7 505 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Är det lönsamt med batterier till solceller?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Svar nej.
Batterier är inte lönsamma för en privatperson om man inte säljer styrning av batteriet som till stödtjänster.
Detta är dock inte OK med det gröna avdraget enl skatteverket.
(dvs om du köper batterier till dubbla priset (dvs utan grönt avdrag) så är det OK för skatteverket)
Detta med stödtjänster har fram till typ 1Jan inte varit 100% uttalat av skatteverket... så vi får se var det hamnar.
Så de som "behöver" batterier idag är de som bor i områden med frekventa strömavbrott (snö, storm etc etc) och kan köra batteriet i ö-drift.
Resten av oss kan bara glömma det, till dess priserna halverats eller skatteverket ändrar sig.
Detta är dock inte OK med det gröna avdraget enl skatteverket.
(dvs om du köper batterier till dubbla priset (dvs utan grönt avdrag) så är det OK för skatteverket)
Detta med stödtjänster har fram till typ 1Jan inte varit 100% uttalat av skatteverket... så vi får se var det hamnar.
Så de som "behöver" batterier idag är de som bor i områden med frekventa strömavbrott (snö, storm etc etc) och kan köra batteriet i ö-drift.
Resten av oss kan bara glömma det, till dess priserna halverats eller skatteverket ändrar sig.
Om ett eller två år kommer man knappt att få betalt för stödtjänster.
Finns faktiskt data för detta påstående eller baserar du det mer på den anekdotiska evidensen som cirkulerar här, typ ”det byggs så många stora kommersiella parker just nu”?B boohoo skrev:
Det är en seriös fråga.
Jag baserar det på vetskapen om hur många och stora batterianläggningar som byggs och planerar att byggas. De kommer att mätta marknaden. Då blir priset på gränsen där det är lönsamt för de kommersiella aktörerna, som inte har en mellanhand som ska ha betalt.
Ja det är ju helt klart ett argument som talar emot att satsa på stödtjänster som privatperson. Att samhället i högre och högre utsträckning förlitar sig på oförutsägbara energikällor är istället ett argument för.
Jag är som sagt nyfiken på om ersättningen de facto är i en neråtgående trend. Jag har nyligen läst här på BH att en användare upplevde lägre-än-förväntad ersättning, vilket från leverantörens sida förklarades med en temporär ”utspädningseffekt” (glömt trådens namn). Om jag förstod fenomenet rätt så menade dom att dom ej hunnit handla upp tillräckliga volymer gentemot SK, så fler kunder ”fick dela på kakan”.
Hur detta förhåller sig till verkligheten har jag ingen uppfattning om, men tar gärna emot observationer från faktiska användare av dessa stödtjänster i ren nyfikenhet.
Jag är som sagt nyfiken på om ersättningen de facto är i en neråtgående trend. Jag har nyligen läst här på BH att en användare upplevde lägre-än-förväntad ersättning, vilket från leverantörens sida förklarades med en temporär ”utspädningseffekt” (glömt trådens namn). Om jag förstod fenomenet rätt så menade dom att dom ej hunnit handla upp tillräckliga volymer gentemot SK, så fler kunder ”fick dela på kakan”.
Hur detta förhåller sig till verkligheten har jag ingen uppfattning om, men tar gärna emot observationer från faktiska användare av dessa stödtjänster i ren nyfikenhet.
Det är säkert en anledning till att det blev lägre. Det kan de lösa. De vill nog inte prata högt om en framtid där ersättningen går i botten utan att de kan påverka det.
Behovet av frekvensreglering kommer inte att öka i närheten av så mycket som mängden batterier ökar. Batterierna kommer huvudsakligen att användas för att köpa och sälja el. Den marknaden kommer sannolikt inte att påverkas alls lika mycket. Men den är inte alls lika lönsam som frekvensreglering i dag.
Behovet av frekvensreglering kommer inte att öka i närheten av så mycket som mängden batterier ökar. Batterierna kommer huvudsakligen att användas för att köpa och sälja el. Den marknaden kommer sannolikt inte att påverkas alls lika mycket. Men den är inte alls lika lönsam som frekvensreglering i dag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det lönsamt att behålla min gamla värmepump?
Värmepumpar -
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Värmepumpar -
När är det lönsamt att sälja solel
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snabba affärer, är det sååå lönsamt för mäklarna....
Köpa & Sälja hus -
Går det att få lönsamt? Hur ställs det då in?
Ventilation