Jag tänkte bygga en pergola och har hämtat skogsindustriernas pdf-fil om hur det går till. De rekommenderar antingen att man kör ner stolpen 60 cm i marken och fyller upp med betong, eller att man köper färdiga plintar.

Efter vad jag hittar går det åt cirka 4 säckar torrbetong per stolpe! Kan det stämma? Verkar vansinnigt mycket (nästan 100 kilo). En säck verkar kosta 80 kronor, det blir 320 kronor per stolpe.

Blir det inte mycket billigare att köpa plintar? Och enklare? Eller har jag tänkt helt fel?

Tack för svaret! Är denna grovbetong sådan som måste blandas till i cementblandare eller stor bytta? Jag tycker att det verkar så smidigt med sådan man häller direkt i hålet och vattnar.

Blanda i ngn form av plastkar. STOR hink kan gå.
Finns ofta att köpa för en billig peng.
Har själv använt skottkärran ibland, men gör ren den genast annars bränner det fast.

Om du kommer ner med plintarna är det mycket smidigare (och billigare) än att gjuta själv.
Är det en pergola så kommer det med all säkerhet räcka med plintar.
Se till att du tar plintar med två plattjärn och inte de med en balksko på "pinne".

/sponken

Aha, man gjuter alltså mest själv när det gäller riktigt stora byggen? Då börjar det klarna, jag är inte särskilt insatt i sådant här (dimensionering osv). Tack för tipset på modell, jag vet vilken du menar. Ska komma ihåg det.

En färdig plint inkl färdig ställbar balksko kostar ront 130 kr på Bauhaus och då slipper du blanda. Om du köper två säckar+ papprör och balksko så blir nog det lika dyrt . Gräv ur släng i lite singel i botten och lägg i en trädgårdsplatta som ca 30x30 .Då har du en bra yta som du kan ställa plinten på och en större yta att fördela laste på.

Tack för tipset! Vi har massor av gamla trädgårdsplattor vi inte vet vad vi ska göra med :)

Om du borrar hålet får du en stabil betongpelare.
Om du gräver och lägger ner färdig plint eller kör ner ett rör så får du betong-konstruktioner som vickar fram och tillbaka.
En borrad plint behöver inte lika mycket betong.

Tack BAS. Först satt jag som ett frågetecken, men nu har jag beställt en skurupsborr. Det här ska bli spännande!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.