Hej!
Köpte denna vägglampa med följande armatur från en lampbutik online som tillverkar i Italien. Om jag tolkar armaturen rätt (är verkligen ingen expert) så kräver den fast installation. Jag skulle hellre koppla en stickkontakt till den så att jag kan använda ett vanligt vägguttag. Vet dock inte ens om det är möjligt?
Tack på förhand,
Marit
Köpte denna vägglampa med följande armatur från en lampbutik online som tillverkar i Italien. Om jag tolkar armaturen rätt (är verkligen ingen expert) så kräver den fast installation. Jag skulle hellre koppla en stickkontakt till den så att jag kan använda ett vanligt vägguttag. Vet dock inte ens om det är möjligt?
Tack på förhand,
Marit
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det går absolut, även om tillverkaren kunde ha konstruerat sin lampa betydligt bättre.
Du ska ha en jordad stickpropp med kort sladd. Det finns hos de flesta handlare som t.ex Clas. Anslut sladden i de toppklämmor som syns på bild.
Edit: Ändrar mitt svar. Nej, inte sladd för "vanligt vägguttag", endast lamputtag där armaturen är monterad över lamputtaget.
Du ska ha en jordad stickpropp med kort sladd. Det finns hos de flesta handlare som t.ex Clas. Anslut sladden i de toppklämmor som syns på bild.
Edit: Ändrar mitt svar. Nej, inte sladd för "vanligt vägguttag", endast lamputtag där armaturen är monterad över lamputtaget.
Redigerat:
Sen får du väl klura på hur du ska hänga upp den. Blir nog rätt trångt och saknas nu något att kroka i. Men det är bara mekniskt.
Det är bara att lossa bygeln, lägga en kloss emellan vid varje skruv ( skapar en glipa så kabeln kommer igenom) och sedan skruva upp bygeln.S Svante Svenson skrev:
Därefter sätter man dit lampan i bygeln.
Nu kommer jag delvis gå emot Bo, gör det extremt sällan, men jag misstänker att han missuppfattat inlägget.
Nej, du kan inte sätta ett sladdställ med schukostickpropp (för att använda vägguttag utanför armaturen), två anledningar,
Dels finns det ingen dragavlastning för sladdstället/anslutningskabel.
Dels finns det ingen kabelgenomföring i armaturfoten.
Nej, du kan inte sätta ett sladdställ med schukostickpropp (för att använda vägguttag utanför armaturen), två anledningar,
Dels finns det ingen dragavlastning för sladdstället/anslutningskabel.
Dels finns det ingen kabelgenomföring i armaturfoten.
Tack för era svar!
Tolkar senaste svaret som att det jag var ute efter inte är möjligt (alltså koppla sladd till ett vanligt vägguttag - se bild för referens vad jag menar. Var inte så tydlig med det i början kanske).
Tolkar senaste svaret som att det jag var ute efter inte är möjligt (alltså koppla sladd till ett vanligt vägguttag - se bild för referens vad jag menar. Var inte så tydlig med det i början kanske).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jodå, det var jag som läste dåligt..
Den armaturen är gjord för att placeras över ett rörutlopp eller dosa.
Men den är inte speciellt svår att bygga om. Du behöver borra ett hål i sidan och montera t.ex en sån här
https://www.clasohlson.com/se/Nippel--muttermix-10-mm/p/32-3424
Den armaturen är gjord för att placeras över ett rörutlopp eller dosa.
Men den är inte speciellt svår att bygga om. Du behöver borra ett hål i sidan och montera t.ex en sån här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.clasohlson.com/se/Nippel--muttermix-10-mm/p/32-3424
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
balkonggolv med 45x95 regel, är det möjligt?
Altan & Uteplats -
Är det möjligt att ta bort vitlack från ett Malmstenbord?
Möbelsnickeri -
Hur är det möjligt att 2 datorer drar mindre än 1?
El -
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Badrum -
Flytta garageporten – är det möjligt och vad krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus