Vi har nyligen köpt en tomt som delvis sluttar. Utöver detta finns det en hel del prickad mark vilket gör det svårt för oss att föreställa oss hur det skulle kunna bli - tomten är däremot superfin! Vi har haft 4 hustillverkare ute som tittat på tomten för att få lite idéer men ofta så är de stressade, telefonen ringer under den korta tid vi träffas och de verkar mest kasta ut sig något utan att själva tänka efter. Sedan säger de att vi ska återkomma när vi vet mer hur vi vill ha det...

Vi behöver någon att bolla lite ideér med. Vi har ingen super budget men jag vill ända försöka tänka igenom husbygget så att vi inte ångrar oss senare.

Finns det någon expertis man kan hyra som inte kostar allt för mycket? Som hjälper oss att förstå vår budget och möjligheterna med tomten? Jag är framför allt ute efter att få hjälp med planering av tomten, inte planlösningen. Tex:
- Ska marken höjas?
- Vart ska garaget placeras?
- Vart ska huset stå?
- Är det bättre med en ingång på framsidan eller gaveln?
- Hur skulle man kunna bygga en altan/trä-däck senare?
- Hur skulle ett uterum kunna bli?

Vad heter en sådan person? Är det en arkitekt? Kan man hyra en sådan person över dagen bara? Dvs träffas ute på plats och diskutera möjigheter.

Mvh,
Daniel

Ja, det låter som en arkitekt är rätt väg.
Många byggföretag (som bygger lösvirke) har väl också personer som kan vara behjälpliga.

BirgitS
Jag skulle tro att en arkitekt inte vill slänga ur sig lösningar direkt utan fundera över olika alternativ innan hen presenterar dem för er. Det är inte lätt att fundera över olika möjligheter samtidigt som det står någon bredvid och vill prata. Det blir nog också mer kostnadseffektivt att arkitekten pratar med er om vad ni vill ha och vad budgeten är samt kollar tomten under en timme för att sen åka till kontoret och gå igenom allt under några timmar innan en presentation och diskussion med er igen.

Börja att prata med släkt och vänner. Det kanske finns någon i umgängeskretsen som gjort en liknande resa?

Ju mer man har på fötterna inför mötet med arkitekten, desto bättrre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.