Hej! Är detta en ofarlig eller farlig koppling på taklampa? Lampan är ojordad med dubbel blå och dubbel svart till en sockerbit sedan har jag köpt en ny stickpropp som är jordad där den jordade är klippt. Sedan ansluts den till ett takutag som jag inte vet men tror är jordat. Vinner jag något att sätta eltejp på den jordade kabeln?

Tacksam för hjälp.

• Ojordat taklampskoppling med dubbel blå och svart kabel anslutna till sockerbit. Jordad stickpropp där jordkabeln är klippt, på olivgrön platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordad taklampa kopplad till sockerbit med blå och svart kabel, vit strömkabel till jordad stickpropp med avklippt jordad kabel.
    Skapa konto
  • Skyltar med texten 'MAX 2x100 W', '75202', symboler och bokstaven 'N' på en vit yta, relaterat till taklampa och elkoppling.
    Skapa konto
  • Takanslutning med muttrar och skruvar, visar en ojordad lamphållare och en metallplattas placering i förhållande till eluttaget.
    Skapa konto
Ser ut att vara en gammal klass 0 armatur (som bara får anslutas i ett rum utan skyddsjord), du måste då säkerställa (bygga om) så att den är antingen dubbelisolerad (klass 2) eller skyddsjordad (klass 1).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara en gammal klass 0 armatur (som bara får anslutas i ett rum utan skyddsjord), du måste då säkerställa (bygga om) så att den är antingen dubbelisolerad (klass 2) eller skyddsjordad (klass 1).
Tack då får jag lämna in den för att få ny el!

henrik erikson henrik erikson skrev:
Oerhört seriöst av dig, nära på överdrivet....

Jag höftar nu och påstår att 99,9% av alla hade bara pluggat i den exact så som du kopplat nu och sen aldrig ägnat det minsta eftertanke, o det hade i 99,9% av fallen fungerat hur bra som helst.....

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Ser inte ut att vara mer jobb än att byta kopplingsplinten mot en dubbelisolerad grenkoppling, typ en sån här (och stickproppen byts med fördel till en ojordad):

Vit förgreningsbox med två anslutna kablar, används för elektrisk koppling, med en skruv i mitten.
Skapa konto

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/forgreningsbox-1-2-2000051945

Under förutsättning att lamphållarna håller dubbelisolerad standard.

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Oerhört seriöst av dig, nära på överdrivet....

Jag höftar nu och påstår att 99,9% av alla hade bara pluggat i den exact så som du kopplat nu och sen aldrig ägnat det minsta eftertanke, o det hade i 99,9% av fallen fungerat hur bra som helst.....
Det var inget vidare klokt inlägg. Du gör det vanliga misstaget att tro att om lampan lyser så är allt i sin ordning. Så är det inte. Lampan behöver också hålla den säkerhetsnivå som krävs idag.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej! Är detta en ofarlig eller farlig koppling på taklampa? Lampan är ojordad med dubbel blå och dubbel svart till en sockerbit sedan har jag köpt en ny stickpropp som är jordad där den jordade är klippt. Sedan ansluts den till ett takutag som jag inte vet men tror är jordat. Vinner jag något att sätta eltejp på den jordade kabeln?

Tacksam för hjälp.
Jag ser för lite av lampan för att kunna säga något. Några helhetsbilden vore bra. Hur är lampan tänkt att fästas mot taket? Hör sockeln över lamputtaget på bild ihop med denna armatur? Har armaturen ett hölje I metall?

Om den har E-sockel för glödlampa så ska du använda LED idag. Annars behövs värmeisolering av sladden.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var inget vidare klokt inlägg. Du gör det vanliga misstaget att tro att om lampan lyser så är allt i sin ordning. Så är det inte. Lampan behöver också hålla den säkerhetsnivå som krävs idag.
Du har givetvis rätt i sak, men.....

Runt om i vår värld lär det sitta hundratals miljoner taklampor som är inkopplade på ett sätt som inte uppfyller våra "säkerhetsnivåer", o jag väljer att hålla kvar vid tidigare nämnd siffra att 99,9% av alla dessa bara sitter där o lyser fint år ut och år in, utan att det leder till några katastrofer.

Lampan i TS hade också såvitt jag förstått det även uppfyllt nödvändiga säkerhetskrav i nuvarande skick om den hängdes upp vid ett takuttag utan jordning.
Då frågar jag mig på vilket sätt säkerheten påverkas negativt av att det nu råkar sitta ett jordstift i det aktuella uttaget.

K Kasken skrev:
Lampan i TS hade också såvitt jag förstått det även uppfyllt nödvändiga säkerhetskrav i nuvarande skick om den hängdes upp vid ett takuttag utan jordning.
I ett rum som har ojordade uttag så får det inte finnas något som har koppling till skyddsjord eller sann jord. Rummet ska vara byggd efter principen "isolerad miljö".
K Kasken skrev:
Då frågar jag mig på vilket sätt säkerheten påverkas negativt av att det nu råkar sitta ett jordstift i det aktuella uttaget.
Finns det skyddsjord eller annan koppling till sann jord så är inte rummet någon "isolerad miljö" utan då ska alla apparater mm vara utformad efter någon av de andra skyddsklasserna klass 1 (skyddsjordad), klass 2 (dubbelisolerad) & klass 3 (SELV (skyddstransformator med högst 50V AC eller 120V DC)).

Alla skyddsmetoder bygger på att det är minst två skyddsbarriärer som måste fallera för att det ska bli farligt.

Men om man har en gammal klass0-armatur i ett rum med skyddsjord så har redan ena skyddsbarriären fallerat och det återstår bara en barriär innan det blir farligt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Runt om i vår värld lär det sitta hundratals miljoner taklampor som är inkopplade på ett sätt som inte uppfyller våra "säkerhetsnivåer",
Det är fullständigt irrelevant för TS fråga att det finns installationer (utomlands) som inte uppfyller våra krav. Det är ingenting du ska försöka motivera TS att ta efter.
K Kasken skrev:
o jag väljer att hålla kvar vid tidigare nämnd siffra att 99,9% av alla dessa bara sitter där o lyser fint år ut och år in,
Det är också fullständigt irrelevant.
K Kasken skrev:
utan att det leder till några katastrofer.
Det får du visa en källa på, om du råkar ha sann statistik över tillbud världen runt.
K Kasken skrev:
Demmpa har förklarat det för dig. Det är förvånande att du ger råd då du saknar kunskap om grundläggande principer för skydd mot elchock som vi tragglar i var och varannan tråd på forumet.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.