Hej! Är detta en ofarlig eller farlig koppling på taklampa? Lampan är ojordad med dubbel blå och dubbel svart till en sockerbit sedan har jag köpt en ny stickpropp som är jordad där den jordade är klippt. Sedan ansluts den till ett takutag som jag inte vet men tror är jordat. Vinner jag något att sätta eltejp på den jordade kabeln?
Tacksam för hjälp.
Tacksam för hjälp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Oerhört seriöst av dig, nära på överdrivet....henrik erikson skrev:
Jag höftar nu och påstår att 99,9% av alla hade bara pluggat i den exact så som du kopplat nu och sen aldrig ägnat det minsta eftertanke, o det hade i 99,9% av fallen fungerat hur bra som helst.....
Ser inte ut att vara mer jobb än att byta kopplingsplinten mot en dubbelisolerad grenkoppling, typ en sån här (och stickproppen byts med fördel till en ojordad):henrik erikson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/forgreningsbox-1-2-2000051945
Under förutsättning att lamphållarna håller dubbelisolerad standard.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
Det var inget vidare klokt inlägg. Du gör det vanliga misstaget att tro att om lampan lyser så är allt i sin ordning. Så är det inte. Lampan behöver också hålla den säkerhetsnivå som krävs idag.K Kasken skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
Jag ser för lite av lampan för att kunna säga något. Några helhetsbilden vore bra. Hur är lampan tänkt att fästas mot taket? Hör sockeln över lamputtaget på bild ihop med denna armatur? Har armaturen ett hölje I metall?henrik erikson skrev:
Hej! Är detta en ofarlig eller farlig koppling på taklampa? Lampan är ojordad med dubbel blå och dubbel svart till en sockerbit sedan har jag köpt en ny stickpropp som är jordad där den jordade är klippt. Sedan ansluts den till ett takutag som jag inte vet men tror är jordat. Vinner jag något att sätta eltejp på den jordade kabeln?
Tacksam för hjälp.
Om den har E-sockel för glödlampa så ska du använda LED idag. Annars behövs värmeisolering av sladden.
Du har givetvis rätt i sak, men.....Bo.Siltberg skrev:
Runt om i vår värld lär det sitta hundratals miljoner taklampor som är inkopplade på ett sätt som inte uppfyller våra "säkerhetsnivåer", o jag väljer att hålla kvar vid tidigare nämnd siffra att 99,9% av alla dessa bara sitter där o lyser fint år ut och år in, utan att det leder till några katastrofer.
Lampan i TS hade också såvitt jag förstått det även uppfyllt nödvändiga säkerhetskrav i nuvarande skick om den hängdes upp vid ett takuttag utan jordning.
Då frågar jag mig på vilket sätt säkerheten påverkas negativt av att det nu råkar sitta ett jordstift i det aktuella uttaget.
I ett rum som har ojordade uttag så får det inte finnas något som har koppling till skyddsjord eller sann jord. Rummet ska vara byggd efter principen "isolerad miljö".K Kasken skrev:
Finns det skyddsjord eller annan koppling till sann jord så är inte rummet någon "isolerad miljö" utan då ska alla apparater mm vara utformad efter någon av de andra skyddsklasserna klass 1 (skyddsjordad), klass 2 (dubbelisolerad) & klass 3 (SELV (skyddstransformator med högst 50V AC eller 120V DC)).K Kasken skrev:
Alla skyddsmetoder bygger på att det är minst två skyddsbarriärer som måste fallera för att det ska bli farligt.
Men om man har en gammal klass0-armatur i ett rum med skyddsjord så har redan ena skyddsbarriären fallerat och det återstår bara en barriär innan det blir farligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 125 inlägg
Det är fullständigt irrelevant för TS fråga att det finns installationer (utomlands) som inte uppfyller våra krav. Det är ingenting du ska försöka motivera TS att ta efter.K Kasken skrev:
Det är också fullständigt irrelevant.K Kasken skrev:
Det får du visa en källa på, om du råkar ha sann statistik över tillbud världen runt.K Kasken skrev:
Demmpa har förklarat det för dig. Det är förvånande att du ger råd då du saknar kunskap om grundläggande principer för skydd mot elchock som vi tragglar i var och varannan tråd på forumet.K Kasken skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Är det här farligt? ( kylskåp)
Vitvaror -
Vad är det för material under plastmattan? Är det farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Det är förfärligt: - Infekterad grannfejd efter Lantmäteriets miss
Juridik -
Är detta farligt impregnerat? Bör jag ha panik?
Byggmaterial & Byggteknik