11 665 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Är det lagligt att ha uttag på en bräda under köksskåp?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Flexslangen skall vara fast förlagd. Så brädan måste (formellt) sitta fast i golvet. Annars är det väl inget formellt fel. Dock uppenbart hempul. Har svårt att tro att en elektriker skulle lämna något sådant efter sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Att det är fel slang tänkte jag inte på. Eller jo jag funderade över färgranden, men kom inte på att det är för vatten.
Den slangen är i så fall inte godkänd för el. Kan ex. ha fel brandegenskaper.
Den slangen är i så fall inte godkänd för el. Kan ex. ha fel brandegenskaper.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Pytt. Det finns många s.k. "hantverkare" (och jag använder termen löst) som skulle lämnat ett sådant arbete efter sig.Kalle B skrev:
Bra hantverkare skulle inte göra det, men det är långtifrån alla på marknaden som är det idag.
Att det verkar vara så svårt att förstå… Ibland finns det, av olika anledningar, inte möjlighet att montera dosor för infällda uttag bakom ugnen och då monterar elektrikern utvändiga uttag. Problemet är att utrymmet bakom en inbyggnadsugn är för litet så monteras uttagen där kommer inte ugnen bottna i skåpet därav monteras uttagen på en bräda under skåpet. Matande kabel ska vara så lång att det är möjligt att ta fram brädan med uttagen utanför skåpen för att t.ex. kunna byta ett av uttagen utan att riva bort köksinredningen.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jo men då bryetr man formellt mot reglerna. FK i rör/slang skall vara fast förlagd. De trådarna är inte avsedda att flyttas runt, som en anslutningskabel.K krillan skrev:Att det verkar vara så svårt att förstå… Ibland finns det, av olika anledningar, inte möjlighet att montera dosor för infällda uttag bakom ugnen och då monterar elektrikern utvändiga uttag. Problemet är att utrymmet bakom en inbyggnadsugn är för litet så monteras uttagen där kommer inte ugnen bottna i skåpet därav monteras uttagen på en bräda under skåpet. Matande kabel ska vara så lång att det är möjligt att ta fram brädan med uttagen utanför skåpen för att t.ex. kunna byta ett av uttagen utan att riva bort köksinredningen.
Sedan är det i praktiken säkert inget verkligt problem. Man lär väl inte dra fram den där brädan vid varje veckostädning.