J jackolako skrev:
Förstår att det ligger i mitt undersökningsansvar, och jag påpekade det faktiskt redan under lägenhetsvisning. De visste ingenting så klart... Vet att jag kan klara av detta så det är inget större problem egentligen. MEN, är yrkesrivare, däremot ickesnickare... Vill veta, bygger man verkligen så här, eller skulle man kunna kalla detta för att fuskbygge? Skulle aldrig sätta upp tv:n på väggen t ex. Och tips på åtgärd tack
// Jack
Alla väggar är lika dåliga, har fixat en del mollyplugg så jag vet hur det är byggt.., enkelgips...

tommib
J jackolako skrev:
Ska jag flytta konsollerna så måste jag borra nya hål i skivan, inga större problem men måste fortfarande fixa väggen och tänkte då att ja ska såga upp, köra in plyfa som förstärkning bakom och sen återmontera allt...
Jag tror att detta är rätt lösning. Surt att behöva fixa det själv men troligen lättare än att tjafsa.

Jag utgår ifrån att det är bostadsrätt. Samtidigt är det lite tveksamt att börja riva i ytterväggar. Vad är det för hus egentligen?

tommib tommib skrev:
Hur menar du nu med långa skruv/plugg? Det kommer inte hjälpa ett skvatt om det enda som är där är gipsskivan. Om det inte går att fästa konsollerna i väggreglarna är enda rimliga lösningen att plocka ner ytskiktet och kortla.
Vad exakt betyder kortla?, är det ungefär vad jag beskrev som att förstärka med oblyga bakom i annat svar eller är det något helt annat?

Det ser onekligen ut som det sitter en skruv här,

Skruv i en grov, vitputsad vägg med synlig trälist ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bör väl vara skruvad i något, en regel tex.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J jackolako skrev:
Vad exakt betyder kortla?, är det ungefär vad jag beskrev som att förstärka med oblyga bakom i annat svar eller är det något helt annat?
Oblyga skulle vara plyfa...

tommib
J jackolako skrev:
Ungefär. Kortlingar (eller som vissa säger, kottlingar) är horisontella reglar som man sätter mellan de vertikala. Det används för att förstärka där man vet att man ska hänga något tungt, eller för att förstärka vägg/golvkonstruktionen i sidled. Man uppnår samma effekt genom att sätta en plyfa mellan reglarna.

Själv kör jag med OSB bakom all gips. Jag kan inte förstå att det ens är tillåtet att sätta bara enkelgips. Det håller inte för något.

Peter2400 Peter2400 skrev:

[bild]
Min tanke. Kan jag göra nåt för att få det åtgärdat eller måste jag fixa själv. Ja det är en bostadsrätt...

[bild]
När...

J jackolako skrev:
När...
Skulle stå: Näe! Som i: ”Nej, är det sant”, eller: ” Nää, ere sant”!!! Sluta! , du behöver verkligen inte slösa din tid om du inte ens försöker komma med en lösning... IPhone pajjar mina ironier

[bild]

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
J jackolako skrev:
Skulle stå: Näe! Som i: ”Nej, är det sant”, eller: ” Nää, ere sant”!!! Sluta! , du behöver verkligen inte slösa din tid om du inte ens försöker komma med en lösning... IPhone pajjar mina ironier
Det jag försökte få fram var att om det sitter en skruv där, så ser jag inte vad problemet är
kan du inte bara skruva upp en ny konsol som fäster i regeln?
En sån här kanske,
Metallkonsol med skruv för fastsättning i regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib tommib skrev:
Mollyplugg håller för en del men inte för en fönsterbänk. Betänk vridmomentet som uppstår när någon hänger på den eller lutar sig mot den.

Molly är inte starkare än skivan de sitter i. Om det vore dubbelgips så kanske, men aldrig i livet med enkelgips. Jag hade inte satt molly i dubbelgips heller.
Håller med!

Det jag försökte få fram var att om det sitter en skruv där, så ser jag inte vad problemet är
kan du inte bara skruva upp en ny konsol som fäster i regeln?
En sån här kanske,
[bild]
Det sitter ingen regel där..

tommib tommib skrev:
Ungefär. Kortlingar (eller som vissa säger, kottlingar) är horisontella reglar som man sätter mellan de vertikala. Det används för att förstärka där man vet att man ska hänga något tungt, eller för att förstärka vägg/golvkonstruktionen i sidled. Man uppnår samma effekt genom att sätta en plyfa mellan reglarna.

Själv kör jag med OSB bakom all gips. Jag kan inte förstå att det ens är tillåtet att sätta bara enkelgips. Det håller inte för något.
Helt med dig! Då är jag hyfsat rätt ute iaf låter det som. Tack för svar

tommib tommib skrev:

Är det tillåtet?

J jackolako skrev:
Det sitter ingen regel där..
Låter konstigt att det inte sitter en regel under fönstret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.