eldragning genom hane.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Är det ok för en elektriker att dra el genom att borra hål i en takstol som bär last från tre avlastade takstolar och en takkupa....

.

Det där låter ju som en liten konstig fråga.

Det är ju mer en byggnadsfråga än en elfråga.
Spelar ju ingen roll om det är en slang igenom hålen eller ej.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det där är inga problem.

Protte

Inga problem, men det vore bättre att lägga hålen på en rad mitt i istället.

• Gilla
duck&cover och 3 till
  • Laddar…
ok. Min far som är bra på el trodde inte var ok i bärande konstruktioner. Det var det inte när han byggde hus 82. Korkat dock med tanke på att det enbart är vind ovanför......det hade ju lätt gå att dra ovan den tungt belastade balken....s.u.c.k

• Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med de andra - inget problem.

Iom att hålen är ganska långt från över och underkant.

Ja, ok. Takstolen var ju - innan hålen - precis på gränsen att den klarar vikten. Jag trodde hålen försvagade, låter rimligt att detta försvagar något. Vi skall nog be konstruktören komma förbi igen.

Hål i massiva bärande träelement bör undvikas. Om hål måste göras bör de utföras under kontrollerade former, och de bör placeras i tvärsnittets neutrallager. Storlek och omfattning bör begränsas. Hål i en massiv balk av konstruktionsvirke eller limträ bör tas i närheten av det område där böjmomentet är störst och där tvärkrafterna är små, det vill säga vanligen i närheten av fältmitt. Konstruktören ska underrättas innan en oplanerad håltagning utförs.

Citat från träguiden.

• Gilla
Kevin82
  • Laddar…
Jag vill bara påpeka att det var OK även 82 med hål genom takstolen. Det är inte så ofta man borrar i bärande virke all el brukar ligga i glespanel, både i tak och väggar, på moderna hus. Måste man ändå ta hål kan man sprida ut dom lite. Att dra upp ledningarna i det kallare utrymmet är inte så klokt då kan man få kondensproblem när man går från varmt till kallt utrymme.

Hölen borde varit lagda på andra hållet, dvs längs med balken och inte tvärs den. Om du vill vara säker så får du be en konstruktör räkna på hur mycket försvagat taket är (givet lasterna från de avlänkade takstolarna osv).

Ja, ok min far är inte elektriker. Tyvärr kan vår konstruktör inte räkna. Han använde rtabellvärden har han sagt.....men han lär nog få uttala sig om dett ai alla fall.

Det intressanta är ju att ingen utom elektrikern får klamra en fast elinstallation, men elektrikern kan ge sig på bärande konstruktioner som han önskar :-)

• Gilla
martinradbo och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
Det verkar att vara en 195*45 och hålen 20 mm. då får du c:a 8% lägre bärighet på balken.
Är det däremort en 125*45 så gör det c:a 20%. Kan bara konstatera att det är mycket klantigt gjort av elektrikern.

Kapp, klant!

20% totalt eller per hål? :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.