Har tagit bort gamla golvbjälklaget och grävt ur den öppna plintgrunden lite, och ska regla nytt. Fick en tanke igår när jag funderade på hur jag ska göra, att den där sulan, som i praktiken står utomhus, ju måste agera som ett stort kylblock för insidan. När man håller huset varmt så värms sulan upp också, men den värmen går ju rakt ut bara. I en krypgrund hade det varit vettigt, men i en öppen plintgrund not so much.

Är det meningsfullt att kapsla in sulan med cellplast med öppna celler, eller är det ngt jag inte har förstått? Nu killgissar jag bara vad som verkar logiskt:
  • Om sulan drar upp fukt från marken, så bör den kunna tillåtas vandra ut genom cellplasten när man värmer upp sulan och trycker ut fukten. Eller tänker jag fel och istället stänger in ev fukt? Eller skulle xps av ngn anledning vara bättre?

• Motverkar snabb avkylning av sulan. Den kommer ju kylas av underifrån såklart, men man håller rimligen kvar värmen i den längre om den är inkapslad med cellplast.

• Vitmålad skorsten i renoveringsprojekt, omgiven av exponerad grund och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principiellt helt rätt att isolera sulan. Principiellt helt fel att isolera med brännolja, särskilt vid en murstock. Första tanken säger därför mineralull, för att strax därefter grusas när man tänker efter och inser att gnagare rimligtvis har fri tillgång till en öppen plintgrund. Gnagare älskar fluffig isolering, vilket betyder att mineralull liksom brännolja går fetbort båda två. Bokstavligen, efter några år i sällskap med gnagare.
Så, den tunga verkligheten ger att sulan borde muras på med Leca-block som putsas.
Om det känns för tungt så är väl omsorgsfull plåtinklädnad av fluff-isolering måhända ett alternativ. Som naturligtvis måste tätas med betong undertill då gnagare också är duktiga på att gräva...

Oldboy Oldboy skrev:
Principiellt helt rätt att isolera sulan. Principiellt helt fel att isolera med brännolja, särskilt vid en murstock. Första tanken säger därför mineralull, för att strax därefter grusas när man tänker efter och inser att gnagare rimligtvis har fri tillgång till en öppen plintgrund. Gnagare älskar fluffig isolering, vilket betyder att mineralull liksom brännolja går fetbort båda två. Bokstavligen, efter några år i sällskap med gnagare.
Så, den tunga verkligheten ger att sulan borde muras på med Leca-block som putsas.
Om det känns för tungt så är väl omsorgsfull plåtinklädnad av fluff-isolering måhända ett alternativ. Som naturligtvis måste tätas med betong undertill då gnagare också är duktiga på att gräva...
Hhr väldigt svårt att föreställa mig att sulan skulle ens bli det minsta varm såpass att cellplast skulle vara i farozonen. Då hade ju reglar och trägolvet som varit dikt an mot sulan sedan -57 varit bortbrända för länge sen. Så det har jag inga betänkligheter kring. Jag vill bara inte att den fungerar som ett kylblock som sagt.

I ditt fall skulle jag överväga hårda markisoleringsskivor av stenull, det är inte brännbart och bör gå bra att klä in betongklumpen med. Utanpå som inklädnad skulle man kunna tänka sej trossbottenskivor av fibercement om man är bekvämare med såg än med plåtsax

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.