7 535 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Är det någon som har erfarenhet av fasadpanel av kompositmaterial typ Scandinavian Plank?
Jag planerar att byta ut min befintliga träpanel på gavlarna till fasadpanel i träkomposit.
Det skulle ge mig en underhållsfri fasad.
Är det någon som har erfarenhet och använt träkompositmaterial på fasaden?
Tacksam för tips
Tobbe
Det skulle ge mig en underhållsfri fasad.
Är det någon som har erfarenhet och använt träkompositmaterial på fasaden?
Tacksam för tips
Tobbe
Hej Toreric
Jag beställde prover från dem och blev lite besviken på både attityd på säljare och själva materialet.
Deras plankor är tvåfärgade (något man inte nämner) och samtidigt som de säger att dessa inte bleks av solen så fick jag svaret att den ena färgen bleks så man inte ser att de är tvåfärgade efter ett tag. Dessutom finns inga bra avdelare och lister vilket betyder att man ändå måste blanda in trå och målning. Dessa skivor expanderar ganska mycket så stora glipor krävs vid montering!
Jag valde istället PVC-fasad som enligt mig själv ser jättebra ut och som har 20 års garanti samt en förväntad livslängd på 60 år utan underhåll.
Även om heimlaga är skeptisk så finns det PVC-fasader och PVC-fönster som suttit i över 30 år och fortfarande är underhållsfria.
Att detta skulle betyda "måste bytas ofta" är inget som finns någon källa på och känns mer som ett uttryck än fakta.
Lycka till med din fasad vad du än väljer!
Jag beställde prover från dem och blev lite besviken på både attityd på säljare och själva materialet.
Deras plankor är tvåfärgade (något man inte nämner) och samtidigt som de säger att dessa inte bleks av solen så fick jag svaret att den ena färgen bleks så man inte ser att de är tvåfärgade efter ett tag. Dessutom finns inga bra avdelare och lister vilket betyder att man ändå måste blanda in trå och målning. Dessa skivor expanderar ganska mycket så stora glipor krävs vid montering!
Jag valde istället PVC-fasad som enligt mig själv ser jättebra ut och som har 20 års garanti samt en förväntad livslängd på 60 år utan underhåll.
Även om heimlaga är skeptisk så finns det PVC-fasader och PVC-fönster som suttit i över 30 år och fortfarande är underhållsfria.
Att detta skulle betyda "måste bytas ofta" är inget som finns någon källa på och känns mer som ett uttryck än fakta.
Lycka till med din fasad vad du än väljer!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det någon överliggare i den här väggen?
Fönster & Dörrar -
Någon som vet vad det här är för FTX aggregat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som kan rekommendera en bra takläggare i Norrtäljeområdet?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad