böj på träden jag sågar, är det för å minimera spänningar man sågar på det viset?

Tack för bra svar!
 
Om du skall till att införskaffa en bandkniv så rekommenderar jag en med handtag i "bladets riktning" inte vinkelrätt emot. Dragmått använder man när man inte fräser stockarna utan timrar med stockens naturliga form kvar. För att passa ihop stockarna måste man då såga ett långdrag och för att veta var man skall såga så använder man ett dragmått. Det är en "specialpassare" med blyertspenna i ena änden. Tanken är att man ska överföra den undre stockens översidas linjer, till den övre stockens undersida.

DSC00345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktigt är att spetsen på passaren och blyertsspetsen är i lod. Beroende på hur stockarna är formade får man olika breda långdrag, iom att ditt skall vara oisolerat så är det inte toknoga med hur stockarnas form är i förhållande till varann, men man brukar hålla ett långdrag ungefär 9 cm brett med en acceptans ned till 5 på sina ställen. Nu nördar jag in på det här känner jag, det finns mycket att berätta.

Täcka färskt virke kan man göra fram till midsommar i mellansverige. Efter det kommer blånadssvampen, som är ofarlig men ful. Detta gäller främst om man täcker med presenning, fukten har ingenstans att ta vägen. Viktigt är att man har ordentligt med luft mellan stocklagren och helst att man täcker med plåt om man har tillgång till det.

Mitt bästa tips att ge om du vill ha perfekt timmer att jobba med fast inte ska börja timra förrän till våren är att du sågar allt nu, fast med en större dimension! Så om du ska ha 5" block så sågar du 6-6.5" Sedan får det ligga och torka till sig och vrida sig det som ska vrida sig, sedan sågar du igen ner till din dimension innan du börjar timra och så blir det hur bra som helst!

Att man sågar som man gör det är dels för spänningarna men även för att det är estetiskt snyggast så. Vissa menar även att man får ett bättre tryck på knutarna då, men det är inte aktuellt i ditt läge.

Det finns litteratur att läsa på i ämnet, finns säkert att låna på biblioteken. Från stock till stuga är rätt bra, mycket bilder och illustrationer, testa den.
 
Redigerat:
Manberg skrev:
Om du skall till att införskaffa en bandkniv så rekommenderar jag en med handtag i "bladets riktning" inte vinkelrätt emot. Dragmått använder man när man inte fräser stockarna utan timrar med stockens naturliga form kvar. För att passa ihop stockarna måste man då såga ett långdrag och för att veta var man skall såga så använder man ett dragmått. Det är en "specialpassare" med blyertspenna i ena änden. Tanken är att man ska överföra den undre stockens översidas linjer, till den övre stockens undersida.

[bild]

Viktigt är att spetsen på passaren och blyertsspetsen är i lod. Beroende på hur stockarna är formade får man olika breda långdrag, iom att ditt skall vara oisolerat så är det inte toknoga med hur stockarnas form är i förhållande till varann, men man brukar hålla ett långdrag ungefär 9 cm brett med en acceptans ned till 5 på sina ställen. Nu nördar jag in på det här känner jag, det finns mycket att berätta.

Täcka färskt virke kan man göra fram till midsommar i mellansverige. Efter det kommer blånadssvampen, som är ofarlig men ful. Detta gäller främst om man täcker med presenning, fukten har ingenstans att ta vägen. Viktigt är att man har ordentligt med luft mellan stocklagren och helst att man täcker med plåt om man har tillgång till det.

Mitt bästa tips att ge om du vill ha perfekt timmer att jobba med fast inte ska börja timra förrän till våren är att du sågar allt nu, fast med en större dimension! Så om du ska ha 5" block så sågar du 6-6.5" Sedan får det ligga och torka till sig och vrida sig det som ska vrida sig, sedan sågar du igen ner till din dimension innan du börjar timra och så blir det hur bra som helst!

Att man sågar som man gör det är dels för spänningarna men även för att det är estetiskt snyggast så. Vissa menar även att man får ett bättre tryck på knutarna då, men det är inte aktuellt i ditt läge.

Det finns litteratur att läsa på i ämnet, finns säkert att låna på biblioteken. Från stock till stuga är rätt bra, mycket bilder och illustrationer, testa den.
Lysande! Stort, stort tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.