Hej! Har en villa byggd 1938 och har inte varit uppe på vinden på ett tag tog en kik idag och kände en skogs lukt när jag kom upp och såg sedan att det inte såg bra ut jämte murstockens ena sida. Hur illa är detta och vad kan det vara för typ av mögel?

Skickar med bild på det här och jätte tacksam för hjälp.

• Mögel och skadad isolering på vinden vid murstock i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulaktig isolering intill fuktfläckade ytor på vinden, potentiell mögelbildning nära murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå. Är taket bytt sedan 1938? Det ser ut som ett läckage utifrån :(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå. Är taket bytt sedan 1938? Det ser ut som ett läckage utifrån :(
Taket är faktiskt bytt för ungefär 20 år sedan och ser fint ut med betong pannor men jag antar att det läcker in längs murstocken

L Lukanes123 skrev:
Taket är faktiskt bytt för ungefär 20 år sedan och ser fint ut med betong pannor men jag antar att det läcker in längs murstocken
Bra. Ja, leta läckor direkt! Det kan även smita upp fuktig luft från boendeytorna men det brukar inte se så hemskt ut :(

• Gilla
Lukanes123
  • Laddar…
Bra. Ja, leta läckor direkt! Det kan även smita upp fuktig luft från boendeytorna men det brukar inte se så hemskt ut :(
Det ska jag göra kan detta saneras om man skulle stoppa läckage?

Här är en liten video med.

L Lukanes123 skrev:
Det ska jag göra kan detta saneras om man skulle stoppa läckage?
Vet ej. Ev kan råsponten vara rutten på vissa ställen :(

Skaffa en fuktmätare för ett par hundralappar och mät, så kan du lite lättare avgränsa var värdena är högst och var det är friskt.

Är råsponten målad eller behandlad på något annat sätt?

• Gilla
Lukanes123
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Skaffa en fuktmätare för ett par hundralappar och mät, så kan du lite lättare avgränsa var värdena är högst och var det är friskt.

Är råsponten målad eller behandlad på något annat sätt?
Tack för tips såhär ser övriga vinden ut.

Vet ej. Ev kan råsponten vara rutten på vissa ställen :(
Om du ser videon där så är så ser ju den längst upp mot murstocken inte så bra ut

L Lukanes123 skrev:
Om du ser videon där så är så ser ju den längst upp mot murstocken inte så bra ut
Svårt att se på det hackiga filmklippet. Det verkar dock vara svart ganska långt ner mot takfoten på fler ställen. Stämmer det?

All mögel dör av att spraya på outspädd KLORIN!
Kan behöva göras om efter nåt år, om inte orsaken till möglet åtgärds....
//Uffe

Försök att hitta läckaget absolut först.

Det är inte lönt att göra något innan det får en chans att torka.

Sen tycker jag personligen att det ser ut som externt läckage. Då det är så koncentrerat.

Om du inte har ett hål rakt under från boendeplan. Men det ser rejält fuktigt ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.