24 182 läst ·
125 svar
24k läst
125 svar
Är det normalt att bergvärmen kör konstant vid -9 ute?
Nu pytsar även vår pump in tillskottsel, Har ingen detaljerad statistik på pumpen så vet bara att den använt 5 timmar sedan 19 oktober fram tills nu vid 8-tiden. Och brine in pendlar mellan 0 till -1 grad och ut -3.
Den vill nu ha 50 grader på utgående värmeslinga och innetempen är 20,5 grader.
Men kylan försvinner på söndag
Den vill nu ha 50 grader på utgående värmeslinga och innetempen är 20,5 grader.
Men kylan försvinner på söndag
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Jag tycker det låter som borrhålet är för klent. Vår 20 år gamla CTC klarar att värma nästan hela behovet utan eltillskott, även nu när vi haft under -20 en vecka. Men det gäller nog att ha lite tur med dessa lite kortare borrhål som man körde då.
Hur tror du att en 8kW värmepump skall kunna värma ett 250m2 stort plankhus?L William85 skrev:
Jag har 200m2 plank och timmerhus, utan tillstymmelse till isolering. Min VP är på 10kW och den fixar husets värmebehov ner till knapp -10 utan tillsats. Nu har kompressorn gått konstant i ett par veckor då det varit rejält kallt. Inget onormalt utan så har det varit i snart 30 år. Huset kräver betydligt mer energi än vad värmepumpen kan ge utan att spetsa med tillsats de dagar det är rejält kallt.
Renoverare
· Ångermanland
· 100 inlägg
Ja så är det ju såklart också, men jag tyckte brine-tempen kändes låg?, så det drar ner vad pumpen kan avge? (Kanske inte gör så stor skillnad, är ju ändå ett okej delta T på brinen)GoC skrev:
Hur tror du att en 8kW värmepump skall kunna värma ett 250m2 stort plankhus?
Jag har 200m2 plank och timmerhus, utan tillstymmelse till isolering. Min VP är på 10kW och den fixar husets värmebehov ner till knapp -10 utan tillsats. Nu har kompressorn gått konstant i ett par veckor då det varit rejält kallt. Inget onormalt utan så har det varit i snart 30 år. Huset kräver betydligt mer energi än vad värmepumpen kan ge utan att spetsa med tillsats de dagar det är rejält kallt.
Du ser väl i instruktionsboken vad du kan förvänta dig för verkningsgrad. Du skrev ju att brine in stabiliserade sig på -2,7 grader. Men den ger inte 8kW vid dom förutsättningarna.L William85 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden