Hej,
Sitter en sådan i en gipsvägg:
Ena röret ovan fanns inget flexrör kopplat men på det andra fanns det.
Stoppade in en endoskop för att försöka hitta andra ändan på flexröret på vinden för att kunna dra en nätverkssladd igenom.
Hur som helst endoskop sladden var för klen för att "klättra up" allt för mycket så tog hjälp av metal tråd som jag lindade runt endoskopet. Detta lyckades inte heller och när jag drar ut allt så märker jag nu att flexröret sitter 3 CM ovanför kopplingsdosan i väggen.
Hur kopplar jag tillbaka flexröret till kopplingsdosan?
Finns ett smartare sätt att lista ut vart andra ändan på röret är?
En dragfjäder skulle varit bättre verktyg....
Som jag ser det måste jag såga upp gipsväggen för att fixa detta.
Om någon har förslag utan ingrepp på väggen skulle jag bli tacksam.
Sitter en sådan i en gipsvägg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ena röret ovan fanns inget flexrör kopplat men på det andra fanns det.
Stoppade in en endoskop för att försöka hitta andra ändan på flexröret på vinden för att kunna dra en nätverkssladd igenom.
Hur som helst endoskop sladden var för klen för att "klättra up" allt för mycket så tog hjälp av metal tråd som jag lindade runt endoskopet. Detta lyckades inte heller och när jag drar ut allt så märker jag nu att flexröret sitter 3 CM ovanför kopplingsdosan i väggen.
Hur kopplar jag tillbaka flexröret till kopplingsdosan?
Finns ett smartare sätt att lista ut vart andra ändan på röret är?
En dragfjäder skulle varit bättre verktyg....
Som jag ser det måste jag såga upp gipsväggen för att fixa detta.
Om någon har förslag utan ingrepp på väggen skulle jag bli tacksam.
Redigerat:
Öppna upp väggen, hål i röret medans du stoppar in en dragfjäder när du fått igenom tråden sätt tillbaka biten du sågade ur. Ta en rejäl bit så kommer du åt bättre och lagningen blir inte svårare utan lite lättare om biten är några dm. När du har slangändan framme så kan du "spela trumpet" i slangen medans du lejer någon att går runt och lyssna.
Hur öppnar jag väggen?E elmont skrev:Öppna upp väggen, hål i röret medans du stoppar in en dragfjäder när du fått igenom tråden sätt tillbaka biten du sågade ur. Ta en rejäl bit så kommer du åt bättre och lagningen blir inte svårare utan lite lättare om biten är några dm. När du har slangändan framme så kan du "spela trumpet" i slangen medans du lejer någon att går runt och lyssna.
Sågar en fyrkant runt koppling dosan? Aldrig sågat eller lagat gipsväggar..... Tack.
Roligt nog har jag inte färgkoden på väggen heller....
Enda möjligheten att få tag i röret ner till dosan utan att riva väggen, går inte heller att med dragfjäder och försöka kila fast något. För att få till det , så måste du leta reda på andra änden, inga tampar i nu så då är det ett tomt rör/slang någonstans. sen kör man i en dragfjäder ner mot dosan, som tas ut i dosan. Sedan är man en till som håller i fjädern eller låser fast mot rör/slang , sen är det bara att dra i fjäder i dosan lite hårt och ruska på slangen och hoppas att det går in i stosen, sen dra till ordentligt så den fastnar. Ett litet problem finns , varför har den gått ur, inte fastsatt ordentligt och någon tryckt i en fjäder för arr dra och slangen gått ur. Inte troligt att slangen är för kort..
Vilket huvudverk.
Vet ni vad, jag skiter i detta och hittar en annan lösning för ändamålet som var tänkt.
Tänkte utnyttja en redan dragen flexslang men det sket sig så klart, sen kan det väldigt mycket vara så att flex röret går bara fram till nästa kopllingsdosa där el finns dragen och då är det hela meningslöst ändå.
Kåpan åker på igen och denna kopplingsdosa kan vila i fred.
Fattar aldrig folk som inte dokumenterar sitt arbete, vilken elektriker lixom ritar inte upp skiten på papper som han har installerat? Helt otroligt.
Vet ni vad, jag skiter i detta och hittar en annan lösning för ändamålet som var tänkt.
Tänkte utnyttja en redan dragen flexslang men det sket sig så klart, sen kan det väldigt mycket vara så att flex röret går bara fram till nästa kopllingsdosa där el finns dragen och då är det hela meningslöst ändå.
Fattar aldrig folk som inte dokumenterar sitt arbete, vilken elektriker lixom ritar inte upp skiten på papper som han har installerat? Helt otroligt.
Såga ur en fyrkantig bit ca 30-40 cm på sidan av dosan men så att du kan komma åt dosans stos och slangen. Skarva slangen och dra i tråden. Laga hålet genom att sätta tillbaka den bit du sågat ut genom att sätta fast några brädbitar på insidan av väggen som får sticka in i hålet en bit och som du fäster med typ gipsskruv. Sätt sedan in den utsågade biten som du skruvar i brädbitarna, spackla och tapetsera.H Hamstraren skrev:Vilket huvudverk.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Gållande färgkoden - ta med biten du sågar bort till en färgbutik så kan dom läsa av färgen. Till och med Bauhaus kan göra det.
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
Ja , 5 min jobb....E elmont skrev:Såga ur en fyrkantig bit ca 30-40 cm på sidan av dosan men så att du kan komma åt dosans stos och slangen. Skarva slangen och dra i tråden. Laga hålet genom att sätta tillbaka den bit du sågat ut genom att sätta fast några brädbitar på insidan av väggen som får sticka in i hålet en bit och som du fäster med typ gipsskruv. Sätt sedan in den utsågade biten som du skruvar i brädbitarna, spackla och tapetsera.