I vintras tog jag bort en gammal draperikarm och monterade en ny dörrkarm. Hålet var ganska stort pga gammal standard, så jag monterade först en regel på varsin sida mot väggändarna och fäste sedan den nya karmen i dessa.
Men, nu i sommar tar nedre delen av dörren emot precis så att den inte går att stänga. Problemet börjar de nedersta cm. Vattenpasset visar en ytterst marginell liten skillnad, men ändock skillnad. Tänker att trä till nya karmar ändå ska ha torkat så pass mycket innan de produceras. Regeln däremot var ju färsk och lite fuktig kändes det som. Har ingen sockel nedtill, så kanske är det en öm punkt då inget håller emot nertill. Upptill håller mittbiten i karmen emot och hindrar kanske såväl karmsidor som reglar att svälla ut där.
Kan karmsidorna eller reglarna jag använde för att fylla ut mellanrummet ha svällt pga värmen och högre luftfuktighet nu i sommar? Eller något annat som hänt? Snap in-gångjärnen är det inget fel på och kan ju bara justeras upp och ner.
Men, nu i sommar tar nedre delen av dörren emot precis så att den inte går att stänga. Problemet börjar de nedersta cm. Vattenpasset visar en ytterst marginell liten skillnad, men ändock skillnad. Tänker att trä till nya karmar ändå ska ha torkat så pass mycket innan de produceras. Regeln däremot var ju färsk och lite fuktig kändes det som. Har ingen sockel nedtill, så kanske är det en öm punkt då inget håller emot nertill. Upptill håller mittbiten i karmen emot och hindrar kanske såväl karmsidor som reglar att svälla ut där.
Kan karmsidorna eller reglarna jag använde för att fylla ut mellanrummet ha svällt pga värmen och högre luftfuktighet nu i sommar? Eller något annat som hänt? Snap in-gångjärnen är det inget fel på och kan ju bara justeras upp och ner.
Om du möter upptill och nertill skiljer sig måtten åt?M marp68 skrev:I vintras tog jag bort en gammal draperikarm och monterade en ny dörrkarm. Hålet var ganska stort pga gammal standard, så jag monterade först en regel på varsin sida mot väggändarna och fäste sedan den nya karmen i dessa.
Så här såg det ut under bygget. Väggen till vänster är lättbetong medan till höger betong som är bärande. Satte alltså reglar på varsin sida för att fylla ut hålet och drog fast karmen i dessa.
På sidan om jag förstår dig rätt. Se bilder. Tror faktiskt att det kanske kan vara regeln som svällt. Och pga att jag inte har någon sockel emellan de nedre karmsidorna, så har reglarna där kunnat expandera utåt och tryckt ut de nedre delarna av karmsidorna. Upptill håller den övre horisontella karmdelen emot och hindrar regeln att expandera och trycka ut de övre karmsidorna. Låter det logiskt? Reglarna verkade lite fuktiga fortfarande som de brukar vara helt färska. Borde ha tänkt på det.T Tompafix skrev:
Ska vänta tills i höst/vinter och se om det går tillbaka. Kanske testa med en sockel nästa sommar och se om det blir någon förändring. Då jag inte vill ha någon sockel vet jag inte riktigt vad jag ska göra. I värsta fall får jag ta isär allt och byta ut reglarna till några som verkligen torkat ut ordentligt först.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Redan gjort. Båda sidorna som ytterst marginellt visar någon halv mm. Tyvärr minns jag bara att det såg tillräckligt bra ut vid montering, då dörrspringan såg bra ut, dörren gick att stänga och jag då också gick på ögonmåttet med vattenpasset.K krill7 skrev:
Att karmarna trycker inåt nedtill vet jag dessutom redan. Frågan är om det är karmsidorna eller de nya reglarna jag monterade dem på som antingen svällt eller rubbats på annat sätt. Eller något annat jag inte tänkt på. Tänker ju också vänta tills i höst och se vad som händer när vädret blir kallare.
Tänkte bara informera alla som vänligt tog sig tid med feedback och tips.
Nu i vinter gick dörren att stänga igen. Det var antingen karmen eller reglarna som den monterades i som hade svällt lite i somras. Då det inte fanns mer marginal att justera nedtill, blir det att ta bort karm och reglar. Sedan ta bort bygglimmet jag använde innan jag skruvade fast reglarna i betongväggarna, och sedan skruva fast dem utan lim. Då vinner jag 5 mm på varje sida, vilket är tillräckligt för att skapa utrymme för justering senare.
Tack igen och gott nytt år
Nu i vinter gick dörren att stänga igen. Det var antingen karmen eller reglarna som den monterades i som hade svällt lite i somras. Då det inte fanns mer marginal att justera nedtill, blir det att ta bort karm och reglar. Sedan ta bort bygglimmet jag använde innan jag skruvade fast reglarna i betongväggarna, och sedan skruva fast dem utan lim. Då vinner jag 5 mm på varje sida, vilket är tillräckligt för att skapa utrymme för justering senare.
Tack igen och gott nytt år