Vi har en folkabuss där drivknut och tapp till växellåda är slitna enligt verkstaden.
De tyckte detta behöver bytas till en kostnad av nästan 13000:-.
Vår självrisk är 8000:- och maskinskadeförsäkringen går ut om en månad. Därför sa vi ja till detta.
Nu visar det sig att verkstaden sätter in begagnade delar...är det verkligen ok på delar som dessa.
Hade jag vetat det tidigare så hade det förmodligen blivit ett nej på att utföra detta arbete.
Jag känner mig lurad.

som vanligt i såna här ärenden så lönar det sig att ha hjälp av någon som kan nåt om bilar. Var det första priset med nya delar? Eller var det arbetskostnad 11000kr plus beg delar för 2000?
En "drivknut" säger ju inte mycket. Det kan ju lika gärna vara en led som normalt aldrig går sönder och som aldrig slits nå nämnvärt. En begagnad del kan ju då vara som ny. Din kan ju ha gått sönder för att det hänt nåt oförutsett.
Hade det däremot varit en yttre drivknut så slits de ju på ett helt annat sätt.

Vad hände från start? Blev ni stående eller bara missljud eller totalt haveri?

Ring och fråga verkstan varför de sätter in en begagnad drivknut.

Om det visar sig att prisskillnaden mot en ny är hyfsat liten så kanske du kan komma överens separat med verkstan om att du betalar lite extra för att sätta in en ny.

Jag har hört att drivknuten knakar så jag visste att den började bli sliten.
Tappen visste jag inget om.

Det var verkstaden som påtalade detta i samband med service och tyckte att det behövde åtgärdas.
Ingen olycka eller något oförutsett har inträffat.
I och med att maskingaranti går ut, så sa vi ja till detta.

Priset var med nya delar.

Min fru lämnade in bilen idag och ringde mig och berättade att de skulle sätta in begagnade delar då ringde jag verkstaden och de sa att det var försäkringsbolaget som bestämmer att det skall vara begagnade delar.

Sen har jag ej hunnit fundera/göra något mer än att vädra det här.

Är det inte "tappen" som är begagnad och drivknuten är ny? Har aldrig hört talas om att någon verkstad sätter in en begagnad drivknut.

Fast hade man undersökt detta lite närmare och fått visat för sig vad som var trasigt hade man kanske kunnat köpa en beg drivaxel för 1500kr och fått den bytt för 1000kr så man måste ju sätt allt i relation till vad det handlar om från början innan man hoppar på tåget med försäkring.

ZipLock skrev:
Är det inte "tappen" som är begagnad och drivknuten är ny? Har aldrig hört talas om att någon verkstad sätter in en begagnad drivknut.
Om det nu handlar om en skada på en inre drivknut så är det ju inte säkert att den ens finns på eftermarknaden och en ny originalknut finns inte lös utan då är det en hel drivaxel som gäller för 17900 plus moms. Så förfarandet är ju inte ovanligt så sett om det är dyra delar.

Fast det buttra i sammanhanget och som jag redan varit inne på att är ju att försäkringsbolaget troligen tjänar på den här affären om självrisken är 8000kr och de får delarna och jobb för mindre.
Det är ju fb som bestämmer hur de vill göra i såna här lägen om man nu väljer att utnyttja försäkringen.

sblixten skrev:
Min fru lämnade in bilen idag och ringde mig och berättade att de skulle sätta in begagnade delar då ringde jag verkstaden och de sa att det var försäkringsbolaget som bestämmer att det skall vara begagnade delar.
Så funkar det. Bolagen vill att man monterar "likvärdiga" (dock inte trasiga) delar. Begagnade delar, som inte rullat längre än kundens bil. Finns inte begagnat att få tag i blir det bytes-delar, eller nya.

Jag hade lätt kunna förstå om det var en motorhuv eller något annat som håller bilens livslängd.
T.ex. har jag svårt att se att de skulle byta till ett begagnat oljefilter. Det svåra här blir egentligen var man drar gränsen.
Sen att jag som slutkund av produkten/varan inte fått denna information tidigare reagerar jag också på.

Om det är en försäkrngssak så är det ju inte så konstigt, hade du krockat så får du ju inte pengar till en ny bil, utan en likvärdig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.