K krillan skrev:
Att det verkar vara så svårt att förstå… Ibland finns det, av olika anledningar, inte möjlighet att montera dosor för infällda uttag bakom ugnen och då monterar elektrikern utvändiga uttag. Problemet är att utrymmet bakom en inbyggnadsugn är för litet så monteras uttagen där kommer inte ugnen bottna i skåpet därav monteras uttagen på en bräda under skåpet. Matande kabel ska vara så lång att det är möjligt att ta fram brädan med uttagen utanför skåpen för att t.ex. kunna byta ett av uttagen utan att riva bort köksinredningen.
Får inte uttaget plats så får man sätta en dosa och göra en fast inkoppling. Och en dosa infälld eller utanpåliggande brukar alltid få plats för ugnar brukar inte ha en helt slät baksida och det brukar även finnas utrymme över ugnen. Man vill ju ha en luftspalt så att "kylluften" kan passera mellan ugn och skåp.

tommib
PM Flex HiSpeed hade förut blå rand för 20 mm rör så det kan det absolut vara. Här är en bild på 16 mm varianten från eldirekt.se
pm_easyflow_150__15394.jpg
Rent allmänt, om man tittar på dimensionerna på uttagen och slangen samt klammern så talar det emot att det skulle vara ett ytterrör för PEX. De är minst 25 mm och det stämmer dåligt med hur det ser ut jämfört med uttagen. Däremot passar ett 20 mm rör in bra både utseendemässigt i bilden och för den typen av grupp (om det hade varit bra förlagt då). Skruvklammer finns iofs för 22-26 mm men det är väldigt osannolikt att det skulle röra sig om den.

Tittar man på perilexuttaget där slangen och kabeln går in så är det väldigt snygga halvmånar urklippta vilket skvallrar om en klipptång. Det talar mot hempulare (även om jag iofs äger en klipptång). Jag håller också med l_s_a om att det absolut inte är osannolikt att det där skulle lämnats av en hantverkare.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Regelryttarna kan såklart hitta fel i allt. I praktiken fungerar såklart sånt här också och jag är 100% säker på att avsteg sker hela tiden även av superelektriker. Ibland blir det bara ingen rim och reson i att göra allt 100% rätt bara för extrem regelefterlevnad.
Skulle vara kul att se forumelektriker arbeta på byggen som Mall of scandinavia där allt är tveksamt från början till slut. Vad skulle hända där? Skulle de gå hem i protest eller ? Bror min jobbade där och isolerade rör och han kan berätta hur mycket sjuka grejer som helst.......

• Gilla
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Regelryttarna kan såklart hitta fel i allt. I praktiken fungerar såklart sånt här också och jag är 100% säker på att avsteg sker hela tiden även av superelektriker. Ibland blir det bara ingen rim och reson i att göra allt 100% rätt bara för extrem regelefterlevnad.
Skulle vara kul att se forumelektriker arbeta på byggen som Mall of scandinavia där allt är tveksamt från början till slut. Vad skulle hända där? Skulle de gå hem i protest eller ? Bror min jobbade där och isolerade rör och han kan berätta hur mycket sjuka grejer som helst.......
Det handlar väl inte om att kunna använda "udda" matr. och att det blir OK, utan om att det är billigare, snabbare och enklare att använda det "standard matr" som finns hos grossisten så varför hålla på och strula med udda saker.

E elmont skrev:
Det handlar väl inte om att kunna använda "udda" matr. och att det blir OK, utan om att det är billigare, snabbare och enklare att använda det "standard matr" som finns hos grossisten så varför hålla på och strula med udda saker.
Fast nu var det ju inte bara materialvalet antar jag? Det pratas ju även om att den rent tekniskt inte är fast förlagd?

