35 665 läst ·
108 svar
36k läst
108 svar
Är det helt ute att välja spis istället för häll till nytt kök?
@Bluenose Vi kikar på Gorenje Classic som du visade bild på. Killen i affären sa att den tar lång tid på sig att bli varm då den går på vanlig kontakt så han rådde oss att välja häll för att få en snabbare spis. Några tankar och erfarenheter om hans påstående? Vad hade du innan?
TS> Vi överväger oxå spis för att vi tyckte det skulle passa bättre till vårt sekelskifteshus, men å andra sidan har jag kommit på att så var ju även vedspisen inbyggd... Välj det DU gillar.
Lite mer att tänka på när man väljer spis eller häll, förutom design och utseende ;
https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edit
https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edit
Hade jag byggt nytt kök hade det blivit häll+ugn. Klart snyggare + att man beroende på planlösning kan få ugnen upphöjd. Nu var köket byggt för traditionell spis, så det blev det som köptes nytt när det behövdes. Inte riktigt lika estetiskt, men det beror mest på att det saknas en sockel som matchar resten av köket (spisen är svart, köket är vitt). Men tänker testa att trycka dit en sockel med dubbelhäftande tejp på spisen och se om det gör det lite mer enhetligt.
Spis eller häll+ugn är väl som många redan sagt en fråga om funktion och individuellt behov och inte om det är på modet nu eller ej Vi hittade inte en enda spis eller häll+ugn som uppfyllde alla våra önskemål så vi tog det näst bästa när vi renoverade köket för 1,5 år sedan (enda som "fattas" på spisen är en avlång platta för våra ovala grytor). Vreden är superlätta att plocka bort och göra rent, skulle bli galen av att ha touchkontroller.
Har bekanta som har gasspis med elektrisk ugn. Gasplattorna fungerar felfritt men ugnen har de fått laga (dyrt) två gånger och nu letar de efter något annat. Antagligen helelektrisk spis eller gasspis där även ugnen går på gas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bekanta som har gasspis med elektrisk ugn. Gasplattorna fungerar felfritt men ugnen har de fått laga (dyrt) två gånger och nu letar de efter något annat. Antagligen helelektrisk spis eller gasspis där även ugnen går på gas.
Har en 70 cm femplattors gashäll från IKEA som funkar utmärkt. Ville ha wok och det får man bara med gas.
Bytte munstycken för att få önskad effekt.
Ugnen finns ingen anledning att driva med gas. Där valde vi inte utifrån finesser man klarar sig utan, valde istället den 60 bred inbyggda som hade störst innermått. Varmluftsugn Elux blev det.
Bytte munstycken för att få önskad effekt.
Ugnen finns ingen anledning att driva med gas. Där valde vi inte utifrån finesser man klarar sig utan, valde istället den 60 bred inbyggda som hade störst innermått. Varmluftsugn Elux blev det.
Vi valde en gasspis med elektrisk ugn. Tycker om att kunna kontrollera värmen under grytan och det tycker jag att man gör lättast med gas. Sedan att man jobbar i ett restaurangkök i mitt jobb gjorde det lätt och välja gas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte för att jag är ungdom men, touchskärm kan vara en bra nödlösning när det inte finns plats för fysiskt tangentbord och mus, t ex på en mobil. Men i t ex bilen och på spisen så är riktiga fysiska reglage som ger haptisk feedback, klart överlägsna touck-kontroller eftersom dessa kan manövreras utan att behöva titta på reglaget, iförd handskar/grillvante. Detta medför att man kan fokusera på körningen/matlagningen, istället för reglagen.KnockOnWood skrev:
Som tidigare nämnts, det är billigare att bygga touch-kontroller jämfört med riktiga reglage. Det är den stora anledningen till att dom tyvärr blir allt vanligare.
Det finns amerikansk standard som är 30" vilket blir ungefär 76cm. Lämpligt skåpsmått är då 80cm och lite snickrande. Dom är då lite högre, 72cm om jag inte missminner mig.Cujo skrev:
Bertazzoni
Gaggenau
Wolff
Säkert några flera som jag missat.