2 351 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Är det här svartmögel eller bara gammal upptorkad vattenskada
Som rubriken lyder, är det här svartmögel? När jag försöker googla så tycker jag att svartmögel ser mer prickigt ut och utspritt. Värt att påpeka är att det här är ett hus från 1850-talet med mycket troligt orginalstockarna kvar. Varit bl.a. sticketak vilket syns pågrund av alla spikar.
Det mörka i spånet vad kan det vara?
Och om det skulle vara en pågående läcka, borde jag inte märkt det nu isåfall?
Vi rev väggen på undervåningen vid ungefär samma ställe för 4 år sedan pga av läcka från rör och då upptäcktes en gammal vattenskada i väggen men den var torkad och torr enligt besiktningsmannen
Tänker om det kan vara något som hör ihop.
Jag kommer inte åt för att se om det är fuktigt, krypvind.
Det mörka i spånet vad kan det vara?
Och om det skulle vara en pågående läcka, borde jag inte märkt det nu isåfall?
Vi rev väggen på undervåningen vid ungefär samma ställe för 4 år sedan pga av läcka från rör och då upptäcktes en gammal vattenskada i väggen men den var torkad och torr enligt besiktningsmannen
Tänker om det kan vara något som hör ihop.
Jag kommer inte åt för att se om det är fuktigt, krypvind.
Det är också ovanför badrum så kan ju hända att det är fukt inifrån som påverkar…
Brukar spån bli mörkt eller är det från ovanstående takstock?
Ingen som har någon åsikt?
Var ju ingen jättebra bild, någon expert på svampangrepp kan säkert redogöra i detalj för vad vi ser på bilden, men jag skulle påstå att det är typiskt så där det kan se ut när träet blivit surt upprepade gånger, dvs. orsaken är läckage. Man kan väl säga så mycket som att det måste pågått en tid, men om det är gammalt, "nytt" eller pågående tror jag inte man kan avgöra, åtminstone inte utifrån en bild.
Det är inte säkert att man märker att det läcker. Dels kanske det bara läcker vid väldigt särskilda omständigheter, t.ex. när kraftig vind ligger på åt ett visst håll. Dels kan spånet suga upp litervis med vatten innan det rinner vidare ner någonstans där det märks. Peta dit ett tråg under, t.ex. en djup plåt, och kolla lite då och då efter kraftigt regn. Eller skicka upp en gubbe på taket och spola med vattenslang och kolla om det börjar droppa någonstans.
Det är inte säkert att man märker att det läcker. Dels kanske det bara läcker vid väldigt särskilda omständigheter, t.ex. när kraftig vind ligger på åt ett visst håll. Dels kan spånet suga upp litervis med vatten innan det rinner vidare ner någonstans där det märks. Peta dit ett tråg under, t.ex. en djup plåt, och kolla lite då och då efter kraftigt regn. Eller skicka upp en gubbe på taket och spola med vattenslang och kolla om det börjar droppa någonstans.
Det är ju ett väldigt gammalt hus och någon gång eller under en längre period har det varit fuktigt och svamp har vuxit till. Det viktigaste är ju att se till att det är torrt nu. Och varför inte byta ut den där längsgående regeln där man ser svamppåväxt. Den lär inte ha mycket bärighet.
Vilken menar du?Claes Sörmland skrev:
Menar du timmerstocken, i nock, den är inte mörk, bara skugga och bark.
Eller menar du råspnten? Jag är inte säker på att det är mögel är ni det?
Eller menar du råspnten? Jag är inte säker på att det är mögel är ni det?
Jag funderar på om det kan vara inifrån, under är det ett badrum. Att varm luft stiger upp, det blir kondens och fuktigt på vind taket. Just nu är taket ute snöfritt förutom just över den aktuella delen, vilket kan beror på att snön smälter till is och svårare att glida av taket vad tror ni?
Omöjligt är det väl inte, svårt att få den uppfattningen utifrån bilden. Men man tycker att spånet i så fall borde tagit första smällen. Att du får isbildning just där antyder förvisso att du har ett lokalt värmeläckage, vad är din teori där?L Lillamyran skrev:
Jag har snedtak i badrummet, men du har rätt borde vara sågspånet som tar det, för snedtaket i badrummet går utanför vinden så att säga.C cpalm skrev:
Men det är mörkt i sågspånet också, jag kan inte ta mig in där för det är en halv meter sågspån, och jag har ingen aning hur underlaget är. Jag har bara en inspektionslucka inifrån huset att titta upp på vinden
Jag tänkte på stocken. Är det ingen svamp där så är det inte. Jag har bara ett otydligt foto att titta på.L Lillamyran skrev:
Råsponten tycks ju ha påväxt. Skulle den inte ha det skulle det nästan vara märkligt i ett så gammalt hus. Det räcker ju men en takläcka, eller en period av uppträngande fuktig luft från bostaden och otur med höstvädret så blir det lite påväxt. Det hela bygger på med åren.
Du får lägga ut plank mellan bjälkarna och åla dig in om du vill undersöka det närmare.L Lillamyran skrev: