2 585 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Är det någon som använder luftrenare i taket?
Hallå,
Jag har sett dessa 2-stegs luftrenare från Record Power, WEN, Rutlands, Carbatec etc som är väldigt snarlika i prisspannet runt 1500-2000kr.
Är det någon som använder någon av dessa (eller liknande)?
Jag lade nyligen en beställning på en Rutlands (billigast) för att ta det damm som hamnar i luften som spånsug/grovdammsugare inte lyckas snappa upp.
Jag har sett dessa 2-stegs luftrenare från Record Power, WEN, Rutlands, Carbatec etc som är väldigt snarlika i prisspannet runt 1500-2000kr.
Är det någon som använder någon av dessa (eller liknande)?
Jag lade nyligen en beställning på en Rutlands (billigast) för att ta det damm som hamnar i luften som spånsug/grovdammsugare inte lyckas snappa upp.
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Jag har en sådan här http://www.axminster.co.uk/jet-afs-1000b-air-filtration-system-310481 sedan fem år tillbaka. Den hänger i taket ovanför justersågen. Luftrenaren gav efter en tids användning en klar minskning av det finaste dammet på alla öppna ytor. Dessutom kan man se på filterna vad det är man slipper andas in. En sådan luftrenare rekkomenderas således.
Om jag inte minns fel så gjorde tidningen Fine Woodworking en test av cirkulationsluftrenare för ett antal år sedan. Där visade man med hjälp av mätningar att luftrenaren hade en positiv effekt ur hälsosynpunkt.
Om jag inte minns fel så gjorde tidningen Fine Woodworking en test av cirkulationsluftrenare för ett antal år sedan. Där visade man med hjälp av mätningar att luftrenaren hade en positiv effekt ur hälsosynpunkt.
Har sneglat på ett sådant där Jet-aggregat ifrån Axeminster länge och nästan beställt det flera gånger. Kul att höra åsikter ifrån någon som skaffat ett! Hur ofta behöver du byta filer och har du hittat något billigt ställe att köpa dem ifrån?
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Jag brukar dammsuga det yttre filtret med jämna mellanrum. Då behöver man inte byta så ofta. Tid mellan byten beror ju på hur mycket man kör aggregatet. Svårigheten är att avgöra när man skall byta. Har för mig att det finns en tråd på forumet där man utreder detta. Man skulle mäta hur lång tid ett A4ark satt kvar när man stängde av fläkten tror jag. Jag byter årligen i och med dammsugningen. Det inre filtret kan man blåsa ur försiktigt med tryckluft. Har nog bara bytt det en gång.
Filter kan man köpa hos alla som säljer luftrenare, Axminster, Swedendro, Rutlands m fl. man får jämföra pris, andra inköp samtidigt som påverkar fraktkostnad mm. Nåt billigt ställe finns inte. Däremot verkar alla aggregat av Jets typ var ungefär lika stora så filtren är utbytbara.
Filter kan man köpa hos alla som säljer luftrenare, Axminster, Swedendro, Rutlands m fl. man får jämföra pris, andra inköp samtidigt som påverkar fraktkostnad mm. Nåt billigt ställe finns inte. Däremot verkar alla aggregat av Jets typ var ungefär lika stora så filtren är utbytbara.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden