Merin Merin skrev:
og bort en metallbit som låg bakom klingan och den hade även skyddet, då jag inte ville ha skyddet eftersom jag behöver såga ganska tunt. Jag trodde man kunde ta bort den?
Kan kan man väl men det är normalt inte att rekommendera. Klyvkniven finns där av en anledning. ;)

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med att den "stör" om du ska såga tunt? Menar du spåra?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan kan man väl men det är normalt inte att rekommendera. Klyvkniven finns där av en anledning. ;)

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med att den "stör" om du ska såga tunt? Menar du spåra?
Hehe ja... Vad häftigt att ni visste de så fort. Jag ska sätta tillbaka den, men precis jag försökte såga dekoration lister som är 1cm tjocka och de går inte med klyvkniven och den dära plastskyddet då måste jag såga minst 3-5 cm tjockt.

Förresten ska jag köpa ny klinga när den är helt bränd nu eller de gör inget?

Merin Merin skrev:
jag försökte såga dekoration lister som är 1cm tjocka och de går inte med klyvkniven och den dära plastskyddet då måste jag såga minst 3-5 cm tjockt
Menar du att plastskyddet tar i sidoanhållet? Det går inte att höja klingan så skyddet "går fritt"? Eller missförstår jag helt? Vad är det för såg?

Lite bilder hade underlättat här. Men normalt brukar man kunna ta bort klingskyddet utan att ta bort klyvkniven.
Klyvkniven är inte ivägen för smala snitt. Däremot kan den vara för hög om du ska spåra.

Jag rekommenderar denna tråden och att du tittar på videon i trådstarten:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kickback.188750/

Här finns också en bild på hur klyvkniven skall sitta monterad:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-i-bordssag-hur-da.170655/page-3#post-1305526

Här är också ett gammalt inlägg om hur man kan lösa problemet med att klyvkniven är ivägen i vissa situationer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-bordssag.187208/page-3#post-1969960

Men rent generellt så gäller att klyvkniven skall ALLTID sitta på plats. Och egentligen skall klingskyddet ALDRIG heller plockas bort. Kan man inte ha klingskyddet monterat på klyvkniven så får man hitta en annan lösning där klingskyddet monteras på annat sätt. Sök på SUVA skydd.

Sedan så kan det vara värt att tänka på vilken klinga som används. Skall du klyva massivträ (t.ex. limfog) så bör du skaffa en klyvklinga, det är inte orimligt att originalklingan är olämplig till klyvning.

EDIT: Exempel på egenbyggt klingskydd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/klingskydd-till-bordssag.167231/

• Wow
ricebridge
  • Laddar…
Tack för er hjälp ni är awesome :)! Jag kan lägga upp bilder men förstår vad för fel jag har gjort och vad som ska göras nu.

Det har föreslagits att klingan är vänd åt fel håll, jag börjar tro det också...

Protte

Det är inte så att klingan går bakåt?

C capture skrev:
Det är inte så att klingan går bakåt?
Det låter fullständigt livsfarligt. Tvivlar på att han inte hade märkt det.

Merin: I all välmening - du har alldeles för dålig koll för att det ska vara rimligt säkert för dig att köra en bordssåg. Det är en maskin som kapar ett antal fingrar och händer varje år. Har du ingen i närheten med erfarenhet som kan hjälpa dig med grunderna?

Inser att jag låter trist, men jag ska inte bara gnälla utan också erbjuda mig att hjälpa till - bor du i närheten av Lund så skicka mig ett PM så kan du få komma förbi och så kan jag hjälpa dig att komma igång på ett säkert sätt.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Är det fortfarande bosch advancedtable cut 52 vi talar om? Isåfall så misstänker jag att du använder den sågen till något den inte är avsedd att använda till. Den har ju som ingen klinga.

För övriga som följer tråden
[länk]
Vad är det tänkt att än skall såga med en sådan såg? Balsa och faner?

Cheesen Cheesen skrev:
Är det fortfarande bosch advancedtable cut 52 vi talar om? Isåfall så misstänker jag att du använder den sågen till något den inte är avsedd att använda till. Den har ju som ingen klinga.
För övriga som följer tråden
[länk]
Vilken konstig såg! I vilket samanhang är den bättre än en "vanlig" såg med klinga?

Den är liten och lätt i förhållande till såghöjden. Sen är den troligen lite säkrare att använda?

• Gilla
Merin
  • Laddar…
Om det är den där märkliga sågen så ställer det ju saken i ett annat ljus.

Kalla den inte bordssåg utan att tala om vad det är för såg i fortsättningen. Är som gjort för missuppfattningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.