E elmont skrev:
Får inte uttaget plats så får man sätta en dosa och göra en fast inkoppling. Och en dosa infälld eller utanpåliggande brukar alltid få plats för ugnar brukar inte ha en helt slät baksida och det brukar även finnas utrymme över ugnen. Man vill ju ha en luftspalt så att "kylluften" kan passera mellan ugn och skåp.
E elmont skrev:
Kan du ange Enr och berätta vart man kan köpa flexröret, jag har letat en stund men hittar inga flexrör för el som ser ut som på bilden.
PM Flex Easyflow. Smidig vp slang för infällnad i vägg. Godkänd för ingjutning (eldirekt.se)

M mojjen skrev:
PM Flex Easyflow. Smidig vp slang för infällnad i vägg. Godkänd för ingjutning (eldirekt.se)
Nu är det ju inte den flexslangen som visas på bilden, så vitt jag kan se är slangen på bilden vit/mjölkig.

tommib
Jag har haft någon slang från PM flex som var väldigt lik den vi ser i bild. Det kan ju vara en äldre installation där produkten har utgått. Bilden är lite för lågupplöst och dålig för att kunna dra säkra slutsatser men jag tror att mjölkigheten är en effekt av blixten som använts. För mig är slangen grå (med blå rand).

Det blir svårt att komma till någon konklusion om detta i avseendet hempul eller inte men jag tror absolut inte att det måste vara ett hempul (och att det då skulle röra sig om en ytterslang till ett RiR-system).

Jag tror inte heller att TS är den stolta ägaren av installationen på bild utan att den kommer från något annat ställe (anges i trådstart).

Kontentan är i alla fall att om inte plankan är fastskruvad i golvet så är det inte ok. Däremot kommer det säkert att fungera helt utan anmärkning under kökets hela livslängd.

• Gilla
AndersSt och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu är det ju inte den flexslangen som visas på bilden, så vitt jag kan se är slangen på bilden vit/mjölkig.
Bilden visar ju 16mm slangen, men beskrivningen säger att blå rand gäller för 20mm.
Jag tycker absolut inte att TS bild visar på en vit mjölkig slang. Tvärtom grått i topparna, och ljust inne i räfflorna, vilket ju blir normalt när den böjs.
Den enda RIR jag hittade med bara ett blått rör var aquapipe från Uponor, den är helt kritvit, så den vågar jag påstå att det inte är. Jag satsar mina aktier på PM Flex 20mm :)

Om det nu faktiskt inte är möjligt att ha spisuttaget på någon vettig, mer normal plats. Men vill ha det åtkomligt, så hade man ju kunnat sätta fast plankan, i upprätt läge innanför sockeln till köksskåpet. Det hade blivit en fast förläggning, och allt åtkomligt. Även det skulle nog andas hempul.

H hempularen skrev:
Om det nu faktiskt inte är möjligt att ha spisuttaget på någon vettig, mer normal plats. Men vill ha det åtkomligt, så hade man ju kunnat sätta fast plankan, i upprätt läge innanför sockeln till köksskåpet. Det hade blivit en fast förläggning, och allt åtkomligt. Även det skulle nog andas hempul.
fast även där kan man väl hamna i lägen att man helt enkelt inte når in till väggen utifrån? Det är väl kanske det som är tanken med utförandet i inlägget. Att man ska kunna fiska fram kontakten utan att krångla allt för mycket.

H hempularen skrev:

…och då hade varken ugnen eller spishällens anslutningskabel räckt fram till uttaget. Släpp det här nu. Det är en elslang på bilden och det är på detta sätt man utför installationen när det inte går att montera dosor i väggen.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
En kommentar som inte gäller elen.
Stödbenet verkar felplacerat, det ska stödja bägge skåpen. Nu stödjer det bara det högra.

tommib har koll, förra varianten av highspeed såg ut sådär. Den ersattes för 5-6 år sedan.

M Myresjöhuset skrev:
tommib har koll, förra varianten av highspeed såg ut sådär. Den ersattes för 5-6 år sedan. Finns ju förövrigt färdiga såna plankor från tror det är rutab men man bör ju skruva upp dom på väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.