9 989 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
Är det normalt att montera fönsterbänk(granitskiva) på en enkelgipsvägg(endast 1 lager gips)?
Alla väggar är lika dåliga, har fixat en del mollyplugg så jag vet hur det är byggt.., enkelgips...J jackolako skrev:Förstår att det ligger i mitt undersökningsansvar, och jag påpekade det faktiskt redan under lägenhetsvisning. De visste ingenting så klart... Vet att jag kan klara av detta så det är inget större problem egentligen. MEN, är yrkesrivare, däremot ickesnickare... Vill veta, bygger man verkligen så här, eller skulle man kunna kalla detta för att fuskbygge? Skulle aldrig sätta upp tv:n på väggen t ex. Och tips på åtgärd tack
// Jack
Jag tror att detta är rätt lösning. Surt att behöva fixa det själv men troligen lättare än att tjafsa.J jackolako skrev:
Jag utgår ifrån att det är bostadsrätt. Samtidigt är det lite tveksamt att börja riva i ytterväggar. Vad är det för hus egentligen?
Vad exakt betyder kortla?, är det ungefär vad jag beskrev som att förstärka med oblyga bakom i annat svar eller är det något helt annat?tommib skrev:
Ungefär. Kortlingar (eller som vissa säger, kottlingar) är horisontella reglar som man sätter mellan de vertikala. Det används för att förstärka där man vet att man ska hänga något tungt, eller för att förstärka vägg/golvkonstruktionen i sidled. Man uppnår samma effekt genom att sätta en plyfa mellan reglarna.J jackolako skrev:
Själv kör jag med OSB bakom all gips. Jag kan inte förstå att det ens är tillåtet att sätta bara enkelgips. Det håller inte för något.
Skulle stå: Näe! Som i: ”Nej, är det sant”, eller: ” Nää, ere sant”!!! Sluta! , du behöver verkligen inte slösa din tid om du inte ens försöker komma med en lösning... IPhone pajjar mina ironierJ jackolako skrev:
Peter2400 skrev:
Håller med!tommib skrev:
Helt med dig! Då är jag hyfsat rätt ute iaf låter det som. Tack för svartommib skrev:
Ungefär. Kortlingar (eller som vissa säger, kottlingar) är horisontella reglar som man sätter mellan de vertikala. Det används för att förstärka där man vet att man ska hänga något tungt, eller för att förstärka vägg/golvkonstruktionen i sidled. Man uppnår samma effekt genom att sätta en plyfa mellan reglarna.
Själv kör jag med OSB bakom all gips. Jag kan inte förstå att det ens är tillåtet att sätta bara enkelgips. Det håller inte för något.
Är det tillåtet?tommib skrev:
Ungefär. Kortlingar (eller som vissa säger, kottlingar) är horisontella reglar som man sätter mellan de vertikala. Det används för att förstärka där man vet att man ska hänga något tungt, eller för att förstärka vägg/golvkonstruktionen i sidled. Man uppnår samma effekt genom att sätta en plyfa mellan reglarna.